Kępno |
Kp |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1872 ❋ BWE - Breslau - Warschauer Eisenbahn / Kolej Wrocławsko - Warszawska oraz PKE - Posen - Kreuzburger Eisenbahn / Kolej Poznańsko - Kluczborska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 171 m n.p.m.
|
|
| Poziom dolny: dawna Kolej Wrocławsko - Warszawska czyli obecna linia z Oleśnicy do Herbów Nowych.
Budynek stacji - widok z peronu 2. W roku 2014 wszystkie elewacje budynku zostały poddane gruntownej renowacji (historyczne wnętrza odnowiono już wcześniej) i obecnie stacja prezentuje się bardzo atrakcyjnie. |
| Podobne ujęcie - widok na wschód z peronu 1. Po lewej budynek stacji a tuż za nim wiadukt którego górą przebiega magistrala z Górnego Śląska do Poznania. W tym miejscu te dwie linie kolejowe się krzyżują. Przypomnę (chociaż każdy MK w Polsce o tym doskonale wie) że Kępno jest stacją dwupoziomową - jedną z dwóch w naszym kraju. Ta druga znajduje się w Kostrzynie. |
| Raz jeszcze widok na wschód z peronu 2 - wyjazd w kierunku Wieruszowa. Obecnie linia w tę stronę ma zasadniczo charakter wyłącznie towarowy. Na wprost nastawnia wykonawcza "Kp1". |
| Ujęcie odwrotne - widok na zachód. Po lewej końcówka peronu 1 i parowóz TKt 48 - 130 jako pomnik techniki. Powiedzmy że przydaołby mu się solidne malowanie. Tory opuszczające stację w tym kierunku prowadzą w trzy strony świata, ale o tym za chwilę. |
| Poziom górny: dawna Kolej Poznańsko - Kluczborska czyli obecna linia z Poznania do Kluczborka.
W dole peron 1 - ponownie widok na zachód: --> w lewo zlikwidowana linia do Namysłowa przez Bukową Śląską. --> na wprost linia do Oleśnicy przez Syców czynna ponownie w sporadycznym ruchu towarowym od roku 2017. --> w prawo łącznica do Hanulina gdzie następuje połączenie z magistralą Kluczbork - Poznań. Powiedzmy (w uproszczeniu) że obecnie jest to jedyna możliwość wyjazdu z dolnej części stacji w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego. |
| Ujęcie z peronu 3 - widok na północ - wyjazd w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego. Linia "poznańska" w obrębie stacji Kępno (czyli to co na wiadukcie) ma tylko dwa tory szlakowe. Bardziej rozbudowana część węzłowa znajduje się niecałe 2 km stąd na północ w Hanulinie. |
| |
|
Dwa powyższe zdjęcia to ujęcia z peronu 4:
górne --> widok na południe - wyjazd w kierunku Kluczborka. Po prawej budynek stacji z poziomu "pierwszego piętra". W charakterystycznej, ośmiobocznej wieżyczce funkcjonowała kiedyś winda towarowa.
dolne --> po dawnej parowozowni (miejsce na wprost) nic już nie zostało - na jej miejscu wyrosły drzewa. A stała tu jeszcze w roku 2000. Tory w jej okolicy jednak nadal są czynne. Po prawej wspomniana już wcześniej nastawnia "Kp1".
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Kępnie.
●●● magistrala Górny Śląsk - Kluczbork - Ostrów Wielkopolski - Poznań (dwutorowa, zelektryfikowana) czynna w ruchu towarowym oraz pasażerskim.
●●● istniejąca, nieczynna od roku 2003 i ponownie dopuszczona (po niewielkiej modernizacji) dla ruchu towarowego w roku 2017 linia do Oleśnicy.
●●● zamknięta w roku 1995 i zlikwidowana w roku 2014 linia do Namysłowa.
●●● linia do Herbów Nowych przez Wieruszów i Wieluń (jednotorowa, zelektryfikowana) czynna w ruchu towarowym i sporadycznie w ruchu pasażerskim. Regularny ruch pasażerski funkcjonuje tylko na odcinku Wieluń Dąbrowa - Herby Nowe.
|
Kępno mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kępno ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kępno ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Kępno ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Kępno ❋ Polska-Org
-
Stacja Kępno ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KĘPNO |
1992 |
---> Bukowa Śląska - NAMYSŁÓW |
2002 |
---> Syców - OLEŚNICA |
2006 |
---> Wieruszów - HERBY NOWE |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KĘPNO |
2007 |
---> Wieruszów - HERBY NOWE (nieregularne uruchamianie dalekobieżnego ruchu pasażerskiego na odcinku Kępno - Wieluń Dąbrowa) |
|
| |
|