Załuż |
Zł |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1872 ❋ EMGV - Első Magyar - Gácsországi Vasút / Pierwsza Węgiersko - Galicyjska Kolej Żelazna
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2010
|
Obiekt położony na wysokości 308 m n.p.m.
|
|
| Stacja w Załużu została zdegradowana do roli przystanku osobowego jeszcze przed rokiem 2000. Znajduje się tu parterowy budynek stacyjny, w którym była kiedyś poczekalnia z kasą biletową. Budynek niszczeje, drzwi i okna zabite są deskami. Z uwagi na nieco odludny charakter tego miejsca chyba i tak ostatnio nie korzystało z niego zbyt wielu pasażerów... Widok na wschód - wyjazd w kierunku Ustrzyk Dolnych. |
| Obecnie w obrębie stacji (przystanku) czynny jest tylko jeden tor. Kiedyś były 3, funkcjonowały ponadto dwie rampy ładunkowe i działała sygnalizacja kształtowa. W ogóle trudno jest uwierzyć w to że linia z Łupkowa przez Zagórz i Chyrów do Przemyśla Głównego była kiedyś dwutorową magistralą o zasadniczym wręcz znaczeniu komunikacyjnym dla Monarchii Austro - Węgierskiej. To właśnie ta linia była najkrótszym połączeniem Lwowa i Przemyśla z Budapesztem. Odgrywała także ważną rolę w systemie kolejowym odrodzonej Polski - wówczas za Krościenkiem nie przecinała jej granica państwowa. Dziś znaczenie fragmentu leżącego na terytorium naszego kraju jest - niestety - praktycznie zerowe. Widok nas zachód - wyjazd w kierunku Zagórza i Sanoka. |
Linki zewnętrzne
-
Przystanek Załuż ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Przystanek Załuż ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Przystanek Załuż ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Przystanek Załuż ❋
Strona MK z Podkarpacia
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Zagórz - Ustrzyki Dolne - Krościenko znajdują się na stronach stacji Zagórz i Ustrzyki Dolne.
|
Pociągi pasażerskie (wszystkie dwa) na trasie Sanok - Ustrzyki Dolne - Krościenko - granica państwa zostały "wycięte" z rozkładu jazdy 11 grudnia 2010 roku. Komunikację pasażerską na trasie Zagórz - Ustrzyki Dolne reaktywowano 1 marca 2023 roku. |
| |
|