Białośliwie |
B |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1851 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 62 m n.p.m.
|
Strona powstała przy współpracy Antoniego Chamczyka z Głowna
|
Strona zawiera także opis stacji Białośliwie Wąskotorowe. |
| Układ torowo - peronowy stacji Białośliwie (w sąsiednim Wyrzysku jest podobnie) polega z grubsza na tym że peron 1 (kierunek Piła) przylega bezpośrednio do budynku stacji. Natomiast peron 2 (kierunek Nakło nad Notecią) zaczyna się tam gdzie kończy się peron 1. Taka "schodkowa" konstrukcja stacji powoduje konieczność nudnej, długotrwałej i uciążliwej wędrówki po to by wsiąść do pociągu jadącego w stronę Nakła i Bydgoszczy. To samo dotyczy pasażerów wysiadających z pociągów jadących od strony Piły. Dla nich droga do domu z powodu opisanego powyżej do najkrótszych nie należy. |
| Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Nakła nad Notecią. Po prawej nastawnia wykonawcza "B1". |
| Peron 1 - ujęcie na zachód w kierunku Piły, lekko po prawej budynek stacji. |
| Ujęcie podobne, po lewej magazyn pamiętający zapewne budowę linii (rok 1851 - to przecież pierwsza wersja Ostbahnu prowadząca przez Bydgoszcz Główną). |
| Zachodni skraj peronu 2 i przejście pomiędzy peronami 1 i 2. |
| Na stacji niepodzielnie panuje sygnalizacja kształtowa i nie mam nic przeciwko temu aby stan taki utrzymał się jak najdłużej. |
| Budynek stacji - widok od strony wschodniej. |
| Od strony Bydgoszczy na stację wjeżdża IC "Kochanowski" relacji Lublin - Piła Główna prowadzony elektrowozem EP 07 - 345 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). |
| Pociąg ten oczywiście tutaj się nie zatrzymuje a do Piły pozostało mu niecałe 20 minut jazdy. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Białośliwie ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Białośliwie ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Białośliwie ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
| |
|
Białośliwie Wąskotorowe
|
|
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 600 mm. |
| Przenosimy się ul. Strzelecką kilkaset metrów dalej na zachód. Wejście do siedziby Wyrzyskiej Kolei Powiatowej wiosną 2019 r. prezentowało się tak - witał tam turystów taki klimatyczny wagonik :) |
| Wagonownia WKP - tutaj "pod dachem" stacjonują co bardziej wartościowe jednostki taboru kolejki. |
| A to równia stacyjna stacji Białośliwie Wąskotorowe. Po prawej magistrala Piła - Bydgoszcz (czyli dawny "Ostbahn") a na wprost wyjazd kolei wąskotorowej w kierunku wschodnim. Stacja końcowa wąskotorówki (a w zasadzie przystanek z możliwością oblotu składu przez lokomotywę podobny konstrukcyjnie do analogicznego obiektu w Rogowie) znajdowała się naprzeciw dworca normalnotorowego. |
| Tor wąski w tę stronę nie jest już używany ale widzimy go jeszcze przecinającego "na skos" skrzyżowanie ulic Dworcowej i Podgórnej. |
| Charakterystyczny i jedyny w swoim rodzaju budynek stacji Białośliwie Wąskotorowe. Chyba najładniej położony budynek kolei wąskotorowej w Polsce. |
| Od tego punktu stacji mamy doczynienia z tarasowym ułożeniem torów. Tor skrajny po prawej wiodący pod górkę prowadzi do wagonowni którą widzieliśmy już wcześniej. |
| Natomiast tory poniżej (trzeba przyznać że system jest dość rozbudowany) to wjazd do parowozowni oraz wyjazd w kierunku północnym na działający odcinek kolejki do Łobżenicy. |
| Ujęcie podobne czyli wyjście linii w kierunku północnym. Po prawej stronie parowozowni stoi sobie parowóz (wygląda na zaniedbany) i za cholerę nie wiem co to jest a czasu na dokumentację oczywiście nie było :( Przypomina trochę Tx 200, ale nie widzę wszystkich czterech osi no i nie ten komin... |
| Na koniec przenosimy się pod dach wagonowni gdzie zatrzymało się kilka lokomotyw. Niektóre z nich przechodzą mniej lub bardziej zaawansowane remonty. Ten zielony od tyłu parowozik to Bn2t Orenstein & Koppel - 7697, dalej zaparkował spalinowóz Lyd2 - 56. |
| Rubinek jest jednym z zasadniczych elementów napędowych Wyrzyskiej Kolei Powiatowej. |
| Kolejny czynny przedstawiciel trakcji spalinowej w Białośliwiu Wąskotorowym to maszyna Ld1 - 1. Zbudowano ją w ZNTK Poznań a cała seria wąskotorowych lokomotyw spalinowych na tor szerokości 600 mm przeznaczonych dla górnictwa i przemysłu (cukrownie i cegielnie) posiadała oznaczenie serii WLs50. |
| Na koniec lekko porozkręcany (ale tylko chwilowo) enerdowski parowóz LOWA 26004. Maszyna produkcji VEB Lokomotivbau Karl Marx w Babelsbergu z roku 1951. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 462: Białośliwie Wąskotorowe - Czajcze - Wysoka Wąskotorowa.
b) tabela nr 463: Morzewiec - Kasprowo - Łukówiec - Wąwelno / Wierzchucin Królewski. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 464: Nakło nad Notecią Wąskotorowe - Kasprowo.
b) tabela nr 466: Czajcze - Łobżenica - Witosław Wąskotorowy. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Białośliwie Wąskotorowe ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Białośliwie Wąskotorowe ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Bydgoskie Koleje Wąskotorowe ❋ Klimaty Wąskotorowe
-
Wyrzyska Kolej Powiatowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
|
|