Čadca |
|
|
Csácza | historyczna węgierska nazwa stacji do roku 1919 |
Obiekt oddany do użytku w roku 1870 ❋ KOV - Kassa - Oderbergi Vasút / Košicko - Bohumínska Železnica / Kolej Koszycko - Bogumińska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 425 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Roberta Javorki z Čadcy
|
Strona zawiera także wzmiankę o przystanku Čadca Mesto. |
| Znam tylko jeden dworzec kolejowy na Słowacji, którego budynek główny przypomina dziedziniec Luwru. Konstrukcja tutaj może nie jest tak znana na świecie jak projekt Ieoha Ming Pei w Paryżu, ale wzbudzała kiedyś podobne kontrowersje i emocje nie przystając zupełnie do otoczenia. Witajcie w Čadcy :) |
| Wizyta 1 - Robert Javorka - rok 2007
Nad północną połówką stacji przerzucona jest kładka dla pieszych. Po lewej towarowe tory postojowe, po prawej perony pasażerskie. Stacja jest zapakowana po kokardę, ma się wrażenie że po wciśnięciu jeszcze jednego wagonu wszystko pęknie z wielkim hukiem jak balon. Widok od strony północnej. |
| Ta sama kładka - spojrzenie w kierunku południowym. To rodzinne miasto Roberta więc wiedział jak się ustawić z aparatem fotogtaficznym - tak samo jak w przypadku zdjęcia pierwszego :) |
| Przechodzimy na peron 1. Na wprost słowacki pociąg pasażerski z elektrowozem Škoda 98E o numerze 163 121 - 7 do Žyliny. Przy peronie sąsiednim zaparkował czeski EZT 460 011 - 0 w wersji pięciowagonowej który przyjechał z Bohumína. |
| Jest to coś w rodzaju "małego dworca" w Čadcy. Początek lokalnej linii do Makova - stacji położonej malowniczo u podnóża Jaworników. Linia z Makova wchodzi w obręb Kolei Koszycko - Bogumińskiej poniżej zasadniczej części stacji, mamy więc tutaj zupełnie odseparowane od całości dwa ziemne perony na dodatek położone na łuku. |
| Ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Makova. Karzełkowa TM na pierwszym planie to bardziej granica przebiegów manewrowych, ale zawsze można na pożegnanie poświecić pociągom wyjeżdżającym z Čadcy na niebiesko. Tuż za nią ulica Jesenského czyli dawna międzynarodowa trasa E75. Kiedyś był to główny szlak dla TIR-ów z Polski na Węgry i jeszcze dalej. Na szczęście fragment autostrady D3 wyprowadził ruch tranzytowy z centrum miasta. |
| Lekko nieużywane perony przystanku Čadca Mesto. Niby środek miasta, lecz frekwencja pasażerska mizerna. W oddali semafory wjazdowe stacji Čadca. Po lewej chwilowo na ślepo zakończona estakada DK nr 11. Ma wyprowadzić ruch samochodów z centrum w kierunku Žyliny, ale budowa ma spore opóźnienie. Skąd my to znamy ? |
| Wjazd na stację od strony Žyliny. W okolicy nastawni zatrzymał się na chwilę tutejszy szynobus 811 022 - 3. |
| A to już okolice lokomotywowni. Elektrowóz 163 123 - 3 oczekuje na kolejne zlecenie. Na ogół można go spotkać na dalekich, podtatrzańskich trasach stąd do Koszyc lub do Prešova. |
| 10 lat później - wizyta 2 - osobista - rok 2017
Ujęcie w kierunku południowym z peronu 1 - wyjazd do Žyliny. |
| Ujęcie odwrotne. Oznaczenia na peronach nieco się zmieniły, teraz mamy tu elementy akcentujęce że Čadca jest stacją graniczną. Ponadto w miejsce starych, klapkowych pragotronów pojawiła się nowoczesna informacja w formie tablic świetlnych. Na torze przy peronie 1 zaparkował słowacki "City Elefant" 971 010 - 4 który przyjechał z Žyliny. Ruszy w drogę powrotną jako o 18:35. |
