Częstochowa |
CO |
|
|
|
Częstochowa - obiekt oddany do użytku w roku 1846 ❋ WWŽD - Warszawsko - Wienskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Warszawsko - Wiedeńska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 250 m n.p.m.
|
|
| Wizyta 1 - październik 2011.
Jesteśmy na wysuniętej najbardziej w stronę miasta krawędzi peronowej. Peron 4 tor 19, ujecie w kierunku południowym. Z tego toru zasadniczo można wyjechać tylko do Częstochowy Stradom. |
| Stojący na tym torze skład Regio "Koziołek" (w tej roli "kibelek" EN 57 - 1019) odjedzie przez Lubliniec, Kluczbork i Ostrów Wielkopolski do Poznania Głównego o 14:10. |
| Całkowita zmiana miejsca - peron 1 tor 2. Ujęcie na północ. Jesteśmy na "Wiedence" więc to wyjazd do Radomska, Piotrkowa Trybunalskiego i Koluszek. |
| Analogiczne ujęcie z peronu 2. Uściślając poprzedni opis - 7 km stąd od "Wiedenki" odbija w lewo LK 146 do Chorzewa Siemkowic. Jest to łącznik do Magistrali Węglowej wybudowany tuż przed II wojną. Trasa ta teraz wykorzystywana jest głównie w ruchu towarowym, jednak jeszcze w latach 90-tych jeździły nią pasażerskie pociągi dalekobieżne do Gdyni Głównej i nadbałtyckich kurortów - Łeby i Helu. |
| To takie miejsce w którym peron 1 od strony południowej nieoczekiwanie przechodzi w peron 1a i pojawia się tutaj tor 4. Na ogół korzystają z niego pojedyńcze EZT przyjeżdżające z Kielc oraz Gliwic. Wjazdu na dalszą część torów pilnuje semafor drogowskazowy G2. |
| Północny skraj peronu 2. Na wprost na torze 3 skład Kolei Śląskich linii S1 do Gliwic. Jest to "Elf" EN 76 - 001, czteroczłonowy EZT produkcji bydgoskiej PESY. Natomiast po lewej - na tor 2 przy peronie 1 wjechał spóźniony o pół godziny TLK "Kormoran" z Katowic do Olsztyna Głównego przez Koluszki, Warszawę Wschodnią i Działdowo. Z przodu elektrowóz EP 07 - 198 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). |
| Peron 2 jest najdłuższym na częstochowskim dworcu. To mniej więcej jego połowa i tutaj także mamy przejazdy międzytorowe zabezpieczone semaforem drogowskazowym G3. Takim trochę nietypowym, ale w sumie wiszących i jednocześnie dwukolumnowych sygnalizatorów (wyglądają na podwieszane "karzełki") jest tutaj 5 - nie licząc powtarzaczy. Powodem takiego stanu rzeczy są bardzo solidne wiaty peronowe i brak miejsca. Gdyby to wszystko powtykać na międzytorza powstałby poważny chaos świetlno - informacyjny. Semafor G3 wyświetla sygnał S13... |
| ...ponieważ KŚ do Gliwic szykuje się do odjazdu. |
| Druga krawędź peronu 2 - tor 5. Ujęcie na południe - wyjazd do Zawiercia i Dąbrowy Górniczej Ząbkowic oraz (za stacją Częstochowa Towarowa w lewo) do Koniecpola. Po prawej fantazyjnie zakrzywiony peron 3 i wyjazd (opłotkami stacji obok torów postojowych a później lokomotywowni) do Częstochowy Stradom. Całość tego krótkiego odcinka przypomina byle jak poprowadzoną prowizorkę. |
| Na tor 4 przy peronie 1a podstawił się świętokrzyski, dwuczłonowy "Elf" EN 96 - 001 produkcji bydgoskiej PESY jako pociąg Regio do Kielc. Odjedzie o 14:55. |
| Peron 2 - widok od strony południowej. |
| Jest 15:20. Na torze 5 pojawił się (zupełnie punktualnie) TLK "Stoczniowiec" z Gdyni Głównej do Krakowa Płaszowa. |
| Wizyta 2 - sierpień 2023.
