Čadca

Csáczahistoryczna węgierska nazwa stacji do roku 1919

 Obiekt oddany do użytku w roku 1870  ❋  KOV - Kassa - Oderbergi Vasút / Košicko - Bohumínska Železnica / Kolej Koszycko - Bogumińska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 425 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Roberta Javorki z Čadcy
Strona zawiera także wzmiankę o przystanku Čadca Mesto.
min 314 1.jpgZnam tylko jeden dworzec kolejowy na Słowacji, którego budynek główny przypomina dziedziniec Luwru. Konstrukcja tutaj może nie jest tak znana na świecie jak projekt Ieoha Ming Pei w Paryżu, ale wzbudzała kiedyś podobne kontrowersje i emocje nie przystając zupełnie do otoczenia. Witajcie w Čadcy :)
min 314 2.jpgWizyta 1 - Robert Javorka - rok 2007

Nad północną połówką stacji przerzucona jest kładka dla pieszych. Po lewej towarowe tory postojowe, po prawej perony pasażerskie. Stacja jest zapakowana po kokardę, ma się wrażenie że po wciśnięciu jeszcze jednego wagonu wszystko pęknie z wielkim hukiem jak balon. Widok od strony północnej.
min 314 3.jpgTa sama kładka - spojrzenie w kierunku południowym. To rodzinne miasto Roberta więc wiedział jak się ustawić z aparatem fotogtaficznym - tak samo jak w przypadku zdjęcia pierwszego :)
min 314 4.jpgPrzechodzimy na peron 1. Na wprost słowacki pociąg pasażerski z elektrowozem Škoda 98E o numerze 163 121 - 7 do Žyliny. Przy peronie sąsiednim zaparkował czeski EZT 460 011 - 0 w wersji pięciowagonowej który przyjechał z Bohumína.
min 314 5.jpgJest to coś w rodzaju "małego dworca" w Čadcy. Początek lokalnej linii do Makova - stacji położonej malowniczo u podnóża Jaworników. Linia z Makova wchodzi w obręb Kolei Koszycko - Bogumińskiej poniżej zasadniczej części stacji, mamy więc tutaj zupełnie odseparowane od całości dwa ziemne perony na dodatek położone na łuku.
min 314 6.jpgUjęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Makova. Karzełkowa TM na pierwszym planie to bardziej granica przebiegów manewrowych, ale zawsze można na pożegnanie poświecić pociągom wyjeżdżającym z Čadcy na niebiesko. Tuż za nią ulica Jesenského czyli dawna międzynarodowa trasa E75. Kiedyś był to główny szlak dla TIR-ów z Polski na Węgry i jeszcze dalej. Na szczęście fragment autostrady D3 wyprowadził ruch tranzytowy z centrum miasta.
min 314 7.jpgLekko nieużywane perony przystanku Čadca Mesto. Niby środek miasta, lecz frekwencja pasażerska mizerna. W oddali semafory wjazdowe stacji Čadca. Po lewej chwilowo na ślepo zakończona estakada DK nr 11. Ma wyprowadzić ruch samochodów z centrum w kierunku Žyliny, ale budowa ma spore opóźnienie. Skąd my to znamy ?
min 314 8.jpgWjazd na stację od strony Žyliny. W okolicy nastawni zatrzymał się na chwilę tutejszy szynobus 811 022 - 3.
min 314 9.jpgA to już okolice lokomotywowni. Elektrowóz 163 123 - 3 oczekuje na kolejne zlecenie. Na ogół można go spotkać na dalekich, podtatrzańskich trasach stąd do Koszyc lub do Prešova.
min 314 10.jpg10 lat później - wizyta 2 - osobista - rok 2017

