Ozorków
Oz

 Obiekt oddany do użytku w roku 1925  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 133 m n.p.m. 

Strona zawiera także opis stacji Ozorków Wąskotorowy.
min 101 1.jpgWizyta (z aparatem fotograficznym) 1 - wrzesień 2004.

Widok na budynek stacyjny od strony peronów.
min 101 2.jpgPospieszny relacji Katowice - Łódź Kaliska - Bydgoszcz Główna - Gdynia Główna, który tutaj się nie zatrzymuje. Widok od południa od strony wjazdu ze Zgierza.
min 101 3.jpgA to wcale nie baszta jakiegoś zapomnianego, krzyżackiego zamczyska, tylko dawna wieża ciśnień stojąca obok peronu wąskotorowej części dworca.
min 101 4.jpgWizyta (z aparatem fotograficznym) 2 - lipiec 2006.

Pospieszny "Stoczniowiec" z Gdyni Głównej do Katowic podąża w kierunku Łodzi Kaliskiej.
min 101 5.jpgWizyta (z aparatem fotograficznym) 3 - sierpień 2022.

Peron 1 (tor 3) wraz z gustowną, przeszkloną wiatą dla podróżnych - ujęcie w kierunku południowym. Przebudowa stacji w latach 2020 - 2021 nie spowodowała poważniejszych zmian w układzie torowym, ale pojawiły się tu nowe, wysokie i wygodne perony.
min 101 6.jpgWidok w kierunku przeciwnym z peronu 1 - wyjazd w stronę Łęczycy i Kutna. Na pierwszym planie przejście pomiędzy peronami w poziomie torów. Przed przebudową stacji podobne przejście znajdowało się w centralnym punkcie dworca naprzeciw dworcowego budynku.
min 101 7.jpgTamże - ujęcie z peronu 2. Po prawej niewielka (2 tory) towarowa część stacji.
min 101 8.jpgOgólne spojrzenie na stację od strony północnej. Po lewej budynek dworca.
min 101 9.jpgBudynek dworca widziany z peronu 2 od strony północnej.
min 101 10.jpgPeron 2 - ujęcie w kierunku południowym. Na torze 2 uśpiony elektrowóz ET 22 - 1046 (PKP Cargo Zakład Południowy w Katowicach).
min 101 11.jpgBudynek dworca en face widziany z peronu 2. Budynek dworca w tym przypadku brzmi jednak jak ponury żart, a szklana wiata na peronie 1 nie wszystko maskuje. Jeszcze na początku XXI wieku obiekt był czynny, chociaż już wtedy bardzo zaniedbany. Była tu kasa i poczekalnia, w lewym skrzydle na parterze znajdowała się kancelaria dyżurnego ruchu i nastawnia dysponująca a piętro było zamieszkałe. Obecnie jest tu to co jest, chociaż od strony torów wygląda to i tak nieco lepiej niż od strony podjazdu i ulicy Kolejowej. Tam też zajrzymy.
Ogólne spojrzenie na stację i dawny budynek dworca od strony południowej z peronu 2.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Ozorków ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Ozorków ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Ozorków ❋  Atlas Kolejowy Polski
ROZKŁAD JAZDY

Ozorków

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Ozorków Wąskotorowy

Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm.
Wizyta (z aparatem fotograficznym) 1 - wrzesień 2004.

Może trudno w to uwierzyć, ale kiedyś były tu tory kolei wąskotorowej do Krośniewic. Prowadziły one dalej - do centrum miasta. Później, częściowo ich śladem zaczął jeździć podmiejski tramwaj z Łodzi linii 46. Miał dojeżdżać do stacji PKP, ale w roku 1987 inwestycja łódzkiego MPK została wstrzymana. Jak się później okazało - na zawsze.
Tory tutaj nawet jeszcze są - pod grubą warstwą zarośli, ale sądząc ze stanu tej linii na odcinku Krzewie - Ozorków, z pozarastanych i porozkradanych fragmentów oraz wielu zaasfaltowanych przejazdów planowane kilka lat temu wznowienie sezonowego ruchu pasażerskiego pozostanie już zapewne na zawsze w sferze marzeń.
Widok na północ, w stronę Sierpowa.
Widoczny także na poprzednim zdjęciu semafor osłaniający kiedyś (od strony stacji Ozorków Wąskotorowy) skrzyżowanie toru wąskiego z normalnotorową bocznicą do nieistniejących już zakładów dziewiarskich Morfeo.
I raz jeszcze wieża ciśnień. Może by tak urządzić w niej kawiarnię ?
Wizyta (z aparatem fotograficznym) 3 - sierpień 2022.

