Ustka
Us logo_pr.gif f-pl.png

Stolpmündeprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Ujściepierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Stacja Ustka po raz pierwszy oddana do użytku w roku 1878 | KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 3 m n.p.m. 

min 171 1.jpgWizyta 1 - sierpień 2004

Bardzo oryginalny architektonicznie budynek dworcowy góruje nad zredukowaną obecnie do jednego czynnego toru stacją w Ustce.
Widok na południe w kierunku wyjazdu do Słupska.

min 171 2.jpgPeron pierwszy dworca w Ustce. Stąd obecnie odjeżdżają składy pasażerskie do Słupska.
Widok na północ w kierunku portu i dawnego wyjazdu do Sławna, którego krótki - istniejący jeszcze odcinkek prowadzi obecnie na poligon w Wicku Morskim.
min 171 3.jpgDrugi peron dworca w Ustce - oczywiście już nieużywany.
Widok na północ - wyjazd w kierunku portu.
min 171 4.jpgWizyta 2 - wrzesień 2021

Po 17-tu latach jakie minęły od wykonania przez Piotra powyższych zdjęć dworzec w Ustce to już zupełnie inny obiekt i inna historia. Dworzec tak jakby się zmniejszył - liczba peronów co prawda nie uległa zmianie, ale krawędzi już tak. Pozostały tylko 3 tory (było 8, w tym 5 głównych) co możliwości ruchowe stacji nieco ogranicza. Ujęcie z wiaduktu i ul. Dworcowej.

min 171 5.jpgOprócz zejść z wiaduktu na perony funkcjonuje tu także zabezpieczane rogatkami oraz sygnalizacją świetlną przejście na poziomie torów.
min 171 6.jpgWidok na południe - wyjazd w kierunku Słupska. Do roku 1945 opuszczała stację w tym samym kierunku (później skręcała na wschód) linia lokalna do Komnina i Kępna Słupskiego. Wchodziła ona w skład Słupskich Kolei Powiatowych (Stolpetalbahn - STB). Jej istnienie (i kilku linii okolicznych) zakończyła z przytupem niezwyciężona Armia Czerwona.
min 171 7.jpgUjęcie odwrotne - spojrzenie na stację od strony południowej.
min 171 8.jpgNie zmieniła się wiata na peronie 2. To znaczy zmieniła się - została elegancko odnowiona.
min 171 9.jpgW roku 2017 rozpoczęła się przebudowa odcinka Słupsk - Ustka. To właśnie w jej ramach w ograniczonym zakresie została odbudowana tutejsza stacja. Przeprowadzono także gruntowny remont budynku dworca - m. in. odnowiono elewację, odtworzono wieżyczkę oraz przystosowano obiekt do potrzeb osób niepełnosprawnych. Teraz jest tu poczekalnia, przechowalnia bagażu, informacja turystyczna i WC. Ostatecznie - od czerwca 2021 mamy tutaj kompletny węzeł multimodalny - obok dworca kolejowego ulokował się dworzec autobusowy oraz parking dla samochodów prywatnych. Ciekawostka - ozdobne galeryjki na pierwszym piętrze i w ogóle całe to piętro to dawna nastawnia dysponująca "Us".
min 171 10.jpgUjęcie w kierunku północnym - początek bocznicy wojskowej (dawny wyjazd do Sławna) oraz bocznicy prowadzącej do portu. Jednak od końca roku 2019 stacja w Ustce nie jest stacją końcową - pociągi regionalne jadą kilometr dalej bocznicą wojskową do przystanku Ustka Uroczysko. Tam kończy się sieć trakcyjna a wjazd na teren ważny dla obronności kraju chroniony jest tarczą zaporową i wykolejnicą. Klasyczne pociągi dalekobieżne zestawione z wagonów kończą bieg po staremu - jakoś trzeba przejechać elektrowozem na drugi koniec składu.
min 171 11.jpgSemaforek krajoznawczy.

