Koło |
Ko |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1921 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 102 m n.p.m.
|
|
| Peron 1 - ujęcie w kierunku wschodnim. Na planie pierwszym semafory drogowskazowe (ponieważ wyjazdowe są dopiero za łukiem) G (z toru 3) i H (z toru 1), lekko w oddali po lewej nastawnia "Ko" sterująca obecnie ruchem na całej stacji. |
| Peron 1 - ujęcie w kierunku zachodnim. Przestrzeń po prawej stronie sąsiedniego peronu 2 to miejsce po dawnej wąskotorowej części dworca. W Kole od roku 1963 wyglądało to bardzo elegancko: peron linii wąskotorowej z Przystronia i Sompolna znajdował się na wysokości peronów "normalnych" i można było przejść tu lub tu kładką nad torami. Ostatni pociąg wąskotorowy w ramach Sompolińskiej KD przyjechał z Przystronia do Koła 22 maja 1993 roku. Na koniec funkcjonowania linii nie było tego zbyt wiele - jedna para pociągów o poranku. Tak nie do końca z sensem... |
| Torem 2 przy peronie 1 przejeżdża (bez zatrzymania) EIC z Berlina Gesundbrunnen do Warszawy Wschodniej. Z przodu elektrowóz Siemens EuroSprinter ES64U4 w barwach PKP IC. Ten ma numer 5 370 006. |
| Budynek dworca widziany z peronu 1 od strony wschodniej. Międzywojenny gmach wybudowany w charakterystycznym dla epoki (początki II Rzeczypospolitej) stylu dworkowym miał swojego brata bliźniaka w Koninie a w bliskim i nieco dalszym sąsiedztwie bardzo podobne obiekty w różnym stanie technicznym znajdują się chociażby w Ozorkowie, Łęczycy, Gostyninie i Sierpcu. |
| Peron 1 - ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Konina. Za przejściem podziemnym po stronie lewej znajduje się (obecnie w dużej mierze nieczynna) towarowa część stacji z siedmioma torami postojowymi i kilkoma bocznicami. |
|
|
Budynek dworca widziany od strony zachodniej z peronów 1 i 2. Całkowita modernizacja zabytkowego obiektu została przeprowadzona w latach 2010 - 2013, inwestycję sfinansowano z budżetu państwa. Budynek dworca obecnie (oprócz spełniania funkcji kolejowych) jest siedzibą Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej. |
|
Modernizacja stacji, a więc częściowa zmiana układu torowego, budowa nowych peronów i wiat nad nimi, likwidacja kładki nad torami (w zamian budowa przejścia podziemnego) - to wszystko zostało zrealizowane w latach 2017 - 2019. |
|
Ujęcie z peronu 2 w kierunku wschodnim - wyjazd do Kutna. |
|
|
Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony wschodniej. |
|
Budynek dworca widziany od strony podjazdu. Niestety - przydworcowy parking jest zdecydowanie za mały, większość pasażerów docierających tutaj samochodami musi je zostawiać na trawie lub grząskich, błotnistych placykach w okolicy dworca. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Koło ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Koło ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Koło ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
| |
|