Pomysł z kawiarnią na jaki pozwoliłam sobie 20 lat temu oczywiście był tylko żartem. Ale czas płynie a wieża ciśnień obok ozorkowskiego dworca jak gdyby nic sobie z tego nie robi. Nawet lepiej ją widać ponieważ wycięto kilka sąsiednich drzew. Co nie znaczy że wszystko dookoła jest OK. Wręcz przeciwnie.
Stacja wąskotorowa - ujęcie w stronę wyjazdu do Łęczycy Wąskotorowej i Krośniewic. Tory są odkrzaczone, krawędź peronowa oznaczona na biało. Nic tylko czekać na pociąg. Ale to nie nastąpi. Kilka eventów wąskotorowych na południowej linii Krośniewickiej Kolei Dojazdowej odbyło się w latach 2005 - 2008 dzięki tytanicznej pracy sympatyków kolejki (fotoreportaże sprzed lat poniżej). I to wszystko. Sam zapał nie wystarczy - potrzebne są pieniądze. A tych ze strony państwa / województwa / powiatów przez które kolejka przejeżdżała (niepotrzebne skreślić) na profesjonalną reaktywację linii zabrakło. Przepraszam ale nie wiem nawet do kogo obecnie masa upadłościowa po kolejce należy - włączając w to jej najważniejszy punkt bazowy w Krośniewicach.
Semafor osłaniający kiedyś skrzyżowanie toru wąskiego z bocznicą normalnotorową nadal bohatersko tkwi na posterunku.
Peron stacji wąskotorowej widziany od strony północnej. Po prawej dworzec kolei "państwowej".
Ujęcie w kierunku południowym - koniec linii. Dokładniej: do roku 1984 był to wyjazd do stacji Ozorków Centralny a później - do roku 1989 do prowizorycznej mijanki Ozorków Miasto. Odcinek Ozorków Centralny - Ozorków Miasto (wraz z mostem nad Bzurą) został w roku 1984 zaanektowany przez łódzkie MPK i tramwaj linii 46. Tramwaj ten od roku 2018 do Ozorkowa już nie dojeżdża i tak zapewne pozostanie :(
W kontenerku obok torów podobno garażuje wąskotorowa drezynka którą nieraz można pojechać aż do Sierpowa. To stąd te odkrzaczone tory i zadbany peron...
Budynek dworca widziany z peronu wąskotorowego od strony północnej. Obiekt wybudowany w stylu dworkowym dwudziestoleciu międzywojennym (bardzo podobne znajdziemy po sąsiedzku w Łęczycy i nieco dalej - chociażby w Kole i Gostyninie) przedstawia sobą widok coraz bardziej rozpaczliwy.
Obiekt stoi opuszczony od mniej więcej dziesięciu lat. Straszy ścianami z odpadającym tynkiem albo pokrytymi liszajami i grzybem, oknami pozabijanymi dyktą (te które nie zostały zabezpieczone są sukcesywnie wybijane) i wszechobecnym brudem. Gdyby nie (na oko) solidny, blaszany dach to budynek prawdopodobnie byłby dziś już tylko ruiną.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
a) tabela nr 308: Krośniewice - Łęczyca Wąskotorowa - Ozorków Centralny.
b) tabela nr 309: Krośniewice - Ostrowy Wąskotorowe.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 308: Krośniewice - Ozorków Miasto.
Rok 2005 i wielkie zmiany - nie tylko w Ozorkowie, ale także dalej na północ od tej stacyjki. Wiosną tego roku grupka kilku "wąskotorowych" zapaleńców postanowiła odgruzować szlak z Ozorkowa Wąskotorowego do Topoli Królewskiej i tym samym spowodować rzecz pozornie niemożliwą - próbę uruchomienia pociągów turystycznych na całej trasie z Krośniewic do Ozorkowa !
Na początku roku 1983 zakończono ruch tramwajów linii 46 na jej końcowym odcinku (dzisiejsza ulica Kardynała Stefana Wyszyńskiego) od przystanku Dworzec Wąskotorowy do "weksla" przy posesji 1/3. Był to ostatni "weksel" jako sposób zakończenia linii na łódzkiej sieci tramwajowej (przedostatni - w Aleksandrowie - zlikwidowano 2 lata wcześniej). Powodem takiej decyzji było wycofywanie z eksploatacji w łódzkim MPK dwukierunkowych wagonów silnikowych i doczepnych typu 5N. Linię 46 skrócono do stacji wąskotorowej PKP Ozorków Centralny gdzie wybudowano (wzorem Konstantynowa) trójkąt nawrotny. Trójkąt ten jednym z wierzchołków wkraczał na teren stacji. Tym samym przez kolejne trzy lata istniał tam swoisty, kolejkowo - tramwajowy węzeł przesiadkowy gdzie z tramwaju można się było przesiąść prosto do wąskotorówki - obydwa środki komunikacji korzystały z tego samego peronu. Można uznać że był to etap dziejów kiedy praktycznie bezpośrednio (w pewnym uproszczeniu) można było dojechać z łódzkiej pętli podmiejskiej przy ulicy Północnej aż do Łęczycy a nawet do Krośniewic :)
W styczniu roku 1986 końcowy odcinek Krośniewickiej Kolei Dojazdowej skrócono do prowizorycznej mijanki Ozorków Miasto a fragment ze stacji Ozorków Centralny przez mostek nad Bzurą oraz wzdłuż ulic Południowej (była tu nawet mijanka) i Konstytucji 3 Maja do nowej pętli przy ulicy Cegielnianej przebudowano na 1000 mm i oddano do użytkowania tramwajom. Linia 46 miała być następnie przedłużona w okolice dworca PKP Ozorków, ostatecznie jednak inwestycja ta nigdy realizacji się nie doczekała. W roku 1989 rozebrano wąski tor na odcinku Ozorków Miasto - Ozorków Wąskotorowy. W roku 1996 linię wąskotorową z Ozorkowa do Krośniewic zamknięto dla ruchu pasażerskiego a w roku 2018 zlikwidowano tramwaj linii 46 - eufemistycznie nazwano to "zawieszeniem ruchu".

