Ostróda |
Or |
|
|
|
|
Osterode | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1872 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020
|
Obiekt położony na wysokości 99 m n.p.m. |
|
| Wizyta 1 - rok 2005.
Budynek stacji - widok od strony peronów. |
| Widok na wschód - wyjazdy w kierunku Olsztyna oraz Olsztynka. Ten drugi wyjazd od czasów ostatniej wojny już nie istnieje. Kiedyś tor do Olsztynka prowadził na dystansie 1500 m środkiem miasta równolegle do brzegu Jeziora Drwęckiego i magistrali Toruń - Olsztyn, później lekko odbijał w lewo i przechodził nad nią wiaduktem kierujęc się na południowy wschód. Linia do Olsztynka (tak jak wiele innych mazurskich linii kolejowych) została zwinięta i wywieziona przez Rosjan na wschód w 1945 r. |
| Ujęcie odwrotne - widok na zachód - wyjazdy w kierunku Iławy i Morąga. Na pierwszym planie (za drzewkiem) nastawnia "Or", dalej znajduje się hala, budynki i tory postojowe GATX Rail Poland - ZNTK Ostróda. Tutejszy oddział tej firmy specjalizuje się w naprawach i budowie wagonów towarowych.
3 powyższe zdjęcia pochodzą z roku 2005 - autor zastrzegł sobie anonimowość. |
| Wizyta 2 - wakacyjna - lipiec 2020.
Nastawnia dysponująca "Os" dość wyraźnie rozgranicza osobową część stacji (na której się znajdujemy) od części towarowej, której widok już od wielu lat zdominowany jest przez cysterny firmy GATX Rail Poland. |
| W Ostródzie spotykamy w pełni działającą sygnalizację kształtową, sprawna jest także widoczna na zdjęciu, ostatnia już na stacji mechaniczna tarcza ostrzegawcza ToD. Widoczek jak pamiątka z dawnych, odległych lat, ale na tym przecież polega urok kolei :) |
| Kiedyś nastąpi tu modernizacja (linia z Torunia do Olsztyna to przecież jedna z najważniejszych magistrali kolejowych w naszym kraju) i już nie będzie tak stylowo... |
| Ujęcie z peronu 2 na wschód - czyli w kierunku Olsztyna. Po lewej budynek dworca i odgrodzony płotkiem peron 1 - już nieużywany. Znajdujący się przy nim tor zdemontowano, kiedyś odjeżdżały z niego pociągi w kierunku Miłomłyna i Morąga. |
| Ujęcie z peronu 3 w kierunku Olsztyna. Po lewej budynek dworca. W roku 2012 miasto wydzierżawiło od PKP na dwadzieścia lat popadający w ruinę budynek i po uzyskaniu sześciu milionów złotych z funduszy unijnych przystąpiło do jego rewitalizacji, która zakończyła się 3 lata później. Efekt bardzo pozytywny. |
| Wyjazd w kierunku Olsztyna. Za tą niedużą kamienicą po lewej mamy już brzeg Jeziora Drwęckiego. Pod tym względem poprowadzenie linii kolejowej środkiem miasta i (prawie) brzegiem jeziora nie ma sobie w naszym kraju równych. |
| |
|
Dwa powyższe zdjęcia to spojrzenia na wschód - w kierunku Iławy: a) ujęcie z peronu 2 - po prawej budynek dworca. b) ujęcie z peronu 3 - jakiś czas temu zniknęły z obu peronów bardzo charakterystyczne dla tutejszej stacji wiaty peronowe.
Mapa przedstawia stopniową likwidację węzła kolejowego w Ostródzie - tuż po II wojnie i pod koniec XX wieku.
●●● linia istniejąca czyli dwutorowa, zelektryfikowana magistrala Toruń - Iława - Olsztyn.
●●● linia do Olsztynka zniszczona w wyniku II wojny światowej / zdemontowana i wywieziona w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowana.
●●● linia do Morąga przez Miłomłyn zlikwidowana w roku 2006.
|
| O 15:15 wjeżdża na stację Polregio (EZT ED 72A) relacji Olsztyn Główny - Jabłonowo Pomorskie. |
| Sr2 na semaforze drogowskazowym S (oraz Od2 na tarczy ToD) są podane właśnie dla tego pociągu - czyli bezproblemowo wyjeżdżamy w kierunku Iławy Głównej. |
| Wschodnia końcówka peronu 3 oraz semafory wyjazdowe W i X. Po prawej mamy ulicę 11 Listopada. |
| A to już ujęcie tego fragmentu stacji właśnie z ulicy 11 Listopada. W prawo Olsztyn, w lewo Iława. To nie koniec fotek ulicznych... |
| ...bo na koniec mamy jeszcze budynek dworca widziany od strony podjazdu. Stąd nad brzeg Jeziora Drwęckiego (plaża, żaglówki, portowe dziewczyny, zimne piwo i inne bajery :) mamy niecałe 200 m. |
Ostróda mapa topograficzna rok 1932
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 501: Nidzica - Wielbark.
b) tabela nr 502: Ostróda - Morąg. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 501: Nidzica - Wielbark.
b) tabela nr 502: Ostróda - Morąg.
c) tabela nr 503: Gutkowo - Orneta - Braniewo. |
Lokalna linia do Morąga odchodzi (odchodziła) od głównej magistrali do Torunia niecałe 2 km od stacji w kierunku północno - zachodnim, efektowną groblą z mostkiem przecina (przecinała) południową część Jeziora Drwęckiego i aż do Miłomłyna przebiega (przebiegała) środkiem Lasów Liwskich - okolicą cokolwiek bezludną. Czas przeszły dokonany jest tu nieodzowny. Ruch pasażerski na szlaku Ostróda - Morąg został zlikwidowany w czerwcu 1992 r. 2 lata później zaprzestano okazjonalnych przewozów towarowych na odcinku Ostróda - Miłomłyn. Linia zaczęła ulegać stopniowej degradacji i rozkradaniu a z uwagi na swoje położenie nie miała szansy na ewentualną rewitalizację. Jej czas dobiegł końca w roku 2006 - została rozebrana w ekspresowym tempie tak samo jak inne szlaki, nieopłacalne dla PKP. Swoją drogą - która linia kolejowa jest dla PKP opłacalna ? Dziś szansą dla tego pięknie poprowadzonego szlaku mogły by stać się przewozy turystyczne - Ostróda, Miłomłyn i Małdyty to przecież znane ośrodki żeglarskie i wypoczynkowe. Ale to fantazja - linia z Ostródy do Morąga jest już tylko pojęciem historycznym. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Ostróda ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Ostróda ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Ostróda ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Ostróda ❋ Polska-Org
-
Stacja Ostróda ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Ostróda - przejazdy kolejowe w centrum miasta ❋ Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji OSTRÓDA |
1945 |
---> OLSZTYNEK (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1992 |
---> Miłomłyn - MORĄG (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 2006) |
|
| |
|