Oberoderwitz

 Obiekt oddany do użytku w roku 1848  ❋  LZE - Löbau - Zittauer Eisenbahngesellschaft

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023   Obiekt położony na wysokości 311 m n.p.m. 

min 1088 1.jpgStacja kolejowa Oberoderwitz znajduje się - nazwa mówi sama za siebie - raczej w górnej część Oderwitz na zupełnym uboczu rozciągniętej wzdłuż rzeczki Landwasser miejscowości. Na wstępie wjeżdżamy na rozległy parking przed (nieoczekiwanie) dość dużym i nawet nieźle zachowanym budynkiem dworca posadowionym pomiędzy dwiema liniami kolejowymi. Jest to (a raczej była) bardzo duża stacja - dowodzi tego sama kubatura budynku. Dlaczego z tego wszystkiego zostało raptem tak niewiele ?
min 1088 2.jpgZachodnia część dworca - linia do Löbau przez Ebersbach (Sachs).

Kiedyś był to niewiele znaczący, krótki (5 km długości) i kręty łącznik stąd do Eibau gdzie dochodził do Kolei Górnołużyckiej. Z biegiem lat stawał się jednak coraz bardziej znaczący. Dziś jest to jedyne istniejące, bezpośrednie i nie przekraczające nigdzie granicy państwowej połączenie z Zittau do Löbau oraz do Drezna.
Ujęcie na północ - wyjazd do Ebersbach (Sachs).
min 1088 3.jpgHistorycznie rzecz biorąc jest to bahnsteig 3 i teraz jest to jedyny czynny peron na dworcu. Budynek widziany od strony północno - zachodniej.
min 1088 4.jpgObecnie przebiega tędy tylko pojedyńczy tor szlakowy. Ale w oddali widzimy sygnalizator. Jest to powtarzacz przed semaforem wjazdowym posterunku odgałęźnego znajdującego się w rejonie dawnej i nieistniejącej już południowej głowicy rozjazdowej stacji. Od tego miejsca linia z Ebersbach do Zittau na dystansie 11 i pół km staje się elegancką, dwutorową magistralą.
Ujęcie na południe - wyjazd do Mittelherwigsdorf i Zittau.
min 1088 5.jpgUjęcie odwrotne - wiata nad peronem 3 i budynek dworca - jego część widziana od strony południowej.
min 1088 6.jpgBudynek dworca widziany spod wiaty. Budynek jest nieużywany i zamknięty. Okna i drzwi zabezpieczono - zupełnie tak jak u nas - płytami OSB i dyktą, śladów ich forsowania nie zauważyłem. Większość ścian pokryta jest jednak niecenzuralnymi bohomazami ale to w takich miejscach norma. Debile z wyższościowymi urojeniami uzbrojeni w puszki z farbą są strukturalnym elementem całej Europy.
min 1088 7.jpgNa tor przy peronie 3 wjeżdża skład Trilex (grupa Regentalbahn). Jest to Siemens Desiro Classic 642 - 325. Pociąg Regionalbahn TL61 jedzie z Drezna do Zittau.
min 1088 8.jpgWschodnia część dworca - linia do Löbau przez Herrnhut.

Przenosimy się na drugą, większą połówkę dworca. Możemy być jednak stuprocentowo spokojni o to że na żadnen pociąg się tutaj nie natkniemy. Odjechały one stąd - na zawsze - w roku 1998. Brzozy które wyrosły na torach są już całkiem dorodne.
min 1088 9.jpgAdministrator obiektu z perwersyjną sumiennością umieścił przed wejściem na bahnsteig 1 tabliczki zakazujące wejścia na tę część stacji. Na razie jednak nie ma się czego obawiać ponieważ - paradoksalnie - zadaszenie nad peronem 1 wydaje się najbardziej solidnym elementem tego fragmentu dworca. Co najwyżej trzeba uważać przy krawędzi peronu żeby nie wpaść w zielsko i gałęzie.
min 1088 10.jpgmap_1_ob.jpg
min 1088 11.jpg
Dwa zdjęcia powyżej to nadal tory przy peronach 1 i 2 wschodniej połówki dworca. Przebiega tutaj (przebiegała) dawna kolej Löbau - Zittauer Eisenbahngesellschaft czyli zasadnicze i historycznie pierwsze połączenie z Löbau do Zittau. Las rosnący w miejscu zachodniej części dworca ma już 25 lat. W jego obrębie są nadal 4 prawie kompletne tory - nikt nie zawracał sobie dupy ich demontażem. Czyżby nadzieja na ewentualną reaktywację linii w lepszych czasach ? Nie - lepsze czasy już były. Teraz mamy tutaj liberalną demokrację + ekologizm więc morda w kubeł.
Ujęcie na południe - dawny wyjazd do Mittelherwigsdorf i Zittau. Układ torowy tej części stacji jest od obecnej linii do Zittau całkowicie odcięty.

