Ozorków |
Oz |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1925 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 133 m n.p.m.
|
|
Strona zawiera także opis stacji Ozorków Wąskotorowy. |
| Wizyta (z aparatem fotograficznym) 1 - wrzesień 2004.
Widok na budynek stacyjny od strony peronów. |
| Pospieszny relacji Katowice - Łódź Kaliska - Bydgoszcz Główna - Gdynia Główna, który tutaj się nie zatrzymuje. Widok od południa od strony wjazdu ze Zgierza. |
| A to wcale nie baszta jakiegoś zapomnianego, krzyżackiego zamczyska, tylko dawna wieża ciśnień stojąca obok peronu wąskotorowej części dworca.
|
| Wizyta (z aparatem fotograficznym) 2 - lipiec 2006.
Pospieszny "Stoczniowiec" z Gdyni Głównej do Katowic podąża w kierunku Łodzi Kaliskiej. |
| Wizyta (z aparatem fotograficznym) 3 - sierpień 2022.
Peron 1 (tor 3) wraz z gustowną, przeszkloną wiatą dla podróżnych - ujęcie w kierunku południowym. Przebudowa stacji w latach 2020 - 2021 nie spowodowała poważniejszych zmian w układzie torowym, ale pojawiły się tu nowe, wysokie i wygodne perony. |
| Widok w kierunku przeciwnym z peronu 1 - wyjazd w stronę Łęczycy i Kutna. Na pierwszym planie przejście pomiędzy peronami w poziomie torów. Przed przebudową stacji podobne przejście znajdowało się w centralnym punkcie dworca naprzeciw dworcowego budynku. |
| Tamże - ujęcie z peronu 2. Po prawej niewielka (2 tory) towarowa część stacji. |
| Ogólne spojrzenie na stację od strony północnej. Po lewej budynek dworca. |
| Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony północnej. |
| Peron 2 - ujęcie w kierunku południowym. Na torze 2 uśpiony elektrowóz ET 22 - 1046 (PKP Cargo Zakład Południowy w Katowicach). |
| Budynek dworca en face widziany z peronu 2. Budynek dworca w tym przypadku brzmi jednak jak ponury żart, a szklana wiata na peronie 1 nie wszystko maskuje. Jeszcze na początku XXI wieku obiekt był czynny, chociaż już wtedy bardzo zaniedbany. Była tu kasa i poczekalnia, w lewym skrzydle na parterze znajdowała się kancelaria dyżurnego ruchu i nastawnia dysponująca a piętro było zamieszkałe. Obecnie jest tu to co jest, chociaż od strony torów wygląda to i tak nieco lepiej niż od strony podjazdu i ulicy Kolejowej. Tam też zajrzymy. |
|
|
Ogólne spojrzenie na stację i dawny budynek dworca od strony południowej z peronu 2. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Ozorków ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Ozorków ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Ozorków ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
| |
|
Ozorków Wąskotorowy
|
|
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
| Wizyta (z aparatem fotograficznym) 1 - wrzesień 2004.
Może trudno w to uwierzyć, ale kiedyś były tu tory kolei wąskotorowej do Krośniewic. Prowadziły one dalej - do centrum miasta. Później, częściowo ich śladem zaczął jeździć podmiejski tramwaj z Łodzi linii 46. Miał dojeżdżać do stacji PKP, ale w roku 1987 inwestycja łódzkiego MPK została wstrzymana. Jak się później okazało - na zawsze. Tory tutaj nawet jeszcze są - pod grubą warstwą zarośli, ale sądząc ze stanu tej linii na odcinku Krzewie - Ozorków, z pozarastanych i porozkradanych fragmentów oraz wielu zaasfaltowanych przejazdów planowane kilka lat temu wznowienie sezonowego ruchu pasażerskiego pozostanie już zapewne na zawsze w sferze marzeń. Widok na północ, w stronę Sierpowa.
|
| Widoczny także na poprzednim zdjęciu semafor osłaniający kiedyś (od strony stacji Ozorków Wąskotorowy) skrzyżowanie toru wąskiego z normalnotorową bocznicą do nieistniejących już zakładów dziewiarskich Morfeo. |
| I raz jeszcze wieża ciśnień. Może by tak urządzić w niej kawiarnię ?
|
| Wizyta (z aparatem fotograficznym) 3 - sierpień 2022.
