Ostróda
Or logo_pkp.gif f-pl.png

Osterodeprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Stacja Ostróda po raz pierwszy oddana do użytku w roku 1872 | KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2020   Obiekt położony na wysokości 99 m n.p.m. 

min 291 1.jpgBudynek stacji - widok od strony peronów.
min 291 2.jpgWidok na wschód - wyjazdy w kierunku Olsztyna oraz Olsztynka. Ten drugi wyjazd od czasów ostatniej wojny już nie istnieje. Kiedyś tor do Olsztynka prowadził na dystansie 1500 m środkiem miasta równolegle do brzegu Jeziora Drwęckiego i magistrali Toruń - Olsztyn, później lekko odbijał w lewo i przechodził nad nią wiaduktem kierujęc się na południowy wschód.
Linia do Olsztynka (tak jak wiele innych mazurskich linii kolejowych) została zwinięta i wywieziona przez Rosjan na wschód w 1945 r.
min 291 3.jpgUjęcie odwrotne - widok na zachód - wyjazdy w kierunku Iławy i Morąga. Na pierwszym planie (za drzewkiem) nastawnia "Or", dalej znajduje się hala, budynki i tory postojowe GATX Rail Poland - ZNTK Ostróda. Tutejszy oddział tej firmy specjalizuje się w naprawach i budowie wagonów towarowych.

Wszystkie zdjęcia pochodzą z 2005 r.
min 291 4.jpgWizyta wakacyjna - lipiec 2020.

Nastawnia dysponująca "Os" dość wyraźnie rozgranicza osobową część stacji (na której się znajdujemy) od części towarowej, której widok już od wielu lat zdominowany jest przez cysterny firmy GATX Rail Poland.
min 291 5.jpgW Ostródzie spotykamy w pełni działającą sygnalizację kształtową, sprawna jest także widoczna na zdjęciu, ostatnia już na stacji mechaniczna tarcza ostrzegawcza ToD. Widoczek jak pamiątka z dawnych, odległych lat, ale na tym przecież polega urok kolei :)
min 291 6.jpgKiedyś nastąpi tu modernizacja (linia z Torunia do Olsztyna to przecież jedna z najważniejszych magistrali kolejowych w naszym kraju) i już nie będzie tak stylowo...
min 291 7.jpgUjęcie z peronu 2 na wschód - czyli w kierunku Olsztyna. Po lewej budynek dworca i odgrodzony płotkiem peron 1 - już nieużywany. Znajdujący się przy nim tor zdemontowano, kiedyś odjeżdżały z niego pociągi w kierunku Miłomłyna i Morąga.
min 291 8.jpgUjęcie z peronu 3 w kierunku Olsztyna. Po lewej budynek dworca. W roku 2012 miasto wydzierżawiło od PKP na dwadzieścia lat popadający w ruinę budynek i po uzyskaniu sześciu milionów złotych z funduszy unijnych przystąpiło do jego rewitalizacji, która zakończyła się 3 lata później. Efekt bardzo pozytywny.
min 291 9.jpgWyjazd w kierunku Olsztyna. Za tą niedużą kamienicą po prawej mamy już brzeg Jeziora Drwęckiego. Pod tym względem poprowadzenie linii kolejowej środkiem miasta i (prawie) brzegiem jeziora nie ma sobie w naszym kraju równych.
min 291 10.jpgUjęcie z peronu 2 na zachód - czyli w kierunku Iławy. Po prawej budynek dworca.
min 291 11.jpgTo samo ujęcie z peronu 3. Jakiś czas temu zniknęły z obu peronów bardzo charakterystyczne dla tutejszej stacji wiaty peronowe.
min 291 12.jpgO 15:15 wjeżdża na stację Polregio (EZT ED 72A) relacji Olsztyn Główny - Jabłonowo Pomorskie.
min 291 13.jpgSr2 na semaforze drogowskazowym S (oraz Od2 na tarczy ToD) są podane właśnie dla tego pociągu - czyli bezproblemowo wyjeżdżamy w kierunku Iławy Głównej.
min 291 14.jpgWschodnia końcówka peronu 3 oraz semafory wyjazdowe W i X. Po prawej mamy ulicę 11 Listopada.
min 291 15.jpgA to już ujęcie tego fragmentu stacji właśnie z ulicy 11 Listopada. W prawo Olsztyn, w lewo Iława.
Ostróda
mapa topograficzna - rok 1932
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 501: Nidzica - Wielbark.
b) tabela nr 502: Ostróda - Morąg.
c) tabela nr 503: Gutkowo - Orneta - Braniewo.
Lokalna linia do Morąga odchodzi (odchodziła) od głównej magistrali do Torunia niecałe 2 km od stacji w kierunku północno - zachodnim, efektowną groblą z mostkiem przecina (przecinała) południową część Jeziora Drwęckiego i aż do Miłomłyna przebiega (przebiegała) środkiem Lasów Liwskich - okolicą cokolwiek bezludną.
Czas przeszły dokonany jest tu nieodzowny. Ruch pasażerski na szlaku Ostróda - Morąg został zlikwidowany w czerwcu 1992 r. 2 lata później zaprzestano okazjonalnych przewozów towarowych na odcinku Ostróda - Miłomłyn. Linia zaczęła ulegać stopniowej degradacji i rozkradaniu a z uwagi na swoje położenie nie miała szansy na ewentualną rewitalizację. Jej czas dobiegł końca w roku 2006 - została rozebrana w ekspresowym tempie tak samo jak inne szlaki, nieopłacalne dla PKP. Swoją drogą - która linia kolejowa jest dla PKP opłacalna ?
Dziś szansą dla tego pięknie poprowadzonego szlaku mogły by stać się przewozy turystyczne - Ostróda, Miłomłyn i Małdyty to przecież znane ośrodki żeglarskie i wypoczynkowe. Ale to fantazja - linia z Ostródy do Morąga jest już tylko pojęciem historycznym.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Ostróda ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Ostróda ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Ostróda ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Ostróda ❋  Transport Szynowy
  5. Stacja Ostróda ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji OSTRÓDA
1945 ---> OLSZTYNEK (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1992 ---> Miłomłyn - MORĄG
ROZKŁAD JAZDY

Ostróda

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Warmia | Województwo Warmińsko - Mazurskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 291 |

Liczba gości na stronie Ostróda od 21 maja 2008: 8600
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 września 2021 / 02:32
Średnia wejść dziennie: 1.77

Wpis do bazy MySQL: 21 maja 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 28 maja 2021
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.008 sek