Kouty nad Desnou
logo_zd.gif f-cz.png

Winkelsdorfprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2008   Obiekt położony na wysokości 550 m n.p.m. 

Kopalnie węgla brunatnego w trójstyku PL/CZ/DECzescy politycy z zadowoleniem przyjęli decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (postanowienie wydała ponownie jednoosobowo pani wiceprezes Rosario Silva de Lapuerta z Hiszpanii) o nałożeniu na Polskę kar za niewstrzymanie wydobycia w kopalni Turów, chociaż niektórzy z nich twierdzą że jej wysokość - 500 000 EUR dziennie to zbyt mało.
Czeskie elity polityczne opanowały więc umiejętność strzelania innym w plecy do perfekcji, bo jak widać - historia się powtarza. Tak samo jak w roku 1919 gdy rząd Czechosłowacji próbował "wyzwalać" Śląsk Cieszyński aż po Skoczów i Bielsko Białą a później blokował dostawy broni dla polskiego wojska walczącego z bolszewikami. Tak samo jak w roku 1945 gdy inny rząd Czechosłowacji zajmował Ziemię Kłodzką i widział granicę swojego kraju na północ od Nysy, Prudnika i Raciborza.

Tylko wredny niegodziwiec może pomyśleć o tym że Polska z dnia na dzień wstrzyma wydobycie w kopalni, zastopuje pracę czwartej co do wielkości elektrowni Polsce i tym samym zrezygnuje z 7 % krajowego bilansu energetycznego. Tylko dureń może uwierzyć w to że polski rząd zlikwiduje kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionie który na ich nadmiar nie narzeka. I tylko pospolity głupek może zaaprobować fakt że przed nadchodzącą zimą pozbawieni będą ciepła mieszkańcy Bogatyni, Turoszowa i sąsiednich miejscowości.
Rząd Polski zapowiedział że nie ma mowy o zamknięciu kopalni Turów. Mam więc nadzieję że nie zapłaci na rzecz Komisji Europejskiej ani jednego eurocenta.

- Czescy politycy w czasie kampanii wyborczej w swoim kraju zachęcają TSUE do jeszcze większego, finansowego szantażu wobec Polski.
- Czeski Greenpeace, europejskie organizacje proekologiczne i wtórujący im użyteczni idioci w Polsce licytują się w eskalowania gróźb i pozbawionych realizmu żądań.
- Czescy oligarchowie z zadowoleniem oczekują na możliwość zwiększenia wydobycia w swoich kopalniach.
- Czeska komisarz Vera Jourova wtykająca z uporem maniaka swój nos w nie swoje sprawy. Przede wszystkim polskie.
Wystarczy. Tak postępuje przyjaciel ? Nie. Nawet premier Mateusz Morawiecki mówiąc o "czeskich przyjaciołach" w kontekście Turowa ma taką minę jakby sam nie wierzył w to, co mówi.

Na koniec nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytanie. Czy Grupa Wyszehradzka nadal istnieje i czy ma ona obecnie rację bytu ? V4 miało być porozumieniem czterech państw Europy Środkowej związanych podobnymi doświadczeniami dziejowymi oraz wspólnotą idei i interesów na forum europejskim. Ja takiej wspólnoty pomiędzy Polską i Czechami obecnie nie widzę i oby to był tylko chwilowy, zły sen.

Kopalnia węgla brunatnego Vršany - północne CzechyČeští politici uvítali rozhodnutí Soudního Dvora Evropské Unie (rozhodnutí opět vydal místopředseda Rosario Silva de Lapuerta ze Španělska) uložit Polsku sankce za neudržení těžby v dole Turów, ačkoli někteří tvrdí, že její částka - 500 000 EUR denně je příliš málo.
Česká politická elita zvládla schopnost střílet ostatní do zad k dokonalosti, protože jak vidíte - historie se opakuje. Totéž jako v roce 1919, kdy se československá vláda pokusila "osvobodit" Těšínské Slezsko až po Skoczów a Bielsko Biała a později zablokovala dodávky zbraní polské armádě bojující proti bolševikům. Stejné jako v roce 1945, kdy jiná československá vláda obsadila Kladskou zemi a viděla hranici své země na sever od Nysy, Prudniku a Racibórze.

Jen ošklivý zlý člověk si může myslet, že Polsko zastaví těžbu v dole přes noc, zastaví práci čtvrté největší elektrárny v Polsku a vzdá se tak 7% národní energetické bilance. Jen blázen může věřit, že polská vláda zruší několik tisíc pracovních míst v regionu, který si nestěžuje na jejich přebytek. A jen obyčejný idiot může schválit skutečnost, že obyvatelé Bogatynie, Turoszowa a sousedních měst budou před nadcházející zimou zbaveni tepla.
Polská vláda oznámila, že o uzavření dolu Turów není řeč. Doufám tedy, že nezaplatí Evropské komisi ani cent.

