Sierpc |
Sc |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1924 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020
|
Obiekt położony na wysokości 120 m n.p.m.
|
|
| Peron 1 (ten jest najkrótszy) i jego zachodni skraj. Przy zbiorczym torze bocznym prowadzącym do czołowo - bocznej rampy towarowej jedyna na stacji mechaniczna TM. Na klepisku po prawej można zaparkować samochód. |
| Peron 2 - sztucznie skrócony (peron 3 też jest tak obarierkowany). W sumie słusznie ponieważ dla jeżdżących tutaj obecnie szynobusów Kolei Mazowieckich to w zupełności wystarcza. Po lewej nastawnia dysponująca "Sc" (są tu jeszcze dwie wykonawcze), na wprost dwa semafory drogowskazowe H i G z torów 11 i 13. Póki co na stacji zdecydowanie przeważa sygnalizacja kształtowa :) |
| Peron 3 i jego skraj wschodni, na pierwszym planie plecy semaforów wyjazdowych D i F do Płocka i Nasielska. |
| Peron 3 - ujęcie w kierunku zachodnim. |
| Raz jeszcze peron 3 i wspomniana już wcześniej nastawnia dysponująca "Sc". Za nastawnią mamy towarową część stacji, a dalej wyjazdy do Torunia Wschodniego (na zachód) oraz do Brodnicy (na północ). Linia do Brodnicy obecnie praktycznie nie funkcjonuje. |
| Teraz kierunek odwrotny czyli widok w kierunku wschodnim spomiędzy torów 5 (lewy) i 3 (prawy). |
| Ujęcie z peronu 3 w kierunku wschodnim - wyjazdy do Nasielska (na wprost) oraz do Płocka (w prawo na południe). Na skraju peronu semafor wyjazdowy E. Nieco dalej postmodernistyczna, parterowa nastawnia "Sc1" i zaparkowana obok niej motorowa drezynka inspekcyjno - techniczna blokująca póki co tor wyjazdowy do Nasielska. |
| Budynak dworca widziany z peronu 3. Obiekt nie tak stary bo pochodzący z dwudziestolecia międzywojennego wygląda fatalnie i jego stan woła o pomstę do nieba. Sierpc to obecnie kolejowa prowincja i jest stąd wszędzie daleko, ale to przecież miasto powiatowe i to niemałe. Osypujące się ściany, zabarykadowane dechami i blachą okna i drzwi. Zgroza ! |
| Ogólne spojrzenie na stację z peronu 3 od strony zachodniej. Po lewej perony 2 i 1 oraz budynek dworca. Jeszcze nie ruina ale czas płynie. Po prawej semafory wyjazdowe D i F z torów (skrajnych południowych) 1 i 6. |
| |
|
Dwa kolejne zdjęcia to budynek dworca widziany od strony zachodniej z peronów 3 i 2. Jakby się nie starać i nie kombinować, z każdej strony obiekt kojarzy się z ruiną. Szkoda ponieważ kiedyś był stylowy i całkiem ładny. Na szczęście styl nie przemija :|
Mapa przedstawia najnowszą historię węzła kolejowego w Sierpcu.
●●● linia do Nasielska nieczynna w ruchu pasażerskim w latach 2004 - 2006.
●●● linia do Torunia Wschodniego nieczynna w ruchu pasażerskim w latach 2020 - 2022.
●●● linia do Płocka nieczynna w ruchu pasażerskim w latach 1996 - 2007.
●●● linia do Brodnicy nieczynna w ruchu pasażerskim w latach 2000 - 2021.
|
| Jest 12:26. Na tor 13 przy peronie 1 wjechał szynobus Kolei Mazowieckich z Kutna. Pojazd SA 135 - 016 to jednoczłonowy SZT produkcji bydgoskiej PESY - dla ruchu pasażerskiego na liniach w okolicy Sierpca pojazdy tej wielkości są obecnie wystarczające. Seria 214M napędzana jest silnikiem Diesla połączonym z turboprzekładnią (wał napędny pomiędzy oboma wózkami. KM eksploatują 7 sztuk tych szynobusów. |
Sierpc mapa topograficzna rok 1935
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 410: Nasielsk - Sierpc - Toruń Główny. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 418: Kutno - Płock - Sierpc - Brodnica. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 418: Kutno - Płock - Sierpc - Brodnica. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SIERPC |
1996 |
---> PŁOCK |
2000 |
---> Rypin - BRODNICA |
2004 |
---> Płońsk - NASIELSK |
2020 |
---> Lipno - TORUŃ WSCHODNI |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SIERPC |
2006 |
---> Płońsk - NASIELSK |
2007 |
---> PŁOCK |
2021 |
---> Rypin - BRODNICA (pociąg pasażerski TLK "Flisak" relacji Gdynia Główna - Katowice - Gdynia Główna) |
2022 |
---> Lipno - TORUŃ WSCHODNI |
|
1* Sierpc stał się pełnoprawnym, czterokierunkowym węzłem kolejowym dopiero w dwudziestoleciu międzywojennym. Wcześniej była tutaj kolejowa pustynia. Pierwszy tor kolejowy (wąski o prześwicie 600 mm) dotarł w te okolice dopiero w czasie I wojny światowej w roku 1915. Polowa kolej wojskowa miała za zadanie połączyć twierdzę Toruń z frontem niemiecko - rosyjskim w kierunku twierdzy Modlin. Kolejka ta zaczynała się na stacji w Lubiczu dokąd dochodził szlak normalnotorowy ze stacji Toruń Mokre (obecnie Toruń Wschodni). Początkowo funkcjonowała na trasie Lubicz - Lipno - Sierpc - Raciąż. W dwa lata później przedłużono ją o następny odcinek, doprowadzając wąskie tory do Nasielska. W rezultacie była to najdłuższa kolejka wąskotorowa wybudowana przez armię niemiecką na terenie byłego zaboru rosyjskiego. Trasa Lubicz - Sierpc - Nasielsk liczyła 174 kilometry !