Obrotowa kładka w usteckim porcie funkcjonuje od 19 grudnia 2013 r. Długość jej przęsła wynosi 57,78 metra, szerokość pomostu - 4 metry a waży około 40 ton. Trzeba tylko uważać żeby nie przechodzić na przeciwległy brzeg Słupi przed przepływaniem tędy jakiegoś wielkiego statku - np. kontenerowca albo wojskowego krążownika, bo wtedy można utknąć na "nie swoim" brzegu na dość długo i spóźnić się na obiad, kolację lub randkę. Co prawda można pobiec dookoła przez ul. Dworcową, ale to 2 i pół kilometra i taka droga trochę czasu zajmuje. Tak więc bądźmy ostrożni i przewidujący :)
min 171 12.jpgNieco inny rodzaj kostki brukowej na wąskim pasku ciągnącym się wzdłuż wschodniego nabrzeża to akcent przypominający o tym że kiedyś był tu tor kolejowy. Ciągnął się on od stacji PKP aż w okolice kapitanatu portu - do nasady wschodniego falochronu.
min 171 13.jpgMoim zdaniem miasto bezpowrotnie straciło pewną subtelną szansę. W czasie kończenia wystroju Bulwaru Portowego należało tor zostawić, wyremontować i elegancko wkomponować go w nabrzeże. Byłoby to miejsce na eventy związane z koleją (prezentacje nowego taboru, pociągi retro, wystawy i ekspozycje) tak jak ma to nieraz miejsce na nabrzeżu portowym w Kołobrzegu. Sceneria portowo - marynistyczna dla tego typu wykonów jest wprost wymarzona i ściąga tłumy turystów. Niestety - zostały tylko pamiątkowe, krótkie odcinki. Bardzo szkoda. Zabrakło odrobiny fantazji i nici porozumienia na styku kolej - morze - władze lokalne - wizja niebanalnej promocji miasta. Za to Jola stojąca na torze nie musi uważać na pociąg :)
Ustka
mapa topograficzna - rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
min swk us 1.jpg
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 380a: Słupsk - Ustka.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Ustka ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Ustka ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Ustka ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Strecken Słupsk (Stolp)- Ustka (Stolpmünde) ❋  Eisenbahnen in Pommern
Do momentu elektryfikacji odcinka Słupsk - Ustka, a nastąpiło to w 1989 r. docierały tu w sezonie letnim pociągi niemal ze wszystkich dużych miast Polski. A później stało się coś nieoczekiwanego - na linii będącej już "pod prądem" pociągi dalekobieżne przestały jeździć, natomiast dość rozbudowana stacja w Ustce została zredukowana do roli końcowego przystanku osobowego. A więc także i tutaj dała znać o sobie niezrozumiała, ale bardzo osobliwa strategia marketingowa PKP - zamiast dowozić podróżnych z całago kraju bezpośrednio prawie nad samo morze (a stacja w Ustce - w przeciwieństwie do pobliskiej Łeby kiedyś rolę stacji postojowej ze sporym zapasem pełniła), kilkanaście kilometrów przed celem - w Słupsku - często po całonocnej jeździe funduje się podróżnym przesiadkę do EZT. Ani to wygodne, ani eleganckie. To tak jakby pasażerom jadącym na wczasy do Świnoujścia proponować przesiadkę w Szczecinie Dąbiu lub też udającym się na narty do Zakopanego kazać przesiadać się w Krakowie - oczywiście do pociągu składającego się z EZT. Może to i śmieszne...

Ale po latach nastąpiły tu pewne zmiany - o dziwo - na lepsze. W rozkładzie jazdy na rok 2008 z Ustki w sezonie letnim ponownie odjeżdżają dalekobieżne pociągi pasażerskie: dzienny "Gwarek" do Katowic i nocny do Krakowa Płaszowa.

Latem roku 2021 z Ustki odjeżdżały m. in. dwa składy IC - "Gwarek" do Katowic i "Szyndzielnia" do Bielska Białej Głównej oraz dwa składy TLK - "Jamno" do Wrocławia Głównego i "Ustronie" do Krakowa Głównego.

Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji USTKA
1945 ---> SŁAWNO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1945 ---> KOMNINO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
Strona powstała przy współpracy Piotra Młodzika z Pabianic.
ROZKŁAD JAZDY

Ustka

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Środkowe | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 171 |

Liczba gości na stronie Ustka od 30 września 2006: 12508
Data i czas poprzedniego wejścia: 4 grudnia 2021 / 19:09
Średnia wejść dziennie: 2.26

Wpis do bazy MySQL: 13 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 21 listopada 2021
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.258 sek