| Budynek dworca widziany z peronu 2. Z uwagi na swoją futurystyczną bryłę Słowacy nazywają go "chata" czyli domek :) Obecnie na dworcu w Čadcy pociągi z Polski raczej się nie pojawiają - wyjątek to słowackie składy jadące "do" i "ze" Zwardonia. Natomiast wiele lat temu przejeżdżały tędy dwa kurierskie pociągi PKP - "Bathory" i "Polonia" z Warszawy Wschodniej do Budapesztu Keleti. W skłdzie "Polonii" znajdowały się nawet bezpośrednie wagony do Belgradu i Sofii. Był także wakacyjny "Nord Orient" z Warszawy Wschodniej i Szczecina Głównego do Bukaresztu i Varny. To wszystko na książeczkę walutową i paszport (ważny tylko w KDL-ach) wydawany według kaprysu esbecji. Komuna była skurwiała i obrzydliwa, ale pociągi były wtedy fajne. Ech - dawnych wspomnień czar... |
| Do składu zestawionego z trzech wagonów (dwa z nich przypominają wystrojem zewnętrznym koleje albańskie) podczepia się elektrowóz 362 005 - 3. Pociąg ten na razie nigdzie nie zamierza się ruszać i będzie sterczeć na stacji przez kolejną godzinę. |
| Spojrzenie na peron 2 i budynek dworca od strony północnej. |
| Ponownie peron 2 - ujęcie na północ i znana nam już ze zdjęć Roberta kładka nad torami. W kierunku północnym opuszcza stację historycznie pierwszy fragment Kolei Koszycko - Bogumińskiej do Czeskiego Cieszyna i Bogumina (linia oczywiście dwutorowa) oraz dawna Kolej Transwersalna do Zwardonia i Żywca (linia jednotorowa). Te dwa, jakże ważne szlaki kolejowe rozchodzą się w swoje strony niecałe 2 km dalej w miejscowości Svrčinovec. |
| Wchodzimy na kładkę dla pieszych. Przez stację przejeżdża pusty skład towarowy prowadzony przez podwójny polski elektrowóz ET 41 - 102 (PKP Cargo Zakład Południowy w Katowicach). |
| Spojrzenie ogólne na stację z góry. |
| A to "mały dworzec" czyli część z której można pojechać w podróż lekko sentymentalną do Makova. Pociągi do tej miejscowości zestawione z kultowych "motoračków" w różnych konfiguracjach odjeżdżają z Čadcy w takcie godzinnym. |
| Semafor wyjazdowy do Makova. Linia do tej miejscowości liczy sobie 26 km długości i prowadzi łagodnie ale cały czas pod górkę doliną Kysucy. Różnica wysokości początku i końca tej linii to 165 m. |
| Jest 18:06. Na stacji punktualnie pojawił się czeski rychlík "Detvan" relacji Ostrava Svinov - Zvolen. Z przodu elektrowóz Škoda 65E1 o numerze 150 226 - 9. |
| Niecałe dwie minuty postoju i "Detvan" rusza w dalszą drogę :) |
| Semaforek historyczno - bocznicowy.
Na koniec raz jeszcze Robert, powrót do przeszłości i tutejsze kolejowe nastroje sprzed lat. Południowy skraj stacji i bocznica poprowadzona mostem nad Kysucą. Bocznica prowadzi (prowadziła) do firmy PRATEX zlikwidowanej w roku 2018. W głębi widać estakadę trasy szybkiego ruchu D3. |
| Bocznica już w roku 2007 była nieczynna a obecnie już nie istnieje. Po moście pozostały tylko filary w nurcie Kysucy. |
| Semaforek historyczno - krajoznawczy.
Kysucké Nové Mesto - mniej więcej 3 km na północ od stacji. Pociąg pasażerski mknie w kierunku Čadcy. Po prawej stronie (kilkadziesiąt metrów stąd) prowadzi międzynarodowa droga E-75 (odcinek Žilina - Cieszyn). Oddziela ją od magisatrali kolejowej rzeka Kysuca (tuż obok po lewej). |
| Okolice przystanku Horný Hričov - 5 km na północny zachód od Žiliny. Lokomotywa elektryczna serii 162 ciągnie ciężki skład towarowy w kierunku Trenčina. Kilkaset metrów od tego miejsca po lewej stronie płynie rzeka Váh, kopce na wprost to oczywicie Malá Fatra. |
Čadca mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Čadca ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących północnego fragmentu Kolei Koszycko - Bogumińskiej czyli linii Bohumín - Český Těšín - Čadca znajdują się na stronach stacji Český Těšín oraz Mosty u Jablunkova.
|
| |
|