Mosty u Jablunkova

Mosty Śląskieprzedwojenna polska nazwa stacji
(sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku)

 Obiekt oddany do użytku w roku 1871  ❋  KOB - Privilegierte Kaschau - Oderberger Bahn / Košicko - Bohumínská Dráha / Kolej Koszycko - Bogumińska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 505 m n.p.m. 

Privilegierte Kaschau - Oderberger Bahn czyli Kolej Koszycko - Bogumińska. Po I wojnie światowej jej północny fragment był jedną z głównych przyczyn polsko - czeskiego konfliktu o zachodnią część Śląska Cieszyńskiego, który zatruł na całość dwudziestolecia międzywojennego dobrosąsiedzkie układy. Dziś jest bardzo ważną magistralą kolejową na pograniczu czesko - słowacko - polskim.
min 627 1.jpgBudynek dworca - ujęcie od strony południowej z nástupiště 2. Podświetlany napis Česká Republika na południowej ścianie budynku przypomina że jesteśmy na stacji granicznej. Jest tak od aksamitnego rozwodu Czech i Słowacji czyli od 1 stycznia 1993 roku. Ale Mosty Śląskie były stacją graniczną już wcześniej, tyle że polską. Po odzyskaniu Zaolzia przez nasz kraj (oficjalnie fakt ten zdefiniowany został jako "korekta granicy polsko - czechosłowackiej na terenie Zaolzia na zasadzie rozgraniczenia etnicznego") w okresie od października 1938 roku do wybuchu II wojny światowej w Świerczynowcu, 6 km na południe stąd przebiegała granica polsko - słowacka.
min 627 2.jpgUjęcie na północ - wyjazd w kierunku Trzyńca i Czeskiego Cieszyna.
min 627 3.jpgSpojrzenie na stację ze strony przeciwnej - budynek dworca widziany od strony wjazdu z Czeskiego Cieszyna. Stacja została zmodernizowana w 2010 roku. Posiada trzy perony połączone przejściem podziemnym i wiaty peronowe. Ogólnie czeski fragment Kolei Koszycko - Bogumińskiej na odcinku z Czeskiego Cieszyna do granicy ze Słowacją kilka lat temu został gruntownie przebudowany. A miś stojący na peronie 1 to maskotka Parku Krajobrazowego Beskydy. Przypomina że kiedyś Beskid Śląski i Morawski był dla niedźwiedzi brunatnych po prostu domem.
min 627 4.jpgUjęcie na południe. Wyjazd w kierunku granicy czesko - słowackiej (wcześniej jeszcze mamy do przejechania Tunel Jabłonkowski) i Čadcy.
min 627 5.jpgBudynek dworca od strony podjazdu - stacja znajduje się lekko powyżej ulicy dojazdowej.
Jesteśmy na pograniczu i nie odmówię sobie dygresji, że gdyby historia (nie tylko przed ale i powojenna) tych okolic - czyli południowego skraju Śląska Cieszyńskiego potoczyła się nieco inaczej, dziś na ścianie dworca widniałby napis Rzeczpospolita Polska.
min 627 6.jpgSemaforek krajoznawczy.

Przemieszczamy się mniej więcej kilometr na południe od stacji do północnego portal tunelu kolejowego pod Przełęczą Jabłonkowską. Jest to tunel wododziałowy (granica zlewisk Bałtyku i Morza Czarnego) położony na wysokości 515 m n.p.m. Jego aktualna długość wynosi 612 m. Przełęcz Jabłonkowska to jedno z najważniejszych przejść komunikacyjnych przez główny grzbiet Karpat łączących południową i północną część Europy, dlatego kolej dotarła w to miejsce już w roku 1871.
min 627 7.jpgTunel Jabłonkowski w obecnym kształcie (jedna komora dwutorowa) to praktycznie nowa konstrukcja oddana do użytku w roku 2013. Wcześniej - do roku 2007 były tu dwie komory jednotorowe budowane w latach 1869 - 1871 (komora zachodnia) oraz 1914 - 1917 (komora wschodnia). Sieć trakcyjna w tunelu pojawiła się w roku 1964 w czasie elektryfikacji całej Kolei Koszycko - Bogumińskiej.
15 listopada 2009 roku podczas prac remontowych tunelu wschodniego doszło do jego częściowego zawalenia. Pierwotnie modernizacja miała polegać na wymianie sklepień i ścian obu tuneli, jednak po wystąpieniu katastrofy budowlanej zdecydowano się na całkowitą przebudowę tunelu wschodniego polegającą na jego poszerzeniu do dwóch torów. Zakończenie przebudowy nastąpiło 11 lipca 2013 roku. Tunel zachodni po wyłączeniu z eksploatacji został zasypany.
Mosty u Jablunkova
mapa topograficzna
rok 1938
Przebieg granicy państwowej pomiędzy Polską i Czechosłowacją w okolicach Mostów Śląskich i Čadcy po powrocie Zaolzia do Polski 2 października 1938 roku.
W nocy z 25 na 26 sierpnia 1939 roku tunel pod Przełęczą Jabłonkowską i pobliska stacja kolejowa w Mostach Śląskich jako obiekty położone w pobliżu ówczesnej granicy polsko - słowackiej stały się celami ataku niemieckiego oddziału sabotażowo - dywersyjnego. Wydarzenie nazwano później "incydentem jabłonkowskim". Zadaniem dywersantów było opanowanie i zajęcie ważnego strategicznie tunelu kolejowego mającego umożliwić regularnym wojskom niemieckim szybkie wejście na terytorium Polski od strony Słowacji. Do oddziału dywersyjnego nie dotarła jednak informacja, że przewidywany termin napaści na Polskę wyznaczony pierwotnie na godzinę 4:30 rano 26 sierpnia 1939 roku został odwołany. Hitlerowscy bojówkarze na krótki czas zajęli stację w Mostach, nie zdołali jednak opanować tunelu. Nie wiedzieli, że w piwnicy budynku znajduje się centrala telefoniczna, co wykorzystała polska telefonistka dyżurująca na stacji. Udało się jej zaalarmować stacjonujących w okolicy żołnierzy Wojska Polskiego o niemieckim ataku. Wkrótce tunel został zabezpieczony przez strażników granicznych z placówki SG w Świerczynowcu oraz drużynę piechoty z 4 Pułku Strzelców Podhalańskich. Ci z hitlerowskich bojówkarzy którzy nie zostali zatrzymani przez Wojsko Polskie pieszo wycofali się w góry w kierunku granicy ze Słowacją. Kilka godzin później Niemcy oficjalnie przeprosili stronę polską za incydent.
Pozorny spokój panował tutaj jeszcze niecały tydzień. Tunel pod Przełęczą Jabłonkowską został wysadzony przez polskich saperów około godziny 6:00 rano w dniu 1 września 1939 roku tuż przed nadejściem oddziałów niemieckich od strony Čadcy.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Mosty u Jablunkova ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Stacja Mosty u Jablunkova ❋  Koleje Śląska Cieszyńskiego
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących północnego fragmentu Kolei Koszycko - Bogumińskiej czyli linii Bohumín - Český Těšín - Čadca znajduje się także na stronie stacji Český Těšín.
ROZKŁAD JAZDY

Mosty u Jablunkova

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Cieszyna i Zaolzie | Moravskoslezský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 627 |

Liczba gości na stronie Mosty u Jablunkova od 3 września 2022: 977
Data i czas poprzedniego wejścia: 21 listopada 2024 / 08:49
Średnia wejść dziennie: 1.21

Wpis do bazy MySQL: 3 września 2022
Ostatnia modyfikacja strony: 26 stycznia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.441 sek