Śniadowo |
Śn |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1893 ❋ GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 132 m n.p.m.
|
|
| Wizyta 1 - lipiec 2016.
Budynek stacji i plac ładunkowy - widok od wschodu od strony wjazdu z Łap. |
| Podobne ujęcie z peronu 1 położonego pomiędzy torami 1 i 2. |
| Koniec peronu 1 sygnalizowany wskaźnikiem W4 - przed nami wyjazd w kierunku Ostrołęki. Aktualny status tego odcinka - czynny dla sporadycznych składów towarowych jadących z Ostrołęki do Łomży. |
| Kiedyś były cztery. Po likwidacji toru 4 prawy skrajny semafor wyjazdowy w stronę Ostrołęki przestał być potrzebny i został wycięty. Szkoda - widok całej czwórki od strony przejazdu kolejowego był słynny na całą Polskę. Na szczęście taki poczwórny, podobny obrazek możemy spotkać także na "ścianie zachodniej" na stacji w Gubinie. |
| Budynek stacji - widok od zachodu od strony wjazdu z Ostrołęki. Obecnie są w nim mieszkania prywatne i jakaś hurtownia. Nastawnia dysponująca "Śn" na parterze jest zabita dechami, ale podobno otwiera się na czas czynności ruchowych na stacji. |
| Pozostałe trzy semafory wyjazdowe widoczne od strony przecięcia linii kolejowej ze strasznie zatłoczoną DW nr 677 prowadzącą z Ostrowi Mazowieckiej do Łomży. |
| Zarośnięty peron 1 i widok na wschód. Na wprost wyjazd do Łap (dalej Białystok), w lewo wyjazd do Łomży. Boczna linia do Łomży jest czynna dla niezbyt dużego ruchu towarowego, linia do Łap jest nieczynna zupełnie oraz za Czerwonym Borem częściowo nieprzejezdna. Podobno ten stan rzeczy ma się zmienić i linia ma zostać poddana rewitalizacji. Jak wszystkie informacje tego typu rewelację tę traktujemy z przymrużeniem oka. |
| W oddali semafory wyjazdowe w kierunkach do Łap i Łomży. |
| Wizyta 2 - lipiec 2019.
Linia z Ostrołęki do Łap jest częściowo odgruzowywana z uwagi na jej przyszłą rolę jako potencjalnego objazdu dla modernizowanych i zamykanych dwutorowo fragmentów magistrali z Warszawy do Białegostoku. Takie są plany. |
| Stąd też obecność nowej, świetlnej sygnalizacji. Ale szkoda tamtych semaforów. Człowiek niby wiedział, ale trochę się łudził... |
| Budynek stacji - widok od strony zachodniej. Nastawnia dysponująca "Śn" na parterze powoli wraca do życia i niebawem to stąd będzie sterowany ruch na całym węźle. |
Śniadowo mapa topograficzna rok 1931
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Śniadowo ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Śniadowo ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Śniadowo ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŚNIADOWO |
1993 |
---> ŁOMŻA |
2000 |
---> OSTROŁĘKA |
2000 |
---> ŁAPY |
|
1* Stacja w Śniadowie położona w tym miejscu i tak wyglądająca (budynki, perony, układ torowy i urządzenia SRK) funkcjonuje dopiero od 1953 roku. Wcześniej - jak to widać na przedstawionej wyżej mapie - istniał tu tylko rozjazd na linię do Łomży. Dawna stacja Śniadowo była położona 2 km dalej na wschód. Miejsce to funkcjonuje do dziś pod nazwą Śniadowo Stara Stacja, ale z obsługą ruchu kolejowego nie ma już nic wspólnego.
2* Pociągi pasażerskie na linii Łapy - Śniadowo - Ostrołęka kursowały do 27 maja 2000 roku. 7 lat wcześniej z pociągami pasażerskimi pożegnała się boczna linia do Łomży.
3* Pociągi pasażerskie na linię Łapy - Śniadowo - Ostrołęka powróciły 18 marca 2024 roku. Nie jest tego dużo - dwie pary Polregio na dobę, ale jeżdżą. |
| |
|