Ujęcie od południa z peronu 3 na peron 2 przy którym na torze 5 zatrzymał się IC 5425 "Kormoran" z Olsztyna Głównego do Bielska Białej Głównej przez Katowice i Czechowice Dziedzice. Pociąg ma ponad 20 minut opóźnienia. |
| Ponownie peron 3 i jego charakterystyczna krzywizna. Taki problem jak krzywizna ogórka albo banana w rozumieniu politruków z Komisji Europejskiej :) |
| Peron 3 tor 11 - ujęcie odwrotne na tory postojowe Polregio położone w południowej części stacji. W oddali manewrujący EZT Polregio EN 57 - 449 w wersji AL który kwadrans temu przyjechał z Łodzi Kaliskiej. U góry semafor drogowskazowy G11. |
| Spojrzenie z peronu 3 na peron 4 przylegający do budynku dworca. |
| Ogromna, dwupiętrowa nastawnia dysponująca "CO" widziana z peronu 3. W jej okolicy zaparkowany na torze 17 elektrowóz ET 22 - 854 (PKP Cargo Zakład Południowy w Katowicach). Pewnie przyjechał na kawę :) |
| Przenosimy się na peron 2 przy którym nadal tkwi spóźniony IC "Kormoran". Dzisiaj pociągiem tym jest Stadler "Flirt 3" ED 160 - 020. |
| Widok z peronu 2 na sąsiedni peron 3 i opisaną już wcześniej nastawnię "CO". |
| Tory postojowe Polregio i dawne, stacyjne magazyny. |
| Peron 2 - widok w kierunku południowym - wyjazd do GOP-u (na początek Zawiercie, Łazy i Dąbrowa Górnicza Ząbkowice) na wprost oraz (za stacją Częstochowa Towarowa w lewo) do Koniecpola. |
| Jest 13:10. IC "Kormoran" do Bielska Białej Głównej rusza w dalszą drogę. Opóźnienie pociągu wzrosło już do pół godziny. |
| Prawie jednocześnie na torze 4 przy peronie 1a pojawia się skład Polregio z Buska Zdroju. Jest nim trójczłonowy Impuls 36WEa produkcji NEWAG SA Nowy Sącz. Oznaczenie EN 63A - 020. |
| Peron 2 - ujęcie od strony południowej. Po prawej zbiór trzech semaforów drogowskazowych przed przejściami międzytorowymi. Od lewej J3, J1 i J2. System sygnalizacji na dworcu w Częstochowie do najprostszych nie należy i trzeba uważać. |
| Północna część peronu 2 - kryta, szeroka estakada nad torami umożliwiająca dostęp do wszystkich peronów dworca. |
| Dworzec w Częstochowie został całkowicie przebudowany w latach 1989 - 1996. Główny gmach zaczęto budować w roku 1994. Pasaż z poczekalniami nad torami oddano do użytku w roku 1991 na VI Światowe Dni Młodzieży. Przez dworzec przewinęły się wtedy setki tysięcy ludzi - byłem, uczestniczyłem i widziałem. Pozostałą część obiektu otwarto 9 listopada 1996 roku w 150 rocznicę dotarcia kolei do Częstochowy. |
| Północny skraj peronu 2 - wyjazd do Piotrkowa Trybunalskiego i Koluszek. |
| Północny skraj peronu 2 - ujęcie od strony północnej - po prawej perony 3 i 4. Jeszcze bardziej po prawej na wjeździe od strony Radomska znajduje się dawna wachlarzowa parowozownia. Obecnie na jej terenie funkcjonuje baza służby drogowej PKP PLK. |
| Peron 3 tor 11 widziany spod estakady pieszej. |
| 14WE - 03 jako pociąg Kolei Śląskich do Lublińca na godzinę 16:25. Jest to trójczłonowy EZT produkcji NEWAG SA Nowy Sącz. Seria niewielka - w barwach KŚ jeżdżą dwa takie pojazdy a w sumie w Polsce jest ich 9. |
| Wychodzimy poza ścisły obręb dworca. Stoi tutaj w roli pomnika parowóz TKt 48 - 151. Wyprodukowany w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego (niestety - w czasach PRL Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce nosiła imię tego sowieckiego skurwysyna) w Chrzanowie w roku 1956. Prawie całe swoje czynne życie zawodowe spędził w Rybniku. W Częstochowie jako eksponat obecny jest od roku 1996. |
