Kępno |
Kp |
|
|
|
Kępno - stacja oddana do użytku w roku 1872 ❋ BWE - Breslau - Warschauer Eisenbahn / Kolej Wrocławsko - Warszawska
|
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 171 m n.p.m.
|
|
 | Poziom dolny - linia z Oleśnicy do Herbów Nowych.
Budynek stacji - widok z peronu 2. W roku 2014 wszystkie elewacje budynku zostały poddane gruntownej renowacji (historyczne wnętrza odnowiono już wcześniej) i obecnie stacja prezentuje się bardzo atrakcyjnie. |
 | Podobne ujęcie - widok na wschód z peronu 1. Po lewej budynek stacji a tuż za nim wiadukt którego górą przebiega magistrala Tarnowskie Góry - Poznań. W tym miejscu te dwie linie kolejowe się krzyżują. Przypomnę (chociaż każdy MK w Polsce o tym doskonale wie) że Kępno jest stacją dwupoziomową - jedną z dwóch w naszym kraju. Ta druga znajduje się w Kostrzynie. |
 | Raz jeszcze widok na wschód z peronu 2 - wyjazd w kierunku Wieruszowa. Obecnie linia w tę stronę jest zasadniczo linią wyłącznie towarową. Na wprost nastawnia wykonawcza "Kp1". |
 | Ujęcie odwrotne - widok na zachód. Po lewej końcówka peronu 1 i parowóz TKt 48 - 130 jako pomnik techniki. Powiedzmy że przydaołby mu się solidne malowanie. Tory opuszczające stację w tym kierunku prowadzą w trzy strony świata, ale o tym za chwilę. |
 | Poziom górny - linia z Kluczborka do Poznania.
W dole peron 1 - ponownie widok na zachód: --> w lewo zlikwidowana linia do Namysłowa przez Bukową Śląską. --> na wprost linia do Oleśnicy przez Syców czyli dawna i nigdy nie zrealizowana w całości Kolej Wrocławsko - Warszawska. Fragment linii do Oleśnicy obecnie także jest nieczynny, ale coraz częściej pojawiają się informacje o jego reaktywacji zarówno w ruchu towarowym jak i pasażerskim. --> w prawo łącznica do Hanulina gdzie następuje połączenie z magistralą do Poznania. Jest to jedyna możliwość wyjazdu z dolnej części stacji w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego. |
 | Ujęcie z peronu 4 - widok na południe - wyjazd w kierunku Kluczborka. Po prawej budynek stacji z poziomu "pierwszego piętra". W charakterystycznej, ośmiobocznej wieżyczce funkcjonowała kiedyś winda towarowa. |
 | Ujęcie z peronu 3 - widok na północ - wyjazd w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego. Linia "poznańska" w obrębie stacji Kępno (czyli na wiadukcie) to tylko dwa tory szlakowe. Bardziej rozbudowana część węzłowa znajduje się niecałe 2 km stąd na północ w Hanulinie. |
 | Po dawnej parowozowni (miejsce na wprost) nic już nie zostało - na jej miejscu wyrosły drzewa. A stała tu jeszcze w 2000 r. Tory w jej okolicy jednak nadal są czynne. Po prawej wspomniana już wcześniej nastawnia "Kp1". |
Kępno mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kępno ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kępno ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Kępno ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Kępno ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KĘPNO |
1992 |
---> Bukowa Śląska - NAMYSŁÓW |
2002 |
---> Syców - OLEŚNICA |
2006 |
---> Wieruszów - HERBY NOWE |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KĘPNO |
2007 |
---> Wieruszów - HERBY NOWE (nieregularne uruchamianie wakacyjnego, dalekobieżnego ruchu pasażerskiego) |
|
| |
|