Białośliwie
B

 Obiekt oddany do użytku w roku 1851  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019   Obiekt położony na wysokości 62 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Antoniego Chamczyka z Głowna
Strona zawiera także opis stacji Białośliwie Wąskotorowe.
min 777 1.jpgUkład torowo - peronowy stacji Białośliwie (w sąsiednim Wyrzysku jest podobnie) polega z grubsza na tym że peron 1 (kierunek Piła) przylega bezpośrednio do budynku stacji. Natomiast peron 2 (kierunek Nakło nad Notecią) zaczyna się tam gdzie kończy się peron 1. Taka "schodkowa" konstrukcja stacji powoduje konieczność nudnej, długotrwałej i uciążliwej wędrówki po to by wsiąść do pociągu jadącego w stronę Nakła i Bydgoszczy. To samo dotyczy pasażerów wysiadających z pociągów jadących od strony Piły. Dla nich droga do domu z powodu opisanego powyżej do najkrótszych nie należy.
min 777 2.jpgUjęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Nakła nad Notecią. Po prawej nastawnia wykonawcza "B1".
min 777 3.jpgPeron 1 - ujęcie na zachód w kierunku Piły, lekko po prawej budynek stacji.
min 777 4.jpgUjęcie podobne, po lewej magazyn pamiętający zapewne budowę linii (rok 1851 - to przecież pierwsza wersja Ostbahnu prowadząca przez Bydgoszcz Główną).
min 777 5.jpgZachodni skraj peronu 2 i przejście pomiędzy peronami 1 i 2.
min 777 6.jpgNa stacji niepodzielnie panuje sygnalizacja kształtowa i nie mam nic przeciwko temu aby stan taki utrzymał się jak najdłużej.
min 777 7.jpgBudynek stacji - widok od strony wschodniej.
min 777 8.jpgOd strony Bydgoszczy na stację wjeżdża IC "Kochanowski" relacji Lublin - Piła Główna prowadzony elektrowozem EP 07 - 345 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie).
min 777 9.jpgPociąg ten oczywiście tutaj się nie zatrzymuje a do Piły pozostało mu niecałe 20 minut jazdy.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Białośliwie ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Białośliwie ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Białośliwie ❋  Atlas Kolejowy Polski
ROZKŁAD JAZDY

Białośliwie

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Białośliwie Wąskotorowe

Kolej wąskotorowa o prześwicie 600 mm.
Przenosimy się ul. Strzelecką kilkaset metrów dalej na zachód. Wejście do siedziby Wyrzyskiej Kolei Powiatowej wiosną 2019 r. prezentowało się tak - witał tam turystów taki klimatyczny wagonik :)
Wagonownia WKP - tutaj "pod dachem" stacjonują co bardziej wartościowe jednostki taboru kolejki.
A to równia stacyjna stacji Białośliwie Wąskotorowe. Po prawej magistrala Piła - Bydgoszcz (czyli dawny "Ostbahn") a na wprost wyjazd kolei wąskotorowej w kierunku wschodnim. Stacja końcowa wąskotorówki (a w zasadzie przystanek z możliwością oblotu składu przez lokomotywę podobny konstrukcyjnie do analogicznego obiektu w Rogowie) znajdowała się naprzeciw dworca normalnotorowego.
Tor wąski w tę stronę nie jest już używany ale widzimy go jeszcze przecinającego "na skos" skrzyżowanie ulic Dworcowej i Podgórnej.
Charakterystyczny i jedyny w swoim rodzaju budynek stacji Białośliwie Wąskotorowe. Chyba najładniej położony budynek kolei wąskotorowej w Polsce.
Od tego punktu stacji mamy doczynienia z tarasowym ułożeniem torów. Tor skrajny po prawej wiodący pod górkę prowadzi do wagonowni którą widzieliśmy już wcześniej.
Natomiast tory poniżej (trzeba przyznać że system jest dość rozbudowany) to wjazd do parowozowni oraz wyjazd w kierunku północnym na działający odcinek kolejki do Łobżenicy.
Ujęcie podobne czyli wyjście linii w kierunku północnym. Po prawej stronie parowozowni stoi sobie parowóz (wygląda na zaniedbany) i za cholerę nie wiem co to jest a czasu na dokumentację oczywiście nie było :( Przypomina trochę Tx 200, ale nie widzę wszystkich czterech osi no i nie ten komin...
Na koniec przenosimy się pod dach wagonowni gdzie zatrzymało się kilka lokomotyw. Niektóre z nich przechodzą mniej lub bardziej zaawansowane remonty. Ten zielony od tyłu parowozik to Bn2t Orenstein & Koppel - 7697, dalej zaparkował spalinowóz Lyd2 - 56.
Rubinek jest jednym z zasadniczych elementów napędowych Wyrzyskiej Kolei Powiatowej.
Kolejny czynny przedstawiciel trakcji spalinowej w Białośliwiu Wąskotorowym to maszyna Ld1 - 1. Zbudowano ją w ZNTK Poznań a cała seria wąskotorowych lokomotyw spalinowych na tor szerokości 600 mm przeznaczonych dla górnictwa i przemysłu (cukrownie i cegielnie) posiadała oznaczenie serii WLs50.
Na koniec lekko porozkręcany (ale tylko chwilowo) enerdowski parowóz LOWA 26004. Maszyna produkcji VEB Lokomotivbau Karl Marx w Babelsbergu z roku 1951.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
a) tabela nr 462: Białośliwie Wąskotorowe - Czajcze - Wysoka Wąskotorowa.
b) tabela nr 463: Morzewiec - Kasprowo - Łukówiec - Wąwelno / Wierzchucin Królewski.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
a) tabela nr 464: Nakło nad Notecią Wąskotorowe - Kasprowo.
b) tabela nr 466: Czajcze - Łobżenica - Witosław Wąskotorowy.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Białośliwie Wąskotorowe ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Białośliwie Wąskotorowe ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Bydgoskie Koleje Wąskotorowe ❋ Klimaty Wąskotorowe
  4. Wyrzyska Kolej Powiatowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
Strona główna | Okolice Piły | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 777 |

Liczba gości na stronie Białośliwie od 13 kwietnia 2021: 1637
Data i czas poprzedniego wejścia: 11 października 2024 / 20:45
Średnia wejść dziennie: 1.28

Wpis do bazy MySQL: 13 kwietnia 2021
Ostatnia modyfikacja strony: 2 kwietnia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.034 sek