Kluczbork |
Kb |
|
|
|
|
Kreutzburg (Oberschlesien) | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Kluczborek | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1868 ❋ ROUE - Rechte Oderufer Eisenbahn / Kolej Prawego Brzegu Odry
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2018
|
Obiekt położony na wysokości 183 m n.p.m. |
|
| Budynek dworca od strony podjazdu - samochodem wjeżdżamy tutaj z górki od ul. Wołczyńskiej czyli od strony północnej. Po lewej perony 3 i 4 (dawna Kolej Poznańsko - Kluczborska), po prawej perony 1 i 2 (dawna Kolej Prawego Brzegu Odry). Stacja w Kluczborku do małych nie należy - można wręcz powiedzieć że jesteśmy pośrodku prawdziwej plątaniny torów. Wchodzimy na dworzec. |
| Peron 3 - ujęcie budynku dworca od strony północnej. Na wprost a nastepnie w lewo wyjazd do Lublińca. Dalej już Kalety, Tarnowskie Góry i jesteśmy w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Obecnie jest to zasadniczo jedyny, liczący się wyjazd ze stacji w tym kierunku. |
| Torem 1 przy peronie 4 przetacza się skład towarowy jadący od strony Śląska prowadzony lokomotywą ET 22 - 913 (PKP Cargo Zakład Południowy w Katowicach). Jeżeli pociąg znajduje się na tej części stacji to znaczy że kieruje się w kierunku Kępna. |
| Ujęcie w kierunku przeciwnym - wyjazd w stronę Kępna i Ostrowa Wielkopolskiego. Po lewej parowóz - pomnik. Na koniec wizyty tutaj przyjrzymy mu się z bliska. |
| Budynek dworca widziany z kładki nad peronami 3 i 4. |
| |
|
Stacja w Kluczborku ma dla polskiej sieci kolejowej znaczenie ważne i dość specyficzne. W dwudziestoleciu międzywojennym pozostawienie miasta i strategicznie ważnego dla odrodzonej Polski węzła kolejowego po stronie niemieckiej odcięło na pewien czas pod względem transportowym Górny Śląsk od Wielkopolski co spowodowało konieczność wybudowania linii "spinającej" wymienione regiony prowadzącej ze stacji Kalety do Wieruszowa. Zmiana granic po II wojnie sytuację transportową wyprostowała. Ponieważ przez Kluczbork od lat powojennych prowadzony był bardzo gęsty ruch towarowy z Górnego Śląska do Poznania oraz Wrocławia (i oczywiście odwrotnie), jeszcze w latach 90-tych ubiegłego stulecia stacja posiadała obwodnicę wybudowaną w roku 1984 oraz jeszcze jeden dwutorowy i zelektryfikowany wyjazd na południe - do stacji Fosowskie którym także można było wydostać się na południe do GOP-u. Jednak kolejne rządy oświeconych matołów likwidujących polską gospodarkę - w tym także polską kolej zdecydowały po roku 2000 że ani obwód torowy Kluczborka ani też linia do Fosowskich (docelowo aż do Strzelc Opolskich) nie są już potrzebne z powodu "znaczącego spadku przewozów towarowych". To samo stało się udziałem jeszcze jednego szlaku wychodzącego z Kluczborka - bocznej, jednotorowej linii do Jełowej i dalej do Opola. Sieć trakcyjną nad pierwszym wspomnianym odcinkiem zdjęto w roku 2009 (czyli 26 lat po elektryfikacji) a jeszcze wcześniej - bo w roku 2004 zlikwidowano na niej komunikację pasażerską. Obecnie jest to dwutorowy szlak zarośnięty drzewami. Natomiast obwodnica torowa którą prowadzono ruch tranzytowy z Fosowskich w kierunku Namysłowa (Wrocławia) oraz Kępna (Poznania) już nie istnieje - zlikwidowano ją w roku 2005 czyli przetrwała 21 lat. Obecnie jej śladem wiedzie także obwodnica - tyle że drogowa w ciągu DK nr 45.
2 zdjęcia powyżej:
---> górne: składy towarowe pojawiają się tutaj dosłownie co kilka / kilkanaście minut. Na tor 3 od strony Kępna wjeżdża właśnie kolejny. To zestaw węglarek samowyładowczych - zapewne pustych. Z przodu podwójny elektrowóz ET 42 - 044 (PKP Cargo) z Tarnowskich Gór. Kiedyś maszyny tego typu (made in ZSRS) były najsilniejszymi pojazdami trakcyjnymi eksploatowanymi przez PKP i można je było spotkać głównie na Magistrali Węglowej.
---> dolne: ujęcie na południe. Po lewej widoczny fragment hali remontowej firmy napraw wagonów towarowych Wagrem a odrobinę dalej widzimy dawną lokomotywownię. Za lokomotywownią łukiem w lewo opuszcza stację magistrala do Lublińca. Bardziej na wprost nieczynny wyjazd do Fosowskich oraz czynny ponownie od roku 2005 w ruchu pasażerskim wyjazd do Jełowej.
Mapa przedstawia nie tak odległą degradację węzła kolejowego w Kluczborku.
●●● linie istniejące (dwutorowe, zelektryfikowane) do Lublińca, Oleśnicy i Ostrowa Wielkopolskiego.
●●● linia do Opola (jednotorowa, niezelektryfikowana) otwarta ponownie w roku 2005 dla ruchu pasażerskiego.
●●● nieczynna od roku 2009 linia do Fosowskich.
●●● istniejąca w latach 1984 - 2005 dwutorowa, zelektryfikowana obwodnica stacji.
|
| Ciąg dalszy tej samej kładki nad torami - teraz jesteśmy nad peronami 1 i 2. |
| Zachodnia część stacji czyli dawna Kolej Zachodniego Brzegu Odry. Peron 2 - ujęcie na północny zachód - wyjazd do Namysłowa i Oleśnicy. Po prawej stacyjna wieża cisnień, dalej nastawnia wykonawcza "Kb3". W sumie mamy ich na stacji Kluczbork aż cztery. |
| Peron 2 - ujęcie odwrotne - na wprost wyjazdy do Fosowskich i do Jełowej. Po lewej lokomotywownia i hala firmy Wagrem, po prawej nastawnia dysponująca "Kb". |
| Kolejny pociąg towarowy przejeżdża przez Kluczbork. Od strony Oleśnicy w kierunku Górnego Śląska przemieszcza się skład węglarek prowadzony przez elektrowóz ET 22 - 1135 (PKP Cargo Zakład Północny w Gdyni). |
| Na koniec stacyjny eksponat. Jest nim parowóz Ty 45 - 149 produkcji polskiej. Była to pierwsza powojenna seria wytwarzana w naszym kraju. W swojej bogatej historii parowóz stacjonował m. in. w Łodzi Olechowie, Ełku i właśnie tutaj - w Kluczborku. Od roku 1995 jest symbolem tutejszej stacji i przypomina jej bardzo ważną, węzłową funkcję na kolejowej mapie Polski. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kluczbork ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kluczbork ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Kluczbork ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Kluczbork - Oleśnica - Wrocław Mikołajów znajdują się na stronie stacji Wrocław Nadodrze.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KLUCZBORK |
2000 |
---> Jełowa - OPOLE GŁÓWNE |
2004 |
---> FOSOWSKIE |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KLUCZBORK |
2005 |
---> Jełowa - OPOLE GŁÓWNE |
|
| |
|