Třinec
logo_cd.gif f-cz.png

Trzyniecprzedwojenna polska nazwa stacji
(sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku)

 Stacja Trzyniec po raz pierwszy oddana do użytku w roku 1871 | KOB - Privilegierte Kaschau - Oderberger Bahn / Košicko - Bohumínská Dráha / Kolej Koszycko - Bogumińska

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 310 m n.p.m. 

Kopalnie węgla brunatnego w trójstyku PL/CZ/DECzescy politycy z zadowoleniem przyjęli decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (postanowienie wydała ponownie jednoosobowo pani wiceprezes Rosario Silva de Lapuerta z Hiszpanii) o nałożeniu na Polskę kar za niewstrzymanie wydobycia w kopalni Turów, chociaż niektórzy z nich twierdzą że jej wysokość - 500 000 EUR dziennie to zbyt mało.
Czeskie elity polityczne opanowały więc umiejętność strzelania innym w plecy do perfekcji, bo jak widać - historia się powtarza. Tak samo jak w roku 1919 gdy rząd Czechosłowacji próbował "wyzwalać" Śląsk Cieszyński aż po Skoczów i Bielsko Białą a później blokował dostawy broni dla polskiego wojska walczącego z bolszewikami. Tak samo jak w roku 1945 gdy inny rząd Czechosłowacji zajmował Ziemię Kłodzką i widział granicę swojego kraju na północ od Nysy, Prudnika i Raciborza.

Tylko wredny niegodziwiec może pomyśleć o tym że Polska z dnia na dzień wstrzyma wydobycie w kopalni, zastopuje pracę czwartej co do wielkości elektrowni Polsce i tym samym zrezygnuje z 7 % krajowego bilansu energetycznego. Tylko dureń może uwierzyć w to że polski rząd zlikwiduje kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionie który na ich nadmiar nie narzeka. I tylko pospolity głupek może zaaprobować fakt że przed nadchodzącą zimą pozbawieni będą ciepła mieszkańcy Bogatyni, Turoszowa i sąsiednich miejscowości.
Rząd Polski zapowiedział że nie ma mowy o zamknięciu kopalni Turów. Mam więc nadzieję że nie zapłaci na rzecz Komisji Europejskiej ani jednego eurocenta.

- Czescy politycy w czasie kampanii wyborczej w swoim kraju zachęcają TSUE do jeszcze większego, finansowego szantażu wobec Polski.
- Czeski Greenpeace, europejskie organizacje proekologiczne i wtórujący im użyteczni idioci w Polsce licytują się w eskalowania gróźb i pozbawionych realizmu żądań.
- Czescy oligarchowie z zadowoleniem oczekują na możliwość zwiększenia wydobycia w swoich kopalniach.
- Czeska komisarz Vera Jourova wtykająca z uporem maniaka swój nos w nie swoje sprawy. Przede wszystkim polskie.
Wystarczy. Tak postępuje przyjaciel ? Nie. Nawet premier Mateusz Morawiecki mówiąc o "czeskich przyjaciołach" w kontekście Turowa ma taką minę jakby sam nie wierzył w to, co mówi.

Na koniec nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytanie. Czy Grupa Wyszehradzka nadal istnieje i czy ma ona obecnie rację bytu ? V4 miało być porozumieniem czterech państw Europy Środkowej związanych podobnymi doświadczeniami dziejowymi oraz wspólnotą idei i interesów na forum europejskim. Ja takiej wspólnoty pomiędzy Polską i Czechami obecnie nie widzę i oby to był tylko chwilowy, zły sen.

Kopalnia węgla brunatnego Vršany - północne CzechyČeští politici uvítali rozhodnutí Soudního Dvora Evropské Unie (rozhodnutí opět vydal místopředseda Rosario Silva de Lapuerta ze Španělska) uložit Polsku sankce za neudržení těžby v dole Turów, ačkoli někteří tvrdí, že její částka - 500 000 EUR denně je příliš málo.
Česká politická elita zvládla schopnost střílet ostatní do zad k dokonalosti, protože jak vidíte - historie se opakuje. Totéž jako v roce 1919, kdy se československá vláda pokusila "osvobodit" Těšínské Slezsko až po Skoczów a Bielsko Biała a později zablokovala dodávky zbraní polské armádě bojující proti bolševikům. Stejné jako v roce 1945, kdy jiná československá vláda obsadila Kladskou zemi a viděla hranici své země na sever od Nysy, Prudniku a Racibórze.

