Ebersbach (Sachs) |
|
|
Habrachćicy | historyczna górnołużycka nazwa miejscowości |
Obiekt oddany do użytku w roku 1874 ❋ SLB - Süd - Lausitzer Bahn
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 362 m n.p.m. |
|
| Jest 16:40 i trafiliśmy na popołudniowy szczyt komunikacyjny ponieważ spotkały się tutaj dwa składy Trilex (grupa Regentalbahn). Są to (od lewej - bahnsteig 2) Siemens Desiro Classic 642 - 819 relacji Zittau - Dresden HBF oraz (bahnsteig 1) Siemens Desiro Classic 642 - 808 relacji dokładnie odwrotnej. Ten drugi skład posiada malowanie będące w grupie Trilex w mniejszości bo jest czerwony z niewielkimi elementami białymi. |
| Pasażerowie opuścili już dworzec, zestawy Desiro pojechały w swoich kierunkach, pora zacząć zwiedzanie dworca. Ogólne spojrzenie od strony północnej. |
| Budynek dworca i peron 1 widziane z peronu 2. Budynek jest ogromny - ostatecznie to stacja graniczna, chociaż obecnie w strefie Schengen jest to raczej bez znaczenia. Ponadto jest zamknięty na głucho - zabezpieczenia z płyt OSB w oknach i drzwiach mówią same za siebie. Tak samo jak odpadające tynki. Od strony torów może nie wygląda to jeszcze jakoś szczególnie dramatycznie, ale od strony podjazdu (też tam zajrzymy) widok budynku pozostawia dużo więcej do życzenia. |
| Prawa krawędź peronu 2 - widok w kierunku południowym. Od razu uprzedzam że nie za bardzo wiem co to jest to po lewej. Prawdopodobnie kiedyś na szczycie był umieszczony zegar, ale gdzieś się zapodział. Może trafił do zegarmistrza. Niżej są jakieś dwa wskaźniki i tu postawię kropkę. |
| Lewa krawędź peronu 2 - widok w kierunku południowym. Po prawej dwa powtarzacze dwóch semaforów wyjazdowych 57P2 i 57P1. Wyjazdy do Zittau oraz do Rumburka. |
| Stacja leży na łagodnym łuku w lewo na wschód. Widocznym w oddali wiaduktem przebiega Spreedorfer Straße. Za wiaduktem mamy już granicę niemiecko - czeską która przez ponad 2 km przebiega nurtem rzeczki Sprewa (tej samej która płynie 170 km dalej na północ przez Berlin ale tam nie jest już rzeczką) wzdłuż linii kolejowej do Zittau. Natomiast linia kolejowa do Rumburka granicę za wiaduktem przekracza skręcając ponownie na południe. Tam - tuż obok granicy znajduje się dawna, obecnie już w większości zdemontowana czeska stacja Jiříkov. |
| Stacja i budynek dworca - całość widziana z pełnego zieleni peronu 2 od strony południowej. Od dawna nie przejeżdżają tędy długie składy wagonowe więc obie krawędzie peronowe dostosowały się (czyli zarosły) do aktualnych potrzeb taborowych. Na peronie 1 - po lewej - Bartek udaje tubylca oczekującego na pociąg. |
| Latem roku 2023 do Zittau można było stąd odjechać mniej więcej w cyklu cogodzinnym, do Drezna również. Funkcjonowały również cztery bezpośrednie połączenia dziennie pociągami TLX2 do Liberca. |
| |
|
Kolejne 2 zdjęcia przedstawiają obie krawędzie peronu 2 jako podstawę ekspozycji budynku dworca. Nadal patrzymy na obiekt od strony południowej.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Ebersbach (Sachs).
●●● linia istniejąca (jedna z wersji dawnej Kolei Górnołużyckiej) Zittau - Oberoderwitz - Ebersbach - Neukirch West - Bischofswerda czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● nieczynna od roku 2002 ale przejezdna (bardzo sporadyczny ruch towarowy) linia do Löbau. 1# Rozważane (podobno) jest przywrócenie na niej ruchu pasażerskiego.
●●● transgraniczna linia do Rumburk od roku 2010 czynna tylko w niewielkim ruchu towarowym. 2# Rozważane (podobno) jest przywrócenie na niej ruchu pasażerskiego.
●●● tory stacji Jiříkov zdemontowane w latach 2017 - 2020.
|
| Semafory wyjazdowe 57N1 i 57N2 w kierunku północnym. Za wiaduktem nad Bahnhofstraße (ulica Dworcowa jest jedną z głównych arterii Ebersbach) następuje rozdwojenie linii w dwóch kierunkach: w lewo na zachód do Neusalza Spremberg i Wilthen (czynny) oraz w prawo na północ do Löbau (zasadniczo nieczynny ale przejezdny). |
| Budynek dworca od strony podjazdu. Dopiero tutaj widać jak duży jest to obiekt. |
| Nie tylko duży ale też zaniedbany. Jeszcze trochę i pierwszy fragment dachu się zawali. Wielki, ponury, opuszczony budynek w centrum Ebersbach chluby miastu nie przynosi. Niestety - wszystkie obiekty położone wzdłuż działającej części Kolei Górnołużyckiej (mam na myśli fragment Mittelherwigsdorf - Neukirch West) robią podobne wrażenie - stoją ale tak jakby w oczekiwaniu że same się rozsypią, posprzątają po sobie, znikną i nie będą już sprawiać kłopotu. A znaczek DB na froncie gmachu to taka nieudolna, maskująca wisienka na torcie. Deutsche Bahn ten budynek także chluby nie przynosi. Wręcz przeciwnie. |
Linki zewnętrzne
-
Strecke Oberoderwitz - Ebersbach - Wilthen ❋
Eisenbahnen in Sachsen
-
Strecke Ebersbach - Dürrhennersdorf - Löbau ❋
Eisenbahnen in Sachsen
-
Strecke Rumburk (Rumburg) - Ebersbach ❋
Eisenbahnen in Sachsen
-
Bahnstrecke Ebersbach - Löbau ❋ www.wikipedia.de
-
Bahnstrecke Oberoderwitz - Ebersbach - Wilthen ❋ www.wikipedia.de
-
Bahnstrecke Bakov nad Jizerou - Česká Lípa - Rumburk - Ebersbach ❋ www.wikipedia.de
-
Süd - Lausitzer Bahn ❋ www.wikipedia.de
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji EBERSBACH (SACHS)) |
1945 |
---> RUMBURK |
1998 |
---> Dürrennersdorf - LÖBAU |
2010 |
---> RUMBURK (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji EBERSBACH (SACHS)) |
1991 |
---> RUMBURK |
|
| |
|