Trzeba przyznać że łódzkie tramwaje podmiejskie przeżywają ostatnio coś w rodzaju renesansu - reaktywacji doczekały się linie 41 (Pabianice), 43 (Konstantynów - czyli BIS) i 45 (Zgierz). Podobno reaktywacji linii 44 chciałby Aleksandrów (jazda autobusem MPK na tej trasie to ociera się o masochizm), ale łatwiej coś bezmyślnie zniszczyć niż później odbudować. Jednak co do linii 43 (Lutomiersk) i właśnie 46 (Ozorków) to myślę że wątpię :/
Stacja PKP Ozorków Centralny w okresie przejściowym: tramwaj linii 46 z Łodzi a nieco dalej pociąg wąskotorowy (jeszcze z parowozem) do Krośniewic.

autor: Z. Szafrański,
źródło: książka "Łódzka podmiejska komunikacja tramwajowa 1901 - 2001", EMI-PRESS 2001.


serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.
3 powyższe zdjęcia wykonano 3 lutego 2018 na dawnej trasie KKD. Był to ostatni dzień kursowania tramwajów linii 46 do Ozorkowa.

 1 --> para Konstal 805Na (1830 + 1831) na moście nad Bzurą
 2 --> Düwag M6S 302 na ulicy Konstytucji 3 Maja
 3 --> Düwag GT8N - 513 na pętli przy ulicy Cegielnianej

Zdjęcia dzięki uprzejmości serwisu Łódzkie tramwaje i autobusy. Autorzy zdjęć: Wojciech Dębski (1 i 3) oraz Łukasz Stefańczyk (2).

Mapa przedstawia ewolucję komunikacji tramwajowej i kolejowej (wąskotorowej) w Ozorkowie od roku 1983 do jej całkowitego upadku w roku 2018.
●●●● końcowy odcinek linii tramwajowej 46 czynny do lutego 1983 roku.
●●●● zasadniczy odcinek linii tramwajowej 46 czynny do końca jej funkcjonowania w lutym 2018 roku.
●●●● końcowy odcinek Krośniewickiej Kolei Dojazdowej (750 mm) przebudowany w roku 1986 na linię tramwajową (1000 mm) funkcjonującą do lutego 2018 roku.
●●●● odcinek Krośniewickiej Kolei Dojazdowej zlikwidowany w roku 1989.
●●●● jeszcze istniejący ale nieprzejezdny szlak Krośniewickiej Kolei Dojazdowej do Łęczycy nieczynny od roku 1996.
●●●● linia normalnotorowa (w tym zestawieniu nieistotna) Zgierz - Kutno.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Ozorków Wąskotorowy ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Ozorków Wąskotorowy ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Łęczyca - Ozorków - Krośniewice, 23-VII-2006 ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
Linki do informacji i zdjęć dotyczących Krośniewickiej Kolei Dojazdowej znajdują się także na stronie stacji Krośniewice.
Strona główna | Region Łódzki | Województwo Łódzkie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 101 |

Liczba gości na stronie Ozorków od 30 września 2006: 8560
Data i czas poprzedniego wejścia: 14 stycznia 2025 / 05:27
Średnia wejść dziennie: 1.29

Wpis do bazy MySQL: 9 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 29 września 2024
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.023 sek