Gołańcz

 Obiekt oddany do użytku w roku 1908  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019   Obiekt położony na wysokości 97 m n.p.m. 

min 775 1.jpgWidok w kierunku południowo - zachodnim. Wyjazd w stronę Wągrowca. Ograniczenie stałe zaczynające się jeszcze przed semaforami wyjazdowymi (oczywiście nieczynnymi) odnosi się zapewne do całego odcinka Gołańcz - Wągrowiec. Po prawej nieczynna nastawnia wykonawcza "Gł". W tym samym kierunku opuszczała kiedyś stację zapomniana już zupełnie linia kolejowa do Chodzieży przez Margonin. Pociągi jeździły nią do roku 1996, oficjalnie zakończyła działalność w roku 1994 a uległa fizycznej likwidacji w roku 2005.
min 775 2.jpgOd niepamiętnych czasów (czyli od roku 2004) Gołańcz jest stacją końcową dla kilku pociągów pasażerskich jadących od strony Wągrowca. Dalej nie jeździ już nic i szans na zmianę tego stanu rzeczy nie widać. Czynny jest jeden tor, drugi robi wrażenie zapasowego a wskazaniami semaforów kształtowych można się nie przejmować. Przy peronie szynobus SA 132 - 014 w barwach Kolei Wielkopolskich.
min 775 3.jpgJest 11:23. Szynobus KW rusza w podróż do Poznania Głównego. Spodziewany czas jazdy - godzina i 40 minut.
min 775 4.jpgDawny budynek stacji będący obecnie kamienicą mieszkalną - widok z peronu 2. W czasach normalnego funkcjonowania stacji znajdowała się w nim nastawnia dysponujące "Gł" - charakterystyczna przybudówka po lewej stronie wejścia do obiektu.
min 775 5.jpgPonowne ujęcie z peronu 2. Obecnie podróżnym muszą wystarczyć ławeczki i dwie małe wiaty postawione nieco absurdalnie na środku peronu 1.
min 775 6.jpgA to widok z bliska. Na szczęście nadal odjeżdżają stąd pociągi (w ostatnich latach 4 na dobę) i to jest chyba najważniejsze.
min 775 7.jpgWidok w kierunku północno - wschodnim. Nieczynny wyjazd w stronę Kcyni. Po lewej dawna parowozownia (a właściwie jej mury) oraz wieża ciśnień - jak na byłą stację węzłową przystało.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 390: Poznań Główny - Wągrowiec - Gołańcz - Chodzież / Bydgoszcz Główna.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Gołańcz ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Gołańcz ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Gołańcz ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Gołańcz ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
1. Szlak z Gołańczy do Chodzieży jest już bardzo odległą historią. Pociągi przestały nim jeździć w roku 1986 a kolejne 2 lata (pusta tabelka w SRJP) były tylko udawaniem że jeszcze jest on w miarę czynny. Była to pierwsza linia w okolicy która nie doczekała nawet początków transformacji ustrojowej III RP - położono na niej przysłowiową "lachę" jeszcze w świetlanych czasach Polski Ludowej.

2. Szlak z Wągrowca przez Gołańcz i Kcynię do Szubina funkcjonuje tylko w części wielkopolskiej. Gołańcz jest stacją graniczną, 8 km na wschód tor kolejowy przecina mur - niewidzialny ale bardzo solidny. Na terytorium Pomorza i Kujaw pociągi pasażerskie jadące od strony Wągrowca nie mają wstępu. Rozbicie dzielnicowe Polski w wydaniu samorządowym mamy tu jak na dłoni - wspomniany mur jest solidny tak jak jego pierwowzór w Berlinie. To jeden z najbardziej wkurwiających, żałosnych i pożałowania godnych efektów reformy podziału administracyjnego Polski z roku 1999.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GOŁAŃCZ
1988 ---> CHODZIEŻ
2004 ---> KCYNIA
ROZKŁAD JAZDY

Gołańcz

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Poznania | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 775 |

Liczba gości na stronie Gołańcz od 3 marca 2020: 1964
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 listopada 2024 / 18:21
Średnia wejść dziennie: 1.14

Wpis do bazy MySQL: 3 marca 2020
Ostatnia modyfikacja strony: 30 sierpnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.01 sek