Pisz |
Ps |
|
|
|
|
Johannisburg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Jańsbork | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1884 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020
|
Obiekt położony na wysokości 118 m n.p.m. |
|
| Wizyta 1 - lipiec 2016.
Oryginalny budynek stacyjny w Piszu nie przetrwał II wojny. Ten koszmarek pojawił się tu później - prawdopodobnie na przełomie lat 60-tych i 70-tych. I aż trudno uwierzyć że przez dziesięciolecia takie gówno było budynkiem stacyjnym miasta powiatowego średniej wielkości jakim jest Pisz. Całkowicie negatywna wizytówka pięknego miasta, które leży na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Może trochę na samym końcu, ale jednak. Na szczęście linia ze Szczytna do Ełku czeka na modernizację, więc TO coś powinno zniknąć z przestrzeni publicznej miasta jak najszybciej ! |
| |
|
Stacja w Piszu do czasów ostatniej wojny była dość ważną stacją węzłową. Od zasadniczej linii południowego skraju Prus Wschodnich łączącej Olsztyn i Szczytno z Ełkiem odbijał tu na północ szlak do Giżycka przez Orzysz. A jeszcze jedną linią kolejową opuszczającą Pisz była zupełnie lokalna (ale ważna strategicznie) linia do Dłutowa - niewielkiej miejscowości leżącej na samej granicy Niemiec i Rosji, a po I wojnie granicy Niemiec i odrodzonej Rzeczpospolitej. Żadna z linii kolejowych przechodzących przez Pisz nie przetrwała II wojny. W roku 1945 wszystko co miało nawet luźny związek z kolejnictwem zostało zdemontowane (lub zniszczone) przez Armię Czerwoną i wywiezione do ZSRS, a więc po prostu zrabowane. Dopiero w latach 1947 - 48, staraniem władz i polskich służb kolejowych, odbudowano praktycznie od podstaw i uruchomiono połączenie Pisz - Szczytno, a w trzy lata później Pisz - Ełk. Linii do Orzysza i Dłutowa odbudowywać nie próbowano.
2 zdjęcia powyżej:
---> górne - tor 1 i wyjazd w kierunku wschodnim do Ełku. W oddali po lewej widoczna nastawnia dysponująca "Ps".
---> dolne - tor 3 i ponownie wyjazd w kierunku wschodnim. 2,5 km stąd - już po przekroczeniu mostu nad Pisą od linii do Ełku odchodziła w prawo linia do Dłutowa. Jej przebieg w granicach miasta jest już zupełnie nieczytelny.
Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Piszu.
●●● linia istniejąca i czynna Szczytno - Ełk.
●●● linie do Orzysza i Dłutowa zniszczone w wyniku II wojny światowej / zdemontowane i wywiezione w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowane.
|
| Widok na zachód - wyjazd do Rucianego Nidy oraz Szczytna. Piękna linia przez las... Do końca ostatniej wojny także w tym kierunku opuszczała stację (łukiem w prawo o 90°) linia do Orzysza. Na pierwszym planie pięknie zachowany żuraw wodny. Mam nadzieję że sygnalizowana w bliżej nieokreślonej, ale podobno nie odległej już przyszłości modernizacja stacji nie spowoduje jego zniszczenia. W oddali po prawej nastawnia wykonawcza "Ps1". |
| Wizyta 2 - sierpień 2020.
4 lata później jesteśmy już na zmodernizowanej stacji w Piszu. Także linia ze Szczytna do Ełku została gruntownie przebudowana. |
| Mamy tu nowy, wygodny peron i zmodernizowany układ torowy. |
| Pojawiła się także nowa sygnalizacja świetlna. Niestety - żuraw wodny stojący przy torze 1 gdzieś przepadł. To takie działanie matodą na przecinak. Modernizujemy i odbudowujemy ale szacunek dla zabytkowych detali mamy z tyłu. Szkoda tego żurawia... |
| Wejście na peron dość znacznie przesunęło się w kierunku wschodnim. Od strony ulicy Dworcowej zostało poprowadzone w poprzek starego, poniemieckiego cmentarza i to mi się nie podoba. |
| Na koniec powracający koszmar. Straszny i śmieszny. Stoi nadal pomimo modernizacji stacji. Trzeba przyznać - gówno wyjątkowo odporne na wiatr historii. Nie wiem kto jest obecnie właścicielem tego czegoś ale mam do tego kogoś pytanie. Zamierzacie zorganizować tu muzeum bezguścia i schyłkowego okresu socrealizmu ? Czy ktoś ma granat ? |
Pisz mapa topograficzna rok 1931
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Pisz ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Pisz ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Pisz ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Szlak Połamanych Semaforów Pisz - Orzysz (Johannisburg - Arys) ❋ Kolej na Mazurach
-
Szlak Połamanych Semaforów Pisz - Dłutowo (Johannisburg - Dlottowen) ❋ Kolej na Mazurach
-
Linia Pisz - Ełk. Upadki i wzloty kolei na przełomie wieków ❋ Kolej na Mazurach
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Szczytno - Ruciane Nida - Pisz - Ełk znajdują się na stronie stacji Szczytno.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PISZ |
1945 |
---> ORZYSZ (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1945 |
---> DŁUTOWO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
2000 |
---> EŁK |
2007 |
---> Ruciane Nida - SZCZYTNO |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PISZ |
2008 |
---> Ruciane Nida - SZCZYTNO |
2010 |
---> EŁK |
|
Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Oprócz kilku lokalnych połączeń w kierunku Olsztyna Głównego, Szczytna i Ełku były jeszcze dwa dalekobieżne osobowe - nocny z Warszawy Zachodniej do Ełku oraz dzienny z Gdyni Głównej do Białegostoku. W roku 1978 pojawiła się tu pospieszna, sezonowa "Pogoria" z Raciborza do Ełku. Natomiast przed całkowitym zawieszeniem ruchu na odcinku Szczytno - Pisz w roku 2007 (odcinek Pisz - Ełk przestał być czynny 7 lat wcześniej) dojeżdżały tu pospieszne "Mazury" z Łodzi Fabrycznej "gubiąc" po drodze w Olsztynie 3/4 wagonów :) Pociągi stąd do Szczytna wróciły w roku 2008, do Ełku 2 lata później. Jak na razie - to działa ! |
Pisz jest obecnie jedyną działającą stacją na całym szlaku Szczytno - Ełk liczącym 102 km. Obiekty stacyjne w Spychowie, Rucianym Nidzie, Białej Piskiej i Bajtkowie są obecnie nieczynne. Do Szczytna jest stąd 57 km, do Ełku 55 km. Tak więc dwa przyległe do Piszu szlaki kolejowe są najdłuższymi w Polsce odcinkami bezobsługowymi - na obecną częstotliwość kursowania pociągów w tej okolicy to zupełnie wystarcza...
Szlak ze Szczytna do Ełku został przywrócony do użytku po gruntownej modernizacji 15 grudnia 2019 r. Całość inwestycji kosztowała 290 milionów PLN. Po wznowieniu ruchu całą trasę przemierzają (tak jak odbywało się to przed kosztownym remontem) dwie pary pociągów. Taka sobie mazurska groteska. |
| |
|