Grajewo
Gr logo_pkp.gif f-pl.gif

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2009 Obiekt położony na wysokości 123 m n.p.m.

min 446 1.jpgLinia kolejowa Brześć - Białystok - Grajewo - Ełk jest jedną z najstarszych na ziemiach polskich. Jej budowę sfinalizowano w 1873 r. Była ona zamiarem połączenia ówczesnych zachodnich krańców Imperium Rosyjskiego z Bałtykiem. Stąd też jej naturalnym przedłużeniem stała się istniejąca już wcześniej na terenie Prus magistrala Ełk - Królewiec.
Potężny budynek stacji (jak na dawną stację graniczną przystało) - widok od strony peronów. W głębi, na północ wyjazd w kierunku Ełku.
min 446 2.jpgPodobne ujęcie - stara wieża wodna z takiej odległości nawet nieźle się prezentuje.
min 446 3.jpgUjęcie odwrotne - widok na południe - wyjazd w kierunku Białegostoku. Na kładkę nad torami za chwilę wejdziemy...
min 446 4.jpgRozległy budynek tutejszego dworca to pamiątka po politycznym podziale Europy XIX wieku. Do roku 1914 była to graniczna stacja zaborów - rosyjskiego (Królestwa Kongresowego) i pruskiego. Podobne potężne dworce na dawnej zachodniej granicy Królestwa Kongresowego powstały także w Maczkach, Kaliszu, Aleksandrowie Kujawskim, Mławie (zniszczony podczas II wojny światowej) i Wierzbołowie (obecnie granica Litwy i Obwodu Kaliningradzkiego).
min 446 5.jpgWidok z drugiej strony kładki nie jest już tak nostalgiczny. Sporą część kadru zasłania wielka rura. W głębi przecinająca linię kolejową najważniejsza w tych stronach DK nr 61 z Warszawy do Augustowa.
min 446 6.jpgReprezentacyjny budynek dworca dobre czasy ma już nieodwołalnie za sobą. W tej chwili jest to zabite dechami gmaszysko w którym czynne (ale bynajmniej nie z powodu dawnych funkcji) jest tylko piętro.
Widok od strony podjazdu z miasta. Tłumu pasażerów raczej się tu nie spodziewajmy...
Grajewo
mapa topograficzna - rok 1929
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
SRJP 1988/89 - tab. 535.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 535: Białystok - Ełk - Olecko - Gołdap / Suwałki.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Grajewo ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Grajewo ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Grajewo ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Ełk - Grajewo - Białystok ❋ You Tube
Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Przede wszystkim kilka lokalnych połączeń w kierunku Białegostoku i Ełku. Ale najważniejszymi pociągami tej linii o najdłuższych relacjach były dwa nocne pospieszne: Białystok - Szczecin Główny oraz Białystok - Wrocław Główny. Obydwa "mazurską" część swojej trasy pomiędzy Ełkiem a Olsztynem Głównym jechały "górą" czyli przez Giżycko. Kolejnym pociągiem zahaczającym o Mazury był osobowy Białystok - Gdynia Główna. On z kolei jechał do Olsztyna Głównego "dołem" czyli przez Szczytno. Były także dwa pociągi dalekobieżne jadące od strony Warszawy. Pierwszy z nich to dzienny osobowy relacji Warszawa Zachodnia - Ełk. Był mniejszym fragmentem większej, pospiesznej całości pod nazwą "Hańcza". Pociąg ten dzielił się w Białymstoku na części do Ełku i Suwałk. Natomiast drugi to nocny osobowy relacji Łódź Fabryczna - Gołdap. Także i on był odczepiany w Białymstoku od pociągu jadącego z Łodzi do Suwałk. Pamiątam - w sumie było to kilkanaście wagonów które na peronie 2 dworca Łódź Fabryczna ledwie się mieściły...
Dodam jeszcze że w roku 1990 linia Białystok - Ełk została zelektryfikowana jako jedna z ostatnich w Polsce. Zapału i mocy przerobowych na brakujący do Olsztyna odcinek Ełk - Korsze już zabrakło.
W roku 1986 (studenckie lata :) w czasie wakacji właśnie tutaj - w Grajewie zaczęła się moja najdłuższa (jak dotąd) podróż koleją. Trwała ponad 21 godzin - różne atrakcyjne okoliczności sprawiły że musiałem dokonać szybkiego transferu znad Jeziora Białego koło Augustowa w Karkonosze. Nie byłem co prawda na tyle szalony (żałuję) żeby jechać pociągiem z Augustowa do Ełku dookoła przez Suwałki i Olecko. Jechałbym wówczas ponad dobę, ale 100% trasy zostałoby pokonane pociągiem :) Pierwsza część podróży (Augustów - Grajewo) odbyła się jednak PKS-em i tę jako autobusową pomijam.
W Grajewie kilkanaście minut po 22:00 wsiadłem do pospiesznego relacji Białystok - Wrocław Główny. Przez Ełk, Giżycko (obowiązkowy rzut oka na jezioro Niegocin), Olsztyn i Toruń (obowiązkowy rzut oka na Wisłę) dojechałem około 7:00 do Poznania Głównego. Tam miałem 2 godziny "okienka" na kolacjo - śniadanio - obiad i przesiadkę na osobowy do Jeleniej Góry. Pociąg ten jeździł wówczas przez Rzepin (zmiana czoła pociągu), Zieloną Górę, Żagań (ponowna zmiana czoła pociągu) i Lwówek Śląski. Na odcinku z Poznania do Rzepina jechało się tak jak pospiesznym - tylko kilka postojów. Później było już gorzej, ale końcowy fragment z Lwówka Śląskiego do Jeleniej Góry wynagradzał wszystko. Wiadomo - widokowo jest to coś pięknego. W Jeleniej Góry dotarłem po 18:30. Tam było kolejne "okienko" i ostatnia przesiadka - chyba o 19:10 odjeżdżał pociąg do Karpacza. Na mecie pod Śnieżką pojawiłem się trochę przed 20:00.
Sprawdziłem - przejechałem 904 kilometry. Dodam też że dziś podobna podróż tą samą trasą nie byłaby już możliwa - część linii którymi jechałem 23 lata temu od dawna jest nieczynna.
ROZKŁAD JAZDY

Grajewo

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Podlasie i Polesie | Województwo Podlaskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 446 |

Liczba gości na stronie Grajewo od 15 października 2009: 4599
Data i czas poprzedniego wejścia: 22 kwietnia 2017 / 14:54
Średnia wejść dziennie: 1.68

Wpis do bazy MySQL: 15 października 2009
Ostatnia modyfikacja strony: 16 lipca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.009 sek