Giżycko |
Go |
|
|
|
|
Lötzen | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Łuczany | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1868 ❋ OSB - Ostpreußische Südbahn / Wschodniopruska Kolej Południowa
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2016
|
Obiekt położony na wysokości 120 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic
|
| Wizyta 1 - sierpień 2008.
Widok od zachodu - wjazd z Korsz i Kętrzyna. |
| Jeszcze kilka lat temu wysiadając na stacji w Giżycku i patrząc na ten budynek robiło się niedobrze. Dworzec był zaniedbany, brudny i okropny, a przecież od lat przejeżdżało (i przejeżdża) tędy większość dalekobieżnych pociągów jadących na Mazury dosłownie z każdego regionu Polski. Na szczęście zabudowania stacji przejęło miasto. Okazuje się że można - teraz giżycki dworzec jest jego estetyczną wizytówką i miłym powitaniem Wielkich Jezior. Szkoda że takich miejsc w naszym kraju nadal trzeba szukać ze świecą... |
| Widok na zachód - wyjazd w kierunku Kętrzyna. Po lewej stronie północny brzeg jeziora Niegocin i port Żeglugi Mazurskiej. Kilkaset metrów dalej - w okolicy mostu nad Kanałem Łuczańskim znajduje się kilka przystani jachtowych i żeglarskie centrum Giżycka. |
| Tutejsza stacja jest przepięknie położona - z okien pociągu można zobaczyć prawie w całości panoramę jednego z największych polskich jezior - Niegocina. Zresztą nie tylko ze stacji - po przejechaniu mostu nad Kanałem Łuczańskim pociąg przez następne 2 km jedzie wzdłuż brzegu jeziora. |
| |
|
Stacja w Giżycku do czasów ostatniej wojny była dość ważną stacją węzłową. Od głównej magistrali Prus Wschodnich z Ełku przez Korsze do Królewca odgałęziały się tu dwie boczne, mazurskie linie: ---> na północ do Węgorzewa przez Kruklanki ---> na południe do Pisza (a dokładnie do Dłutowa na przedwojennej granicy polsko - niemieckiej) przez Orzysz. Linia do Orzysza została w 1945 r. wyzwolona przez Armię Czerwoną i tak samo jak w przypadku większości mazurskich szlaków kolejowych niewiele z niej zostało. W czasach późniejszych nie została już odbudowana. Nieco więcej szczęścia miała linia do Węgorzewa - została wyzwolona tylko częściowo i dzięki temu na odcinku Giżycko - Kruklanki (chociaż jego znaczenie komunikacyjne było praktycznie żadne) ruch był prowadzony aż do września 1987 r. 15 lat później historia tego szlaku (wówczas już mocno zdekompletowanego) dopełniła się i został on rozebrany.
2 zdjęcia powyżej:
---> górne - widok stacji od strony wschodniej. Umówmy się że tutejsza wieża ciśnień do najpiękniejszych nie należała. A obok niej i tuż przy budynku stacyjnym były kiedyś jeszcze jeden tor i jeden peron. Zostały one zlikwidowane wraz z rozbiórką linii do Kruklanek.
---> dolne - widok stacji od strony zachodniej. Wyjazd w kierunku Ełku oraz dwa wyjazdy już nie istniejące - w lewo do Kruklanek i w prawo do Orzysza.
Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Giżycku.
●●● linia istniejąca (dawna Pruska Kolej Wschodnia) Korsze - Kętrzyn - Giżycko - Ełk czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● linia do Orzysza zniszczona w wyniku II wojny światowej / zdemontowana i wywieziona w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowana.
●●● linia do Kruklanek zlikwidowana w 2002 roku.
|
| Odnowiona nastawnia wykonawcza "Go1" i przejazd strzeżony do portu. Wyjazd w kierunku Kętrzyna. |
| Ta sama nastawnia wykonawcza widziana od strony przeciwnej. |
| Wizyta 2 - sierpień 2016.
Dość spora grupa podróżnych na peronie oczekuje na przyjazd TLK "Mamry" relacji Ełk - Wrocław Główny. Pociąg powinien przyjechać o 11:17. |
| Nowym elementem wyglądu tej części Giżycka jest od kilku lat kładka (a wręcz estakada) przerzucona nad torami, łącząca nowy miejski deptak - Pasaż Portowy z przystanią jachtową Ekomarina. |
| Plac Dworcowy - budynek stacji od strony miasta. Po prawej znajduje się dworzec PKS - w sezonie letnim bardzo ruchliwy. |
| Most kolejowy nad kanałem Łuczańskim a za mostem jezioro Niegocin. |
| Znany wszystkim żeglarzom semafor wjazdowy O wraz z tarczą ostrzegawczą ToE i jednokomorowym sygnalizatorem jako światłem białym sygnału zastępczego od strony Kętrzyna. Semafor stoi w bezpośrednim sąsiedztwie mostu kolejowego nad Kanałem Łuczańskim. |
| Dwuczłonowy spalinowy zespół trakcyjny SA 133 - 016 (PESA Bydgoszcz) jako wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych relacji Ełk - Korsze. |
| Chwilę później szynobus przejeżdża obok bramy wjazdowej do przystani LOK. |
Giżycko mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Giżycko ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Giżycko ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Giżycko ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Giżycko ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Szlak Połamanych Semaforów Giżycko - Orzysz (Lötzen - Arys) ❋ Kolej na Mazurach
-
Szlak Połamanych Semaforów Giżycko - Kruklanki (Lötzen - Kruglanken) ❋ Kolej na Mazurach
-
Szlak Połamanych Semaforów Węgorzewo - Kruklanki (Angerburg - Kruglanken) ❋ Kolej na Mazurach
-
Most kolejowy w Giżycku ❋ Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Korsze - Kętrzyn - Giżycko - Ełk znajdują się na stronie stacji Korsze.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GIŻYCKO |
1945 |
---> ORZYSZ (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1987 |
---> KRUKLANKI |
|
|
|
Trwa modernizacja linii kolejowej nr 38 między Ełkiem a Giżyckiem. Zakłada ona wymianę 49 km torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę 59 obiektów inżynieryjnych. Przebudowywane są także stacje Stare Juchy, Wydminy i Giżycko, a dzięki budowie sieci trakcyjnej linią pojadą pociągi elektryczne, co niewątpliwie zapewni szybsze i sprawniejsze podróże. Elektryfikacja trasy korzystnie wpłynie także na środowisko. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Po zakończeniu inwestycji podróż pociągiem z Olsztyna przez Korsze i Giżycko do Ełku ma ulec skróceniu o 50 minut i wyniesie około 2 godzin.