- Čeští politici během volební kampaně ve své zemi vybízejí SDEU k ještě většímu finančnímu vydírání proti Polsku.
- Česká Greenpeace, evropské proenvironmentální organizace a užiteční idioti, kteří je doprovázejí v Polsku, soutěží o eskalaci hrozeb a požadavků postrádajících realismus.
- Čeští oligarchové jsou rádi, že vidí příležitost ke zvýšení produkce ve svých dolech.
- Česká komisařka Věra Jourová tvrdohlavě strkala nos do svých záležitostí. Hlavně polsky.
Dost. Tohle dělá přítel ? Ne. I premiér Mateusz Morawiecki, mluvící v kontextu Turowa o "českých přátelích", vypadá, jako by nevěřil tomu, co říká.

Konečně otázka, která mě trápí už nějakou dobu. Existuje Visegrádská Skupina stále a má důvod ? V4 měla být dohodou čtyř středoevropských zemí souvisejících s podobnými historickými zkušenostmi a komunitou myšlenek a zájmů na evropském fóru. Nevidím nyní takovou komunitu mezi Polskem a Českou republikou a může to být jen dočasný, zlý sen.
min 59 1.jpgLinia Šumperk - Kouty nad Desnou kończy się u podnóża głównego pasma Jeseników. Ruch na tej linii prowadziła spółka komunalna Železnice Desná. O ile się nie mylę - obecnie przewoźnikiem jest spółka Arriva Morava a.s.
Widok od południowego zachodu w kierunku końca linii.
min 59 2.jpgTa sama stacja 6 lat później. Z mocno zaniedbanej, zapyziałej stacji końcowej u podnóża Jeseników zmieniła się w zadbany, cieszący oko obiekt (pojawił się nawet balkonik - najwyraźniej jest to teraz częściowo budynek prywatny). Nie mieści się w głowie że stacja kolejowa może TAK wyglądać...
min 59 3.jpgAutobus szynowy 810.141 - 2 (seria 810 - w Czechach zawsze i wszędzie :) w specyficznych, niebiesko - zielonych barwach ŽD.
min 59 4.jpgStacja Kouty nad Desnou - widok od wschodu w kierunku wyjazdu do Šumperku. Po prawej na nasypie droga DK 44 Jeseník - Šumperk. Droga ta niecałe 2 km stąd schodzi w dolinę Desny karkołomnymi serpentynami z przełęczy Červenohorské Sedlo z wysokości 1013 m.n.p.m. Jechałem - coś niesamowitego !
Odcinek pomiędzy Petrov nad Desnou i Kouty nad Desnou - zniszczony podczas wielkiej powodzi w 1997 r. został odbudowany (wykorzystano unijny fundusz PHARE) i uruchomiony w maju 1999 r. Zresztą podobnie odbudowana została sąsiednia, lokalna linia Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem. W zestawieniu z polskimi, obłędnymi realiami komunikacyjnymi "made in PKP" brzmi to po prostu jak bajka...

To nie koniec rewelacji dotyczących odcinka Šumperk - Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou. Lata później - w listopadzie 2015 r. ukończono elektryfikację całej linii Zábřeh na Moravě - Šumperk - Kouty nad Desnou (pozostawiając jednak - przynajmniej na razie - niezelektryfikowany fragment Petrov nad Desnou - Sobotín). To mniej więcej tak jakbyśmy w naszym pięknym kraju zrealizowali projekt ponownej elektryfikacji linii z Jeleniej Góry do Karpacza (bez Kowar) lub odwrotnie - do Kowar (bez Karpacza). Znaczenie regionalne i potencjał przewozowy identyczny - gdyby tylko linie te w Polsce była czynne.
Tam - w Czechach się to udało i teraz ze stacji Kouty można dojechać EZT do Brna lub do stolicy regionu - Ołomuńca w takcie co najmniej godzinnym. I nie mówmy nic o opłacalności, bo to jak widać jest argumentem bez sensu.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Kouty nad Desnou ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Popis trati 293 Šumperk - Kouty nad Desnou / Sobotín  ❋  Žel Page
  3. Trať 293: Šumperk - Kouty nad Desnou / Sobotín ❋ You Tube
ROZKŁAD JAZDY

Kouty nad Desnou

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Nysy | Olomoucký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 59 |

Liczba gości na stronie Kouty nad Desnou od 30 września 2006: 4488
Data i czas poprzedniego wejścia: 22 września 2021 / 16:29
Średnia wejść dziennie: 0.83

Wpis do bazy MySQL: 6 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 24 kwietnia 2021
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.006 sek