Po wojnie, już w niepodległej Polsce dość szybko - bo do roku 1924 wybudowano linię normalnotorową z Nasielska przez Płońsk do Sierpca. W dużej mierze prowadziła ona śladem dawnej kolejki polowej. Natomiast wąskotorowe odcinki z Sierpca do Lubicza oraz do Rypina funkcjonowały do roku 1937. W międzyczasie - w roku 1934 do Sierpca dotarła normalnotorowa linia z Płocka. Zakończenie budowy dużego węzła kolejowego nastąpiło w roku 1937 kiedy to ruszyło normalnotorowe połączenie z Toruniem Mokre przez Lubicz (także w dużej mierze śladem dawnej wąskotorówki) oraz z Brodnicą. Ten drugi odcinek był zwieńczeniem większego projektu kolejowego czyli linii Kutno - Płock - Sierpc - Brodnica.
Po II wojnie światowej dwie krzyżujące się w Sierpcu linie kolejowe nie awansowały do roli magistralnej i nadal znajdowały się na uboczu najważniejszych, kolejowych wydarzeń naszej (przez pół wieku ludowej) ojczyzny. To prawda - zaczęły się tutaj pojawiać pociągi dalekobieżne. Były to składy jadące z Łodzi Kaliskiej do Gdyni Głównej oraz z Warszawy Zachodniej do Kołobrzegu i do Gorzowa Wielkopolskiego. Jednak były to swoiste rodzynki na torcie. Zdecydowaną większością pasażerskich połączeń w Sierpcu były pociągi osobowe z Kutna do Brodnicy (i z powrotem) oraz z Nasielska do Torunia Głównego (i z powrotem).
Regres - jak można się domyślić - nastąpił u progu III RP. W roku 1996 zamknięto linię do Płocka a w roku 2000 linię do Brodnicy. Ta druga została przeznaczona do fizycznej likwidacji. W roku 2004 (na 2 lata) zawieszono ruch pasażerski na linii do Nasielska a całkiem niedawno - także przez 2 lata nie jeździły pociągi pasażerskie do Torunia. Powody kolapsu połączeń pasażerskich wokół Sierpca były zasadniczo dwa - następujące po sobie kolejne rządy ignorantów i / lub zwykłych idiotów oraz specyficzne położenie miasta na styku dwóch województw. Dla wielu lokalnych linii kolejowych przecięcie taką granicą oznacza wyrok śmierci i jest to jeden z najbardziej wkurwiających, żałosnych i pożałowania godnych efektów reformy podziału administracyjnego Polski z roku 1999 :(
2* Czasy dzisiejsze to jednak odrobina optymizmu. Powróciły (za sprawą Kolei Mazowieckich) połączenia z Płockiem, Kutnem i Nasielskiem. Kujawsko - pomorskie uruchomiło w roku 2022 trzy połączenia dziennie do Torunia Głównego które prowadzi Arriva RP. A co z linią do Brodnicy ? Uniknęła likwidacji, została powierzchownie odnowiona i być może także na nią powrócą regularne pociągi pasażerskie. Kolejna, dobra informacja dotycząca dworca kolejowego w Sierpcu pojawiła się latem 2023 roku. Niedługo po nieodpłatnym przejęciu zaniedbanego, sypiącego się budynku dworca od PKP (z uwagi na stan techniczny na kupno nieruchomości nie było chętnych) miasto rozpoczęło jego remont. 20 latach od zamknięcia zabytkowy obiekt ma wreszcie odzyskać dawny blask. Miasto skorzysta z dofinansowania zewnętrznego przekazanego przez rząd i województwo.
Międzywojenny gmach wybudowany w charakterystycznym dla epoki stylu dworkowym ma swoich braci bliźniaków na innych stacjach traktowanej jako całość i ukończonej w roku 1937 linii ze Zgierza przez Kutno i Płock do Brodnicy. Analogiczne lub bardzo podobne obiekty znajdują się w Ozorkowie, Łęczycy i Gostyninie oraz (ale to już linia do Nasielska) w Płońsku. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Sierpc ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Sierpc ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Sierpc ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia Toruń - Sierpc - Nasielsk ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Koleje Mazowieckie ❋ oficjany serwis WWW
-
Wojskowa kolej wąskotorowa Toruń Mokre - Lubicz - Raciąż ❋ prywatny serwis WWW
|
| |
|