Do roku 1998 pociągi na trasach Zittau - Herrnhut - Löbau oraz Zittau - Ebersbach - Löbau kursowały naprzemiennie i pojawiały się one na dworcu Oberoderwitz mniej więcej co godzinę. Ale kilka lat po zjednoczeniu Niemiec okazało się to zbędnym luksusem. Zinwentaryzowanie majątku dawej kolei NRD (czyli Deutsche Reichsbahn) wykazało "nieopłacalność" wielu połączeń w nowych wschodnich landach a więc również w Wolnym Kraju Związkowym Saksonia. Skąd my to znamy ? W maju 1998 roku zawieszono komunikację pasażerską na trasie Oberoderwitz - Herrnhut - Löbau a rok później odcinek Oberoderwitz - Herrnhut zamknięto. Podstawą dramatycznych cięć i likwidacji wielu lokalnych połączeń kolejowych na wschodzie Niemiec była ustawa RegG o regionalizacji transportu kolejowego pochodząca z roku 1993. Ustawa będąca przejawem tępej, betonowej, urzędniczej biurokracji. Jest tak wieloznaczna, niejasna i zagmatwana w swojej treści a przez to tak niezrozumiała dla zwykłego śmiertelnika jak rękopisy z Qumran lub alfabet Majów. Niemiec potrafi :/ Ale co złego i raczej nieodwracalnego uczyniła to widać. Nie tylko tutaj. Na jej podstawie wycięto wiele odcinków sąsiednich: Seifhennersdorf - Eibau, Ebersbach - Löbau, Wilthen - Bautzen i Neustadt in Sachsen - Neukirch West niszcząc zwartą siatkę połączeń. Oczywiście likwidację linii - często z nieukrywaną radością popierały ówczesne lokalne władze i samorządy. Zapytam więc retorycznie raz jeszcze - skąd my to znamy ?

Mapa przedstawia aktualny status linii kolejowych w okolicy Oderwitz i Eibau.
●●● linia istniejąca Zittau - Oberoderwitz - Ebersbach (Sachs) czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● nieczynna i praktycznie zlikwidowana po roku 1999 linia do Löbau przez Herrnhut.
●●● linia Varnsdorf - Seifhennersdorf - Eibau (dawna Süd - Lausitzer Bahn) nieczynna od roku 1994 z krótką przerwą na lata 2002 - 2006.
min 1088 12.jpgMamy tu także rampę, dawny plac ładunkowy funkcjonujący obecnie jako dziki parking oraz całkowicie schowany za drzewami stacyjny magazyn. Wiedzie w ich stronę ścieżka którą na skróty można przedostać się z pociągu do miasta. Jest to o wiele szybsze niż droga dookoła przez Hauptstraße pod wiaduktem kolejowym. To tak jakbyśmy cofali się do tyłu :)
min 1088 13.jpgTylny front budynku dworca (to jest coś takiego ?) widziany z pozostałości peronu 2 od strony południowej. Obiekt oglądany z tej strony niestety nie wygląda już tak poprawnie - lata braku konserwacji w postaci pękających tynków i odpadającej płatami farby są widoczne jak na dłoni. To może dlatego nie można tu legalnie wchodzić żeby tego nie widzieć.
min 1088 14.jpgBahnsteig 1 - fragment budynku dworca i linia kolejowa (po prawej) do Herrnhut - ujęcie od strony południowej.
min 1088 15.jpgNa koniec wchodzimy pod wiatę nad peronem 1 - jakoś trzeba wrócić do cywilizacji. Budynek dworca od tej strony także jest nieużywany i zamknięty. To taka uwaga na marginesie jakby były co do tego faktu jakiekolwiek wątpliwości.
min 1088 16.jpgW ten sposób Bartek zrobił dookoła budynku dawnego dworca w Oberoderwitz pełne kółko przedzierając się bohatersko przez chaszcze, ja pełną literę "U". Ktoś musi być poważny :)
Raz jeszcze front (przedni) budynku dworca widziany od strony podjazdu. Ładny budynek i świadek pięknej ale już zamkniętej historii magistrali Löbau - Herrnhut - Zittau.
Linki zewnętrzne Linki do informacji i zdjęć dotyczących Kolei Górnołużyckiej (Süd - Lausitzer Bahn) oraz linii kolejowych do niej stycznych znajdują się także na stronach stacji Mittelherwigsdorf i Ebersbach (Sachs).
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji OBERODERWITZ
1998 ---> Herrnhut - LÖBAU
ROZKŁAD JAZDY

Oberoderwitz

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Zgorzelca | Land Sachsen | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 1088 |

Liczba gości na stronie Oberoderwitz od 22 marca 2024: 390
Data i czas poprzedniego wejścia: 4 grudnia 2024 / 14:13
Średnia wejść dziennie: 1.52

Wpis do bazy MySQL: 22 marca 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 27 marca 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.002 sek