Gołańcz |
Gł |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1908 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 97 m n.p.m.
|
|
| Widok w kierunku południowo - zachodnim. Wyjazd w stronę Wągrowca. Ograniczenie stałe zaczynające się jeszcze przed semaforami wyjazdowymi (oczywiście nieczynnymi) odnosi się zapewne do całego odcinka Gołańcz - Wągrowiec. Po prawej nieczynna nastawnia wykonawcza "Gł". W tym samym kierunku opuszczała kiedyś stację zapomniana już zupełnie linia kolejowa do Chodzieży przez Margonin. Pociągi jeździły nią do roku 1996, oficjalnie zakończyła działalność w roku 1994 a uległa fizycznej likwidacji w roku 2005. |
| Od niepamiętnych czasów (czyli od roku 2004) Gołańcz jest stacją końcową dla kilku pociągów pasażerskich jadących od strony Wągrowca. Dalej nie jeździ już nic i szans na zmianę tego stanu rzeczy nie widać. Czynny jest jeden tor, drugi robi wrażenie zapasowego a wskazaniami semaforów kształtowych można się nie przejmować. Przy peronie szynobus SA 132 - 014 w barwach Kolei Wielkopolskich. |
| Jest 11:23. Szynobus KW rusza w podróż do Poznania Głównego. Spodziewany czas jazdy - godzina i 40 minut. |
| Dawny budynek stacji będący obecnie kamienicą mieszkalną - widok z peronu 2. W czasach normalnego funkcjonowania stacji znajdowała się w nim nastawnia dysponujące "Gł" - charakterystyczna przybudówka po lewej stronie wejścia do obiektu. |
| Ponowne ujęcie z peronu 2. Obecnie podróżnym muszą wystarczyć ławeczki i dwie małe wiaty postawione nieco absurdalnie na środku peronu 1. |
| A to widok z bliska. Na szczęście nadal odjeżdżają stąd pociągi (w ostatnich latach 4 na dobę) i to jest chyba najważniejsze. |
| Widok w kierunku północno - wschodnim. Nieczynny wyjazd w stronę Kcyni. Po lewej dawna parowozownia (a właściwie jej mury) oraz wieża ciśnień - jak na byłą stację węzłową przystało. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 390: Poznań Główny - Wągrowiec - Gołańcz - Chodzież / Bydgoszcz Główna. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Gołańcz ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Gołańcz ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Gołańcz ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Gołańcz ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
|
1. Szlak z Gołańczy do Chodzieży jest już bardzo odległą historią. Pociągi przestały nim jeździć w roku 1986 a kolejne 2 lata (pusta tabelka w SRJP) były tylko udawaniem że jeszcze jest on w miarę czynny. Była to pierwsza linia w okolicy która nie doczekała nawet początków transformacji ustrojowej III RP - położono na niej przysłowiową "lachę" jeszcze w świetlanych czasach Polski Ludowej.
2. Szlak z Wągrowca przez Gołańcz i Kcynię do Szubina funkcjonuje tylko w części wielkopolskiej. Gołańcz jest stacją graniczną, 8 km na wschód tor kolejowy przecina mur - niewidzialny ale bardzo solidny. Na terytorium Pomorza i Kujaw pociągi pasażerskie jadące od strony Wągrowca nie mają wstępu. Rozbicie dzielnicowe Polski w wydaniu samorządowym mamy tu jak na dłoni - wspomniany mur jest solidny tak jak jego pierwowzór w Berlinie. To jeden z najbardziej wkurwiających, żałosnych i pożałowania godnych efektów reformy podziału administracyjnego Polski z roku 1999. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GOŁAŃCZ |
1988 |
---> CHODZIEŻ |
2004 |
---> KCYNIA |
|
| |
|