Kielce |
Klc |
|
|
|
Kielce - obiekt oddany do użytku w roku 1883 ❋ IDŽD - Iwangorodo - Dombrowskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Iwanogrodzko - Dąbrowska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 266 m n.p.m.
|
|
![min 375 1.jpg min 375 1.jpg](miniatury/min 375 1.jpg) | Wizyta 1 - kwiecień 2008.
Przy peronie 1 stoi EZT typu EN 81 do Skarżyska Kamiennej. Odjedzie z Kielc równiutko o 13:00. |
![min 375 2.jpg min 375 2.jpg](miniatury/min 375 2.jpg) | EN 81 - 003 z bliska. Te niewielkie elektryczne zespoły trakcyjne (nazywane też przekornie elektrycznymi autobusami szynowymi) są - jak na polskie warunki - jednostkami bardzo nowoczesnymi. Posiadają klimatyzację, zamknięty obieg w toaletach i są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pociągi te znalazły swoje miejsce na krótkich trasach w województwach małopolskim i świętokrzyskim. W tym drugim jeżdżą na liniach Skarżysko Kamienna - Ostrowiec Świętokrzyski i Skarżysko Kamienna - Kielce. |
![min 375 3.jpg min 375 3.jpg](miniatury/min 375 3.jpg) | Widok na południe - wyjazd w stronę stacji Sitkówka Nowiny. Tam następuje rozejście szlaku w kierunkach do Krakowa i Buska Zdroju. |
![min 375 4.jpg min 375 4.jpg](miniatury/min 375 4.jpg) | Widok na północ - wyjazdy w kierunku Skarżyska Kamiennej (na wprost) i Częstochowy (tuż za wiaduktem pod ul. 1 Maja ostrym łukiem o prawie 135° w lewo). Z powodu tego zakrętu linia do Częstochowy na odcinku niespełna kilometra przecina tę ulicę dwa razy. |
![min 375 5.jpg min 375 5.jpg](miniatury/min 375 5.jpg) | Wizyta 2 - lipiec 2021.
Peron 1 - widok na południe - wyjazd w stronę stacji Sitkówka Nowiny i Jędrzejów. |
![min 375 6.jpg min 375 6.jpg](miniatury/min 375 6.jpg) | Peron 2 - ujęcie odwrotne - budynek dworca oraz element sztuki wyższej :) |
![min 375 7.jpg min 375 7.jpg](miniatury/min 375 7.jpg) | Przeciwległy koniec stacji - peron 2. Wyjazd do Skarżyska Kamiennej (z grubsza na wprost) oraz mój ulubiony, kielecki zakręt w lewo czyli wyjazd do Włoszczowej i Częstochowy. To początek dawnej Drogi Żelaznej Kielecko - Herbskiej. |
![min 375 8.jpg min 375 8.jpg](miniatury/min 375 8.jpg) | Na peronie 2 stoi sobie budka peronowego dyżurnego ruchu. Robi wrażenie zamieszkałej, w oknie nawet stoi kwiatek. |
![min 375 9.jpg min 375 9.jpg](miniatury/min 375 9.jpg) | Budynek dworca - widok z peronu 2. Kiedyś był to jeden z najnowocześniejszych, najbardziej reprezentacyjnych obiektów tego typu w Polsce. |
![min 375 10.jpg min 375 10.jpg](miniatury/min 375 10.jpg) | Na dworcu nadal działa klapkowa, analogowa informacja pasażerska zwana popularnie "Pragotronem". Jednak tutaj, w Kielcach nie jest to oryginalny produkt tej kultowej, czechosłowackiej firmy. Jak widać - tłum podróżnych na peronie 2 ma swoje uzasadnienie. |
![min 375 11.jpg min 375 11.jpg](miniatury/min 375 11.jpg) | Na wprost peron 2 (tor 1), po prawej peron 3 (tor 3). Tam też wyczuwa się lekko nerwową atmosferę wyczekiwania. |
![min 375 12.jpg min 375 12.jpg](miniatury/min 375 12.jpg) | Jest 13:55. Na tor 1 przy peronie 2 wjeżdża skład Polregio relacji Ostrowiec Świętokrzyski - Kraków Główny. |
![min 375 13.jpg min 375 13.jpg](miniatury/min 375 13.jpg) | Jest to czteroczłonowy zestaw ED 78 - 029 produkcji nowosądeckiego NEWAG-u. Od roku 2018 jeździ w barwach województwa świętokrzyskiego. |
![min 375 14.jpg min 375 14.jpg](miniatury/min 375 14.jpg) | Peron 2 - ponownie budynek dworca od strony południowej. |
![min 375 15.jpg min 375 15.jpg](miniatury/min 375 15.jpg) | Semafory wyjazdowe K2 i K1 w stronę stacji Sitkówka Nowiny. Na K1 sygnał "S2" podany dla składu Polregio. A elektrowóz widziany już na zdjęciach wcześniejszych to EU 07 - 443 z Zakładu Południowego PKP IC w Krakowie. |
![min 375 16.jpg min 375 16.jpg](miniatury/min 375 16.jpg) | Punktualnie o 13:58 Polregio do Krakowa Głównego rusza w dalszą drogę. Do celu podróży zostały jeszcze 2 godziny z małym kwadransem. |
![min 375 17.jpg min 375 17.jpg](miniatury/min 375 17.jpg) | Semaforek krajoznawczy.
Zamek w Chęcinach - podejście od strony południowej. Zamek powstał najprawdopodobniej na przełomie XIII i XIV wieku z inicjatywy Wacława II, króla Czech i Polski. Kolejni władcy doceniali wyjątkowo wysokie walory obronne zamku usytuowanego na górce w centralnej części kraju - król Władysław Łokietek zdecydował się zdeponować właśnie tutaj skarbiec koronny w obawie przed zagrożeniem krzyżackim. |
![min 375 18.jpg min 375 18.jpg](miniatury/min 375 18.jpg) | W serialu "Przygody pana Michała" (reż. P. Komorowski) oraz w filmie pełnometrażowym "Pan Wołodyjowski" (reż. J. Hoffman) zamek w Chęcinach udawał zamek w Kamieńcu Podolskim. To tutaj pułkownik Wołodyjowski (po zdradzieckim poddaniu twierdzy w Kamieńcu) wysadził się wraz ze swoim przyjacielem Ketlingiem (było ich dwóch w zależności od metrażu filmu - A. Łapicki i J. Nowicki) w powietrze. Ku pokrzepieniu serc :/
Czyżby w tym samym miejscu na trzeciej wieży przystanął kiedyś J.R.R. Tolkien ? Kronika zamku nic na ten temat nie mówi :) |
Linki zewnętrzne
-
Dworzec Kielce ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Dworzec Kielce ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Dworzec Kielce ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
| |
|