Jen ošklivý zlý člověk si může myslet, že Polsko zastaví těžbu v dole přes noc, zastaví práci čtvrté největší elektrárny v Polsku a vzdá se tak 7% národní energetické bilance. Jen blázen může věřit, že polská vláda zruší několik tisíc pracovních míst v regionu, který si nestěžuje na jejich přebytek. A jen obyčejný idiot může schválit skutečnost, že obyvatelé Bogatynie, Turoszowa a sousedních měst budou před nadcházející zimou zbaveni tepla.
Polská vláda oznámila, že o uzavření dolu Turów není řeč. Doufám tedy, že nezaplatí Evropské komisi ani cent.

- Čeští politici během volební kampaně ve své zemi vybízejí SDEU k ještě většímu finančnímu vydírání proti Polsku.
- Česká Greenpeace, evropské proenvironmentální organizace a užiteční idioti, kteří je doprovázejí v Polsku, soutěží o eskalaci hrozeb a požadavků postrádajících realismus.
- Čeští oligarchové jsou rádi, že vidí příležitost ke zvýšení produkce ve svých dolech.
- Česká komisařka Věra Jourová tvrdohlavě strkala nos do svých záležitostí. Hlavně polsky.
Dost. Tohle dělá přítel ? Ne. I premiér Mateusz Morawiecki, mluvící v kontextu Turowa o "českých přátelích", vypadá, jako by nevěřil tomu, co říká.

Konečně otázka, která mě trápí už nějakou dobu. Existuje Visegrádská Skupina stále a má důvod ? V4 měla být dohodou čtyř středoevropských zemí souvisejících s podobnými historickými zkušenostmi a komunitou myšlenek a zájmů na evropském fóru. Nevidím nyní takovou komunitu mezi Polskem a Českou republikou a může to být jen dočasný, zlý sen.
Privilegierte Kaschau - Oderberger Bahn czyli Kolej Koszycko - Bogumińska. Po I wojnie światowej jej północny fragment był jedną z głównych przyczyn polsko - czeskiego konfliktu o zachodnią część Śląska Cieszyńskiego, który zatruł na całość dwudziestolecia międzywojennego dobrosąsiedzkie układy. Dziś jest bardzo ważną magistralą kolejową na pograniczu czesko - słowacko - polskim.
min 626 1.jpgNástupiště 2 - ujęcie na południe - wyjazd w kierunku Mostów koło Jabłonkowa.
min 626 2.jpgTen wielkoprzemysłowy krajobraz po prawej to Třinecké Železárny A.S. czyli sławna w tej części Europy huta żelaza i stali w Trzyńcu. Ogromny i sukcesywnie modernizowany obiekt z tradycją liczącą blisko 180 lat. Obecnie największy zakład pracy Śląska Cieszyńskiego jako całości zatrudniający ponad 5000 pracowników. W dwudziestoleciu międzywojennym wpisał się w katastrofalną historię stosunków międzynarodowych pomiędzy Polską i Czechosłowacją.
min 626 3.jpgWłasnie w tym miejscu Kolei Koszycko - Bogumińska oraz stacja wciśnięte są pomiędzy stoki Beskidu Śląskiego a hutę :)
min 626 4.jpgUjęcie na północ - wyjazd w kierunku Czeskiego Cieszyna. Przejście nadziemne prowadzące do peronów 2 i 3 pochodzi z końca lat 50-tych ubiegłego wieku. Wówczas dworzec w Trzyńcu po raz pierwszy został całkowicie przebudowany - wcześniejszy budynek przypominał ten w Jabłonkowie. Budowa obecnego - jeszcze nowocześniejszego i bardziej futurystycznego gmaszyska zakończyła się w maju 2016 r.
min 626 5.jpgNástupiště 3 i raz jeszcze wyjazd w kierunku Czeskiego Cieszyna.
min 626 6.jpgJest 19:30. Na tor przy peronie 2 wjeżdża "City Elefant" Českich Dráh o numerze 471 081 - 0 czyli "Klárka". Jedzie dziś w relacji Mosty u Jablunkova - Český Těšín - Bohumín.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Třinec ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Stacja Třinec ❋  Koleje Śląska Cieszyńskiego
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Bohumín - Český Těšín - Čadca znajduje się na stronie stacji Český Těšín.
ROZKŁAD JAZDY

Třinec

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Cieszyna i Zaolzie | Moravskoslezský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 626 |

Liczba gości na stronie Třinec od 3 listopada 2018: 800
Data i czas poprzedniego wejścia: 22 września 2021 / 16:17
Średnia wejść dziennie: 0.76

Wpis do bazy MySQL: 3 listopada 2018
Ostatnia modyfikacja strony: 26 maja 2021
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.166 sek