Ostrołęka |
Os |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1893 ❋ GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 106 m n.p.m.
|
|
| Południowa strona stacji to 8 torów postojowych zajętych w dużej mierze przez transporty z węglem kierujące się do Elektrowni Ostrołęka (3 bloki o łącznej mocy 681 MW) lub też puste wagony z niej wracające. Widok na wschód - wyjazdy do Śniadowa (za stacją lekko w prawo) oraz do "bocznicowej" stacji zdawczo - odbiorczej Goworki (ostro w lewo - odcinek o długości 4 km) w obrębie której kończy się sieć trakcyjna. Dalej - na teren Zespołu Elektrowni Ostrołęka pociągi wjeżdżają już przy pomocy spalinowego napędu zakładowego. |
| Jeden z pustych składów powrotnych właśnie rusza w trasę. Ciągnący go Gagarin kopci jak rosyjski lotniskowiec. Podobno ta lokomotywa potrafi spalić wszystko, może więc ten egzemplarz jedzie na rozpuszczalniku ftalowym albo na oleju po frytkach. Widok na zachód - wyjazdy w kierunkach (od prawej) do Szczytna przez Wielbark, Tłuszcza przez Wyszków oraz do Małkini. Tylko wyjazd do Tłuszcza (tędy wyjeżdżamy m. in. do Warszawy) jest zelektryfikowany. |
| |
|
2 powyższe zdjęcia to budynek dworcowy widziany z kładki nad torami oraz z peronu 2. Budynek jest częściowo nieczynny i dość mocno zaniedbany. Od kilkunastu lat można stąd dojechać pociągiem tylko i wyłącznie do Tłuszcza a sporadyczne połączenia bezpośrednie do Warszawy (Zachodniej lub Wileńskiej) o ile już się pojawią zmieniają się co kilka tygodni. Biorąc pod uwagę ten fakt oraz to że dworzec znajduje się bardzo daleko od centrum miasta (zaszłość historyczna) widać że kolej dla Ostrołęki jest elementem niezbyt praktycznym.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Ostrołęce.
●●● zelektryfikowana linia do Tłuszcza przez Wyszków czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● linia do Ma kini przez Ostrów Mazowiecką czynna (ponownie) od roku 2012 w ruchu towarowym.
●●● linia do Szczytna przez Wielbark zrewitalizowana / odbudowana i czynna (ponownie) w ruchu pasażerskim od roku 2023.
●●● linia do Łap przez Śniadowo czynna w ruchu towarowym.
|
| W czasach PRL-u w różnych rozkładach jazdy można było stąd dojechać nie tylko do Warszawy, Białegostoku i Szczytna, ale także do Olsztyna Głównego, Gdyni Głównej, Łodzi Fabrycznej i Lublina. A w dalekich, przelotowych relacjach także do takich stacji jak Szczecin Główny, Wrocław Główny a nawet Bielsko Biała Główna. Tutaj w drodze od strony Warszawy na Mazury zmieniało się lokomotywy. Jednak czasy te przeszły do historii i od dawna dworzec w Ostrołęce jest w stanie hibernacji. |
| Peron 2 - widok w kierunku zachodnim. |
| Peron 2 - widok w kierunku wschodnim. |
| Skwerek przy Placu Dworcowym. Monitorowany przez kamery (zapewne dlatego jest w niezłym stanie - ktoś zajumał tylko reflektorki z tendra) stoi sobie wąskotorowy parowóz Px 48 - 1758. Ma bardzo ciekawy przebieg służby, chociaż akurat tutaj nigdy nie jeździł. Wybudowany na szerokość toru 750 mm od opuszczenia fabryki w Chrzanowie w roku 1952 pracował na Jędrzejowskiej KD, Krośniewickiej KD (pojawiał się chociażby w Ozorkowie) i Mławskiej KD. W Mławie zastał go XXI wiek. Tam też zardzewiałby na śmierć, gdyby nie pozytywnym zrządzeniem losu doczekał (razem z tendrem) roli pomnika przed ostrołęckim dworcem. Zobaczcie sami - piękna maszyna. |
Ostrołęka mapa topograficzna rok 1932
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Roli wąskotorowych pociągów o prześwicie 600 mm w tej okolicy nie sposób przecenić. Na przedwojennym, kurpiowskim pograniczu Polski i Niemiec kolej wąskotorowa była zasadniczym przejawem postępu technicznego i cywilizacyjnego. Wszakże jedynym, normalnotorowym szlakiem kolejowym w tej okolicy była leżąca nieco na uboczu linia Ostrołęka - Chorzele. A więc to na wąskich torach opierał się miejscowy, ciężki transport towarowy, to wąskotorowy system pomiędzy Ostrołęką, Myszyńcem, Kolnem i Łomżą był tutejszym oknem na świat. Po II wojnie zmieniło się niewiele - Myszyniecka Kolej Dojazdowa (przekuta na szerokość 750 mm) nadal dzielnie zapewniała transport szynowy na szlakach o całkowitej długości 133 km (a z "powojennym" odcinkiem Myszyniec - Spychowo nawet 160 km). Kolejką podróżowali okoliczni mieszkańcy, przewożono nią węgiel, drewno, produkty rolne i maszyny. Była środkiem lokomocji może i niezbyt szybkim, ale w miarę solidnym. Regres nastapił na początku lat 70-tych XX wieku. Tutejsza wąskotorówka (a przecież nie tylko ta) zaczęła przegrywać z autobusami PKS i samochodami dostawczymi. Postępowała degradacja techniczna torów i taboru, a epoka gierkowskiego socjalizmu nie była skłonna ratować rozsypujących się "reliktów przeszłości". Rok 1973 był końcem funkcjonowania Myszynieckiej KD. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Ostrołęka ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Ostrołęka ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Ostrołęka ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Koleje Mazowieckie ❋ oficjany serwis WWW
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji OSTROŁĘKA |
1993 |
---> Ostrów Mazowiecka - MAŁKINIA |
2000 |
---> ŚNIADOWO |
2001 |
---> Chorzele - WIELBARK |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji OSTROŁĘKA |
2023 |
---> CHORZELE (z przesiadką w Chorzelach na PR dalej do Wielbarka i Szczytna) |
|
| |
|