Ujęcie w kierunku południowym z peronu 1 - wyjazd do Žyliny.
min 314 11.jpgUjęcie odwrotne. Oznaczenia na peronach nieco się zmieniły, teraz mamy tu elementy akcentujęce że Čadca jest stacją graniczną. Ponadto w miejsce starych, klapkowych pragotronów pojawiła się nowoczesna informacja w formie tablic świetlnych. Na torze przy peronie 1 zaparkował słowacki "City Elefant" 971 010 - 4 który przyjechał z Žyliny. Ruszy w drogę powrotną jako o 18:35.
min 314 12.jpgBudynek dworca widziany z peronu 2. Z uwagi na swoją futurystyczną bryłę Słowacy nazywają go "chata" czyli domek :)
Obecnie na dworcu w Čadcy pociągi z Polski raczej się nie pojawiają - wyjątek to słowackie składy jadące "do" i "ze" Zwardonia. Natomiast wiele lat temu przejeżdżały tędy dwa kurierskie pociągi PKP - "Bathory" i "Polonia" z Warszawy Wschodniej do Budapesztu Keleti. W skłdzie "Polonii" znajdowały się nawet bezpośrednie wagony do Belgradu i Sofii. Był także wakacyjny "Nord Orient" z Warszawy Wschodniej i Szczecina Głównego do Bukaresztu i Varny. To wszystko na książeczkę walutową i paszport (ważny tylko w KDL-ach) wydawany według kaprysu esbecji. Komuna była skurwiała i obrzydliwa, ale pociągi były wtedy fajne. Ech - dawnych wspomnień czar...
min 314 13.jpgDo składu zestawionego z trzech wagonów (dwa z nich przypominają wystrojem zewnętrznym koleje albańskie) podczepia się elektrowóz 362 005 - 3. Pociąg ten na razie nigdzie nie zamierza się ruszać i będzie sterczeć na stacji przez kolejną godzinę.
min 314 14.jpgSpojrzenie na peron 2 i budynek dworca od strony północnej.
min 314 15.jpgPonownie peron 2 - ujęcie na północ i znana nam już ze zdjęć Roberta kładka nad torami. W kierunku północnym opuszcza stację historycznie pierwszy fragment Kolei Koszycko - Bogumińskiej do Czeskiego Cieszyna i Bogumina (linia oczywiście dwutorowa) oraz dawna Kolej Transwersalna do Zwardonia i Żywca (linia jednotorowa). Te dwa, jakże ważne szlaki kolejowe rozchodzą się w swoje strony niecałe 2 km dalej w miejscowości Svrčinovec.
min 314 16.jpgWchodzimy na kładkę dla pieszych. Przez stację przejeżdża pusty skład towarowy prowadzony przez podwójny polski elektrowóz ET 41 - 102 (PKP Cargo Zakład Południowy w Katowicach).
min 314 17.jpgSpojrzenie ogólne na stację z góry.
min 314 18.jpgA to "mały dworzec" czyli część z której można pojechać w podróż lekko sentymentalną do Makova. Pociągi do tej miejscowości zestawione z kultowych "motoračków" w różnych konfiguracjach odjeżdżają z Čadcy w takcie godzinnym.
min 314 19.jpgSemafor wyjazdowy do Makova. Linia do tej miejscowości liczy sobie 26 km długości i prowadzi łagodnie ale cały czas pod górkę doliną Kysucy. Różnica wysokości początku i końca tej linii to 165 m.
min 314 20.jpgJest 18:06. Na stacji punktualnie pojawił się czeski rychlík "Detvan" relacji Ostrava Svinov - Zvolen. Z przodu elektrowóz Škoda 65E1 o numerze 150 226 - 9.
min 314 21.jpgNiecałe dwie minuty postoju i "Detvan" rusza w dalszą drogę :)
min 314 22.jpgSemaforek historyczno - bocznicowy.

Na koniec raz jeszcze Robert, powrót do przeszłości i tutejsze kolejowe nastroje sprzed lat. Południowy skraj stacji i bocznica poprowadzona mostem nad Kysucą. Bocznica prowadzi (prowadziła) do firmy PRATEX zlikwidowanej w roku 2018. W głębi widać estakadę trasy szybkiego ruchu D3.
min 314 23.jpgBocznica już w roku 2007 była nieczynna a obecnie już nie istnieje. Po moście pozostały tylko filary w nurcie Kysucy.
min 314 24.jpgSemaforek historyczno - krajoznawczy.

Kysucké Nové Mesto - mniej więcej 3 km na północ od stacji. Pociąg pasażerski mknie w kierunku Čadcy. Po prawej stronie (kilkadziesiąt metrów stąd) prowadzi międzynarodowa droga E-75 (odcinek Žilina - Cieszyn). Oddziela ją od magisatrali kolejowej rzeka Kysuca (tuż obok po lewej).
min 314 25.jpgOkolice przystanku Horný Hričov - 5 km na północny zachód od Žiliny. Lokomotywa elektryczna serii 162 ciągnie ciężki skład towarowy w kierunku Trenčina. Kilkaset metrów od tego miejsca po lewej stronie płynie rzeka Váh, kopce na wprost to oczywicie Malá Fatra.
Čadca
mapa topograficzna
rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Čadca ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących północnego fragmentu Kolei Koszycko - Bogumińskiej czyli linii Bohumín - Český Těšín - Čadca znajdują się na stronach stacji Český Těšín oraz Mosty u Jablunkova.
ROZKŁAD JAZDY

Čadca

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Górny Śląsk | Žilinský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 314 |

Liczba gości na stronie Čadca od 9 września 2022: 999
Data i czas poprzedniego wejścia: 21 listopada 2024 / 09:27
Średnia wejść dziennie: 1.25

Wpis do bazy MySQL: 9 września 2022
Ostatnia modyfikacja strony: 9 września 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.156 sek