Zwardoń |
Zw |
|
|
|
Zwardoń - stacja oddana do użytku w roku 1884 ❋ GT - k.k. Galizische Transwersalbahn / C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna
|
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2008
|
Obiekt położony na wysokości 660 m n.p.m.
|
Strona powstała przy współpracy Roberta Javorki z Čadcy (Słowacja)
|
 | To już granica polsko - słowacka i najwyższy punkt szlaku z Żywca do Čadcy - 751 m.n.p.m. A jeszcze na początku lat 90-tych miejsce to wyglądało zupełnie inaczej. Po wojnie szlak ze Zwardonia w kierunku przystanku Skalité Serafínov został przerwany, Przełęcz Zwardońską zarosły drzewa a polskie lokomotywy (do roku 1986 parowozy, później elektrowozy) podczas manewrów stacyjnych dojeżdżały dosłownie do samego granicznego płotka. Na początku lat 90-tych (dokładnie 1 czerwca 1992 r.) nastąpiła odbudowa toru i otwarcie przejścia granicznego, a w 2002 r. sieć trakcyjną pociągnięto dalej w kierunku Čadcy. Słowacki autobus szynowy z Čadcy dojeżdża do Zwardonia.
|
 | Obecnie jest to dość ruchliwe kolejowe przejście graniczne ze Słowacją (jedno z trzech), a w roku 2001 powiało w Zwardoniu wielkim światem - w składzie przejeżdżającego tędy pociągu "Batory" z Budapesztu Keleti do Warszawy Wschodniej pojawiły się bezpośrednie wagony do Sankt Petersburga i Moskwy. Widok na wschód - wyjazd w kierunku Żywca.
|
 | Ta sama stacja 11 lat później. Na tor 2 przy peronie 1 wjeżdża spóźniony pospieszny "Góral" z Žyliny do Katowic. Został przyciągnięty przez słowacki elektrowóz 163 123-3. Za chwilę zacznie się odprawa graniczna. Po sąsiedzku (tor 1, peron 2) zmodernizowana jednostka EN 57 - 2005 która niedawno przyjechała z Bielska Białej Głównej. Widok od strony wjazdu z Żywca. |
 | "Góral" gotowy do dalszej drogi. Do Katowic będzie ciągnięty przez naszą EU 07 - 108. |
 | Budynek stacji - widok od strony kurortu. |
 | Przeciwległy skraj stacji. Na torze 3 stoi gotowy do przekroczenia granicy ciężki skład towarowy z podwójnym elektrowozem ET 41. Obecnie Zwardoń jest głównym kolejowym przejściem granicznym Polski ze Słowacją, więc obecność takich kolosów na tej górskiej linii jest zwykłą codziennością. |
 | Widok z kładki nad torami. Jak widać - ta graniczna stacja dosłownie pęka w szwach, ale na linii Żywiec - Zwardoń - Čadca miejsca na postój jest niewiele. Inne stacje polskiego fragmentu tego szlaku to zwykłe, krótkie mijanki. Pamiętają one czasy socjalizmu gdy była to ślepa, drugorzędna linia praktycznie tylko z ruchem pasażerskim a nie międzynarodowa magistrala. Inaczej jest na odcinku słowackim. Tam kilka lat temu całkowicie przebudowane zostały stacje Skalité i Čierne pri Čadci - teraz są to duże stacje postojowe. Pociąg towarowy ze słowackim elektrowozem serii 183 wyrusza w drogę w kierunku Čadcy. |
 | Ujęcie odwrotne. Pociąg towarowy z polską ET 41 właśnie przejeżdża polsko - słowacką granicę. Za chwilę wjedzie w obręb stacji. |
 | "Rachowiec" z Katowic. Przyjechał o 9:39, teraz ten sam skład jako osobowy do stacji Czechowice Dziedzice o 11:32 czeka na odjazd. |
 | A to jeszcze odpoczywający słowacki elektrowóz 163 113-4. Za chwilę z okolic nastawni Zdn (zasypany śniegiem peron 1a) przejedzie na drugi koniec stacji... |
 | ...gdzie oczekiwać będzie na podpięcie "Skalnicy" z Krakowa Głównego do Žyliny. "Skalnica" odjedzie stąd o 11:21. |
 | Elektrowóz EU 07 - 030 który przyjechał z "Rachowcem" z Katowic stoi na granicy polsko - słowackiej. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zwardoń ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zwardoń ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Zwardoń ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZWARDOŃ |
1945 |
---> SKALITÉ SERAFÍNOV |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZWARDOŃ |
1992 |
---> SKALITÉ SERAFÍNOV |
|
| |
|