| Oczywiście parowóz jest zbyt młody żeby pamiętać czasy Kolei Warszawsko - Wiedeńskiej, ale jest pięknym akcentam podkreślającym przed i powojenne znaczenie częstochowskiego węzła na kolejowej mapie Polski. |
| Postmodernistyczny budynek dworca kolejowego w Częstochowie czynny od roku 1996 z uwagi na swoją wielkość dla PKP przynosi straty. Tak jak wszystko. Wojewódzki konserwator zabytków umorzył postępowanie dotyczące wpisu obiektu do rejestru. Taka sekwencja wydarzeń przyspieszy zapewne ostateczną decyzję co do rozbiórki obiektu i zastąpienia go nowym - w założeniu tańszym w utrzymaniu, nowocześniejszym i estetycznie bardziej wyważonym. Decyzje jeszcze nie zapadły, ale przyszłość tego budynku chyba jest przesądzona. Czy mi szkoda ? Jako że nie jestem mieszkańcem Częstochowy ale mam w tym mieście przyjaciół od odpowiedzi się powstrzymam. |
| Peron 1 - ujęcie na północ - wyjazd w kierunku Radomska. Po lewej na torze 3 skład KŚ linii S1 do Gliwic. Jest to "Elf" EN 76 - 006, czteroczłonowy EZT produkcji bydgoskiej PESY. |
| Raz jeszcze końcówka "kieleckiego" peronu 1a widziana od strony północnej. |
| |
|
Mapka przedstawia przebieg wszystkich linii kolejowych (z wyjątkiem szlaku do Chorzewa Siemkowic) w Częstochowie a dwa kolejne zdjęcia to środkowa (mniej więcej) część peronu 1 - ujęcie w kierunku północnym.
|
| Ujęcie odwrotne - na torze 3 przy peronie 2 widziany już wcześniej pociąg KŚ do Gliwic. |
| Jest 18:35. Na tor przy peronie 1 wjeżdża (kwadrans przed czasem) IC 4124 "Chemik" z Katowic do Płocka przez Łódź Widzew i Kutno. 3 zdezelowane, pozbawione klimatyzacji wagony prowadzone przez elektrowóz EP 07 - 1036 (PKP IC Zakład Północny w Gdyni). Komfort jazdy porównywalny z czasami schyłkowej komuny. Pociąg rozkładowo powinien pojawić się nad Wisłą o 22:35. |
Częstochowa mapa topograficzna rok 1933
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Częstochowa ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Częstochowa ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Częstochowa ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
|
Semaforek krajoznawczo - duszpasterski.
Jeżeli wierzyć relacjom fotoreporterskim pochodzącym z XVII wieku tak właśnie 8 listopada 1655 roku Szwedzi zobaczyli klasztor na Jasnej Górze. 18 listopada rozpoczęło się jego oblężenie. Szwedzi zdawali sobie sprawę, że wśród załogi klasztoru jest wielu zwolenników kapitulacji, dlatego próbowali nakłonić przeora Augustyna Kordeckiego do poddania się. Wszystkie trzy propozycje kapitulacji ksiądz Kordecki odrzucił. Ostatecznie w nocy z 26 na 27 grudnia Szwedzi odstąpili od oblężenia klasztoru i zarządzili generalny odwrót. |
|
Brama Lubomirskich. Została zbudowana z cegły obłożonej piaskowcem w latach 1722 - 1723 przez wrocławskiego kamieniarza Jana Limbergera z polecenia podkomorzego koronnego Jerzego Dominika Lubomirskiego. Stąd nazwa bramy :) |
|
Cały teren Jasnej Góry otoczony jest wysokimi murami obronnymi. |
|
Ich szczytem prowadzi szeroki deptak. Jest to dobre miejsce na spacer. W tym miejscu odprawia się często drogę krzyżową, na wałach znajduje się również ołtarz polowy, używany podczas wielkich uroczystości państwowych i kościelnych. Znajdziemy tu także repliki armat z czasów potopu szwedzkiego oraz pomniki. |
|
Jednym z nich jest pomnik Ojca Świętego Jana Pawła II. |
| |
|