Szubin |
Sz |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1895 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 70 m n.p.m.
|
|
| Widok na północ - wyjazd w stronę Bydgoszczy. Biorąc pod uwagę status użytkowy linii wychodzących z Szubina ten kierunek to jedyny o którym można powiedzieć że nadaje się do ruchu kolejowego. Natomiast wieża ciśnień od lat straszy swoim wyglądem, ale jeszcze nie chce się sama przewrócić. Szacunek ! |
| Zabudowania stacji - widok od strony północnej. |
| Zabudowania stacji - widok od strony południowej. |
| Przystacyjne budynki (w przeciwieństwie do wspomnianej powyżej wieży ciśnień) są bardzo zadbane - widać że ich mieszkańcom zależy na wysokiej estetyce otoczenia. |
| Widok na południe - wyjazdy do Żnina (na wprost - już nieistniejący) i Kcyni (za stacją łagodnym łukiem w prawo - istniejący ale nieczynny). Dokładniejszy opis najnowszej historii pierwszego z nich poniżej. |
| Podjazd pod budynek stacji od strony miasta. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 390: Poznań Główny - Wągrowiec - Gołańcz - Chodzież / Bydgoszcz Główna. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 392: Żnin - Szubin.
b) tabela nr 393: Bzowo Goraj - Piła Główna.
c) tabela nr 394: Oborniki Wielkopolskie - Wronki. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SZUBIN |
1990 |
---> ŻNIN |
2004 |
---> KCYNIA |
2004 |
---> BYDGOSZCZ GŁÓWNA |
|
Szlak z Szubina do Żnina jest już bardzo odległą historią - pociągi przestały nim jeździć w roku 1990 a 3 lata później został on rozebrany. Była to jedna z pierwszych linii kolejowych w okolicy która nie przeżyła transformacji ustrojowej III RP. Dziś pojawia się retoryczne pytanie - dlaczego akurat ta ? Teraz przy odrobinie dobrej woli byłby to ciąg komunikacyjny z sukcesem łączący południowo - zachodnią część województwa z jego stolicą - przykład pobliskiego Wągrowca w Wielkopolsce może być tu przykładem. Ale ostudźmy zbytni optymizm. Dla Kujaw i Pomorza nawet ogryzek z Bydgoszczy do Szubina jest zbyt niestrawny. Dla kronikarskiego obowiązku - spory fragment dawnego torowiska Szubin - Żnin stanie się niebawem fragmentem drogi szybkiego ruchu S5 z Gniezna do Bydgoszczy. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Szubin ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Szubin ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
|