Pomysł z kawiarnią na jaki pozwoliłam sobie 20 lat temu oczywiście był tylko żartem. Ale czas płynie a wieża ciśnień obok ozorkowskiego dworca jak gdyby nic sobie z tego nie robi. Nawet lepiej ją widać ponieważ wycięto kilka sąsiednich drzew. Co nie znaczy że wszystko dookoła jest OK. Wręcz przeciwnie. |
| Stacja wąskotorowa - ujęcie w stronę wyjazdu do Łęczycy Wąskotorowej i Krośniewic. Tory są odkrzaczone, krawędź peronowa oznaczona na biało. Nic tylko czekać na pociąg. Ale to nie nastąpi. Kilka eventów wąskotorowych na południowej linii Krośniewickiej Kolei Dojazdowej odbyło się w latach 2005 - 2008 dzięki tytanicznej pracy sympatyków kolejki (fotoreportaże sprzed lat poniżej). I to wszystko. Sam zapał nie wystarczy - potrzebne są pieniądze. A tych ze strony państwa / województwa / powiatów przez które kolejka przejeżdżała (niepotrzebne skreślić) na profesjonalną reaktywację linii zabrakło. Przepraszam ale nie wiem nawet do kogo obecnie masa upadłościowa po kolejce należy - włączając w to jej najważniejszy punkt bazowy w Krośniewicach. |
| Semafor osłaniający kiedyś skrzyżowanie toru wąskiego z bocznicą normalnotorową nadal bohatersko tkwi na posterunku. |
| Peron stacji wąskotorowej widziany od strony północnej. Po prawej dworzec kolei "państwowej". |
| Ujęcie w kierunku południowym - koniec linii. Dokładniej: do roku 1984 był to wyjazd do stacji Ozorków Centralny a później - do roku 1989 do prowizorycznej mijanki Ozorków Miasto. Odcinek Ozorków Centralny - Ozorków Miasto (wraz z mostem nad Bzurą) został w roku 1984 zaanektowany przez łódzkie MPK i tramwaj linii 46. Tramwaj ten od roku 2018 do Ozorkowa już nie dojeżdża i tak zapewne pozostanie :( W kontenerku obok torów podobno garażuje wąskotorowa drezynka którą nieraz można pojechać aż do Sierpowa. To stąd te odkrzaczone tory i zadbany peron... |
| Budynek dworca widziany z peronu wąskotorowego od strony północnej. Obiekt wybudowany w stylu dworkowym dwudziestoleciu międzywojennym (bardzo podobne znajdziemy po sąsiedzku w Łęczycy i nieco dalej - chociażby w Kole i Gostyninie) przedstawia sobą widok coraz bardziej rozpaczliwy. |
| Obiekt stoi opuszczony od mniej więcej dziesięciu lat. Straszy ścianami z odpadającym tynkiem albo pokrytymi liszajami i grzybem, oknami pozabijanymi dyktą (te które nie zostały zabezpieczone są sukcesywnie wybijane) i wszechobecnym brudem. Gdyby nie (na oko) solidny, blaszany dach to budynek prawdopodobnie byłby dziś już tylko ruiną. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 308: Krośniewice - Łęczyca Wąskotorowa - Ozorków Centralny.
