Szczytno |
|
|
Ortelsburg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1883 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2016
|
Obiekt położony na wysokości 144 m n.p.m. |
|
| Budynek stacji i magazyn widoczne od strony zachodniej z peronu 2. |
| Widok na wschód - wyjazdy do Rucianego Nidy (na wprost) i Biskupca Reszelskiego (za stacją w lewo). Widoczna w oddali tarcza zatrzymania D1 zamyka wjazd na tę linię. Jest ona oficjalnie zamknięta od roku 2002, chociaż ruch pasażerski zakończył się na niej 10 lat wcześniej. W roku 2015 zakończyła się jej częściowa rozbiórka. Po prawej dawna nastawnia dysponująca "Sz". Poza obsługą wschodniej głowicy rozjazdowej i rogatek na przejeździe kolejowym z ulicą Krzywą nie ma obecnie zbyt wiele pracy. |
| Budynek stacji od strony wschodniej. Po remoncie budowli w roku 2015 w środowisku MK i nie tylko wybuchł skandal. Chodziło o wyeksponowanie przedwojennej, niemieckiej nazwy stacji. Historia tego miejsca jest ściśle określona i nikt temu nie zaprzecza. Ale akcent tego typu nie wszystkim może się podobać i wcale się temu nie dziwię. |
| |
|
2 zdjęcia powyżej to wyjazd ze stacji w kierunku zachodnim:
---> górne - ujęcie z peronu 1 - wygląda on na niezbyt używany. Tor 6 po prawej również.
---> dolne - ujęcie z peronu 2. Został on odnowiony i doprowadzony do europejskich standardów z okazji uruchomienia pociagów z Olsztyna Głównego do lotniska w Szymanach. Obecnie to na nim odbywa się główny transfer pasażerów korzystających z dworca w Szczytnie. Ale z tego powodu stacja wygląda bardzo niesymetrycznie. Przede wszystkim z góry :)
---> ogólnie - oba zdjęcia przedstawiają wyjazd ze Szczytna do Olsztyna Głównego (w prawo) i Ostrołęki przez Wielbark (w lewo). Lekko po prawej dawna nastawnia wykonawcza "Sz1". Obecnie jest to LCS szlaku Olsztyn Główny - Szczytno - Wielbark / lotnisko w Szymanach uruchomione w roku 2013 w związku z przewidywanym otwarciem ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Szczytno - port lotniczy Olsztyn Mazury.
Mapa przedstawia likwidację węzła kolejowego w Szczytnie.
●●● linie istniejące do Olsztyna Głównego i do Ełku.
●●● linia do Wielbarka zamknięta w roku 2001 i ponownie czynna od roku 2013 w nieregularnym ruchu pasażerskim.
●●● linia do Biskupca Reszelskiego zamknięta w roku 2002 i rozebrana w roku 2015. Linia przetrwała II wojnę i powojenny szaber tych terenów przez Rosjan. Nie przetrwała świetlanych czasów III RP. Nie ona pierwsza i nie ostatnia...
|
| Jest 15:49. Spóźniony prawie 20 minut pociąg z Olsztyna Głównego wjeżdża na tor 1 przy peronie 2. Opóźnienie nie dziwi. Zamiast któregoś z tutejszych szynobusów SA 133 na stacji pojawił się starodawny zestaw SU 42 - 513 z "bohunem" na haku. Najwyraźniej jeden z produktów Pesy zaniemógł i został w Olsztynie. Po lewej charakterystyczna dla stacji w Szczytnie posępna budowla dawnych zakładów spożywczych. Wygląda jak młyn lub elewator. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 511: Szczytno - Czerwonka - Lidzbark Warmiński - Sągnity. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 515: Szczytno - Ruciane - Pisz - Ełk. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 515: Szczytno - Ruciane Nida - Pisz - Ełk. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Szczytno ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Szczytno ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Szczytno ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia Ełk - Pisz - Szczytno ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SZCZYTNO |
1992 |
---> BISKUPIEC RESZELSKI |
2001 |
---> WIELBARK |
2007 |
---> Ruciane Nida - PISZ |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SZCZYTNO |
2008 |
---> Ruciane Nida - PISZ |
2023 |
---> Wielbark - CHORZELE |
Uwaga - w roku 2013 i 2016 dwukrotnie organizowano krótkie wznowienia ruchu pasażerskiego na odcinku Szczytno - Wielbark które funkcjonowały (odpowiednio) 5 i 2 miesiące. |
|
| |
|