Tak ? I to wszystko nastąpi bez modernizacji i elektryfikacji odcinka Giżycko - Kętrzyn - Korsze ?
|
|
|
Semaforek krajoznawczy - kilka znanych i lubianych zabytków Giżycka.
Most obrotowy w ciagu ulicy Olsztyńskiej wybudowany w 1889 r. Most w swoim pierwotnym wyglądzie i z ręcznym napędem funkcjonuje tu ponownie od roku 1993. W latach 70-tych i 80-tych był zepsuty, postawiono wtedy nad nim konstrukcję saperską. Była koszmarnie brzydka, ale spokojnie można było pod nią przepływać przez całą dobę :) A teraz wodniacy (może z wyjątkiem kajakarzy - ci się mieszczą) i kierowcy muszą się tym miejscem solidarnie dzielić. |
|
Przęsło ma 20 metrów długości, 8 metrów szerokości i waży ponad 100 ton. Do otwarcia lub zamknięcia mostu (dzięki odpowiednio skonstruowanej przekładni) wystarcza jednoosobowa obsługa, która obraca most w poziomie kręcąc specjalną kątową "korbką". Otwarcie mostu dla ruchu wodnego, łącznie z procedurą zamykania ruchu drogowego, zajmuje około 6 minut a sama czynność obracania niecałe 2 minuty.
Most jeszcze otwarty dla pieszych i samochodów. |
|
Most pomimo zabytkowego charakteru ma bardzo istotne znaczenie w funkcjonowaniu komunikacyjnym miasta. Żeglarze mają więc tylko kilka "okienek" dziennie kiedy mogą przedostać się kanałem Łuczańskim z Niegocina na Kisajno lub odwrotnie. Za to jaki mamy teraz ruch na kanałach Piękna Góra i Niegocińskim !
Przygotowania do otwarcia mostu dla wodniaków. |
|
Jednym z najcenniejszych i najciekawszych zabytków Giżycka i Krainy Wielkich Jezior Mazurskich jest średniowieczny zamek krzyżacki wzniesiony tu około roku 1341. W ostatnich latach budowla została całkowicie odrestaurowana. Odtworzono także obiekty, które niegdyś w jej składzie istniały, a więc trzy skrzydła oraz basztę. Obecnie funkcjonuje tu ekskluzywny hotel. |
|
Twierdza Boyen - wejście (a właściwie wjazd) od ulicy Turystycznej. |
Zabytki w Giżycku - linki zewnętrzne
-
Most obrotowy ❋ Mazury.info.pl
-
Twierdza Boyen ❋ Mazury.info.pl
-
Twierdza Boyen ❋ oficjalny serwis WWW
-
Zamek krzyżacki ❋ Giżycko.pl
|
|
Semaforek żeglarsko - kajakowy.
Mniej więcej 18 km od Giżycka. Śluza Przerwanki - najmniej znana śluza na Mazurach. Powstała poza szlakiem Wielkich Jezior w miejscu gdzie rzeczka Sapina wypływa z jeziora Gołdopiwo. Nie miała pełnić roli komunikacyjnej a być elementem regulacyjnym. Gołdopiwo leżące powyżej poziomu kompleksu Wielkich Jezior miało być zbiornikiem rezerwowym Kanału Mazurskiego i poprzez Sapinę regulować wysokość poziomu wody na Mamrach i Święcajtach. Jak wiemy - Kanał Mazurski nie został ukończony, ale pozostała śluza w Przerwankach która od czasu do czasu służy wodniakom. |
|
Teoretycznie można na Gołdopiwo dopłynąć nawet żaglówką, ale musi to być jednostka o małym zanurzeniu. Z jeziora Święcajty przedostajemy się na Stręgiel, a później z położonym masztem i na pagajach (użycie silnika na Sapinie jest całkowicie zabronione) pod prąd (raczej łagodny) przez mniej więcej 8 godzin płyniemy w górę rzeki. Śluzowanie w Przerwankach (w godzinach od 9:00 do 17:00) to około 1 metr w górę. |
|
Później jeszcze kilkaset metrów Sapiną i jesteśmy na miejscu - 20 km od Wielkich Jezior. Podobno warto - bardzo czysta woda, dużo miejsc na postój przy brzegach, cisza i stosunkowo niewielu turystów. |
| |
|