b) tabela nr 309: Krośniewice - Ostrowy Wąskotorowe. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 308: Krośniewice - Ozorków Miasto. |
|
Na początku roku 1983 zakończono ruch tramwajów linii 46 na jej końcowym odcinku (dzisiejsza ulica Kardynała Stefana Wyszyńskiego) od przystanku Dworzec Wąskotorowy do "weksla" przy posesji 1/3. Był to ostatni "weksel" jako sposób zakończenia linii na łódzkiej sieci tramwajowej (przedostatni - w Aleksandrowie - zlikwidowano 2 lata wcześniej). Powodem takiej decyzji było wycofywanie z eksploatacji w łódzkim MPK dwukierunkowych wagonów silnikowych i doczepnych typu 5N. Linię 46 skrócono do stacji wąskotorowej PKP Ozorków Centralny gdzie wybudowano (wzorem Konstantynowa) trójkąt nawrotny. Trójkąt ten jednym z wierzchołków wkraczał na teren stacji. Tym samym przez kolejne trzy lata istniał tam swoisty, kolejkowo - tramwajowy węzeł przesiadkowy gdzie z tramwaju można się było przesiąść prosto do wąskotorówki - obydwa środki komunikacji korzystały z tego samego peronu. Można uznać że był to etap dziejów kiedy praktycznie bezpośrednio (w pewnym uproszczeniu) można było dojechać z łódzkiej pętli podmiejskiej przy ulicy Północnej aż do Łęczycy a nawet do Krośniewic :) W styczniu roku 1986 końcowy odcinek Krośniewickiej Kolei Dojazdowej skrócono do prowizorycznej mijanki Ozorków Miasto a fragment ze stacji Ozorków Centralny przez mostek nad Bzurą oraz wzdłuż ulic Południowej (była tu nawet mijanka) i Konstytucji 3 Maja do nowej pętli przy ulicy Cegielnianej przebudowano na 1000 mm i oddano do użytkowania tramwajom. Linia 46 miała być następnie przedłużona w okolice dworca PKP Ozorków, ostatecznie jednak inwestycja ta nigdy realizacji się nie doczekała. W roku 1989 rozebrano wąski tor na odcinku Ozorków Miasto - Ozorków Wąskotorowy. W roku 1996 linię wąskotorową z Ozorkowa do Krośniewic zamknięto dla ruchu pasażerskiego a w roku 2018 zlikwidowano tramwaj linii 46 - eufemistycznie nazwano to "zawieszeniem ruchu".
Trzeba przyznać że łódzkie tramwaje podmiejskie przeżywają ostatnio coś w rodzaju renesansu - reaktywacji doczekały się linie 41 (Pabianice), 43 (Konstantynów - czyli BIS) i 45 (Zgierz). Podobno reaktywacji linii 44 chciałby Aleksandrów (jazda autobusem MPK na tej trasie to ociera się o masochizm), ale łatwiej coś bezmyślnie zniszczyć niż później odbudować. Jednak co do linii 43 (Lutomiersk) i właśnie 46 (Ozorków) to myślę że wątpię :/ |
| Stacja PKP Ozorków Centralny w okresie przejściowym: tramwaj linii 46 z Łodzi a nieco dalej pociąg wąskotorowy (jeszcze z parowozem) do Krośniewic.
autor: Z. Szafrański, źródło: książka "Łódzka podmiejska komunikacja tramwajowa 1901 - 2001", EMI-PRESS 2001.
serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki. |
|
|
|
|
3 powyższe zdjęcia wykonano 3 lutego 2018 na dawnej trasie KKD. Był to ostatni dzień kursowania tramwajów linii 46 do Ozorkowa.
1 --> para Konstal 805Na (1830 + 1831) na moście nad Bzurą
2 --> Düwag M6S 302 na ulicy Konstytucji 3 Maja
3 --> Düwag GT8N - 513 na pętli przy ulicy Cegielnianej
Zdjęcia dzięki uprzejmości serwisu Łódzkie tramwaje i autobusy. Autorzy zdjęć: Wojciech Dębski (1 i 3) oraz Łukasz Stefańczyk (2).
Mapa przedstawia ewolucję komunikacji tramwajowej i kolejowej (wąskotorowej) w Ozorkowie od roku 1983 do jej całkowitego upadku w roku 2018.
●●●● końcowy odcinek linii tramwajowej 46 czynny do lutego 1983 roku.
●●●● zasadniczy odcinek linii tramwajowej 46 czynny do końca jej funkcjonowania w lutym 2018 roku.
●●●● końcowy odcinek Krośniewickiej Kolei Dojazdowej (750 mm) przebudowany w roku 1986 na linię tramwajową (1000 mm) funkcjonującą do lutego 2018 roku.
●●●● odcinek Krośniewickiej Kolei Dojazdowej zlikwidowany w roku 1989.
●●●● jeszcze istniejący ale nieprzejezdny szlak Krośniewickiej Kolei Dojazdowej do Łęczycy nieczynny od roku 1996.
●●●● linia normalnotorowa (w tym zestawieniu nieistotna) Zgierz - Kutno.
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Ozorków Wąskotorowy ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Ozorków Wąskotorowy ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Łęczyca - Ozorków - Krośniewice, 23-VII-2006 ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
Linki do informacji i zdjęć dotyczących Krośniewickiej Kolei Dojazdowej znajdują się także na stronie stacji Krośniewice.
|
|