Kcynia |
Kc |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1887 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 107 m n.p.m.
|
|
| Ujęcie w kierunku południowym - wyjazdy w stronę Gniezna (na wprost - czynny w sporadycznym ruchu towarowym) i Wągrowca (w prawo - nieczynny na odcinku Kcynia - Gołańcz). Rozjazd w kierunku Wągrowca znajduje się za wiaduktem drogowym. Natomiast przed wiaduktem po prawej widzimy schowaną dyskretnie za semaforem wyjazdowym nastawnię dysponującą "Kc". |
| Na tej trochę zapomnianej stacji na styku Kujaw, Pomorza i Wielkopolski (to głównie dlatego od kilkunastu lat nie ma tutaj pociągów pasażerskich) nadal funkcjonuje sygnalizacja kształtowa. Oby jak najdłużej - bo jak nie tutaj to gdzie ? |
| Ogólne ujęcie stacji z peronu 2 od strony północnej. Na pierwszym planie dawny magazyn. |
| Budynek stacji - widok od strony północnej. Przejście podziemne pomiędzy peronami jest - jak widać - nieczynne i zamknięte. Zresztą - kto miałby teraz tamtędy przechodzić ? |
| Budynek stacji - widok od strony południowej. |
| Ujęcie w kierunku północnym. Węglarki zaparkowane na torze 7 (ostatni skrajny po prawej) zdołały już nieco wrosnąć w otaczającą je przyrodę. |
| Po lewej dawna wieża wodna (jak na dawną stację węzłową przystało), po prawej nastawnia wykonawcza "Kc1". |
| Na wprost wyjazd do Nakła nad Notecią (czynny w niewielkim ruchu towarowym), w prawo wyjazd do Szubina (nieczynny zupełnie). |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 389: Nakło nad Notecią - Kcynia - Damasławek - Gniezno. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 390: Poznań Główny - Wągrowiec - Gołańcz - Chodzież / Bydgoszcz Główna. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kcynia ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kcynia ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Kcynia ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Szlak z Szubina przez Kcynię i Gołańcz do Wągrowca jest od dawna wielokrotnie opisywanym, klasycznym przykładem tego że położenie na styku województw jest dla kolei w naszym kraju nie zaletą a przekleństwem. W normalnych czasach nieobciążonych brutalną i bezmyślną transformacją gospodarczą najkrótsza trasa pomiędzy stolicami sąsiednich regionów (w tym przypadku Bydgoszcz i Poznań) tętniła by życiem przez okrągłą dobę. U nas ulega powolnej i chyba nieodwracalnej dewastacji ponieważ sąsiadujące ze sobą władze wojewódzkie od dziesięcioleci nie mogą dogadać się w kwestiach finansowych i mają komunikację kolejową wychodzącą poza własne opłotki głęboko w rzyci. Chyba że się mylę i program "Kolej Plus" nam ten szlak cudownie do życia przywróci ? |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KCYNIA |
2000 |
---> NAKŁO NAD NOTECIĄ |
2000 |
---> Damasławek - GNIEZNO |
2004 |
---> GOŁAŃCZ |
2004 |
---> SZUBIN |
|
|