Orlová |
|
|
Orłowa | przedwojenna polska nazwa stacji (sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1869 ❋ KOB - Privilegierte Kaschau - Oderberger Bahn / Košicko - Bohumínská Dráha / Kolej Koszycko - Bogumińska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 225 m n.p.m. |
|
|
| Dawna stacja kolejowa w Orłowej to już tylko 2 czynne tory. Po torze trzecim (był tu jeszcze w roku 2015) pozostały tylko podkłady a czwarty właśnie się likwiduje. Na wprost pozostałość po stacyjnych magazynach i dwójka zabłąkanych tubylców idących w kierunku Bogumina. Ogólnie - wyjazd w kierunku zachodnim. |
| Ujęcie analogiczne - raz jeszcze widok w stronę Bogumina. Po prawej (tam gdzie te krzaczyska) stał kiedyś budynek dworca. Został rozebrany niedługo po likwidacji pociągów pasażerskich na tej linii, a więc w roku 1967. Tylko ulica przebiegająca równolegle nosi nazwę - a jakże - Nádražní. |
| Ujęcie odwrotne - widok w kierunku Czeskiego Cieszyna. Ponad dachem dawnego budynku toromistrza widoczne wieże pobliskiego kościoła pod wezwaniem Narození Panny Marie. Jeszcze chwilka i obejrzymy go z bliska. |
| Na stacji nadal mamy czynną sygnalizację świetlną w wersji karzełkowej. |
|
Semaforek historyczny.
Stacja w Orłowej - lata świetności.
źródło nieznane - oryginał widokówki jest obecnie niedostępny, serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki. |
Linia kolejowa łącząca Bogumin z Cieszynem powstała w roku 1869 i była pierwszym fragmentem Kolei Koszycko - Bogumińskiej która 3 lata później i 360 km dalej - wzdłuż południowych stoków Tatr i Beskidów dotarła do Koszyc i Preszowa.
* PL: Kolej Koszycko - Bogumińska
* CZ: Košicko - Bohumínská Dráha
* SK: Košicko - Bohumínska Železnica
* DE: Kaschau - Oderberger Bahn
* HU: Kassa - Oderbergi Vasút
Ten sam odcinek (jako pierwszy i na szczęście jedyny) został zamknięty dla komunikacji pasażerskiej. Nastąpiło to 28 maja 1967 roku. Oficjalnym, podawanym przez czechosłowackie władze powodem faktycznej likwidacji linii przez Orłową była jej szybka degradacja techniczna powodowana szkodami górniczymi. Nową końcówkę Kolei Koszycko - Bogumińskiej poprowadzono zachodnim skrajem Karviny do stacji Dětmarovice (Dziećmorowice). Tam włączyła się ona we fragment większej całości czyli w odcinek Bogumin - Zebrzydowice. Skutkiem tego Orłowa jest od lat największym czeskim miastem bez komunikacji kolejowej. Jednotorowy i niezelektryfikowany (będący praktycznie bocznicą zbiorczą do pobliskich kopalni) szlak kolejowy tędy przechodzący w niczym nie przypomina dawnej, tak strategicznie ważnej dla Czechosłowacji (a także w dwóch krótkich okresach historii najnowszej dla Polski) magistrali kolejowej. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Orlová ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Orlová ❋
Koleje Śląska Cieszyńskiego
Linki do informacji i zdjęć dotyczących północnego fragmentu Kolei Koszycko - Bogumińskiej czyli linii Bohumín - Český Těšín - Čadca znajdują się na stronach stacji Český Těšín oraz Mosty u Jablunkova.
|
|
Semaforek krajoznawczy.
Kościół Najświętszej Marii Panny w Orłowej wybudowany w latach 1903 - 1906 w stylu neogotyckim na miejscu starego kościoła klasztornego. Prezentuje się bardzo okazale, ale najbliższe otoczenie (ta upiorna, ponura, szaro - czarna kamienica po prawej) pozostawia bardzo wiele do życzenia. |
|
Spojrzenie w przeciwnym kierunku z klasztornej górki w dół. W budynku widzianym naprzeciw znajduje się m. in. siedziba lokalnych władz - ratusz miasta Orlová. A na pierwszym planie Jola i Bartuś. |
|