Elbląg
Eb

Elbingprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1852  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2011   Obiekt położony na wysokości 5 m n.p.m. 

Königlich Preußische Ostbahn czyli Królewska Pruska Kolej Wschodnia. Niegdyś słynna magistrala o długości ponad 700 km łącząca Berlin z Królewcem. Dziś boczna linia leżąca na terytorium trzech państw - odcinki w każdym z nich pełnią lokalne, podrzędne role. Pozostała legenda...
Strona zawiera także krótki opis i podstawowe dane techniczne Kanału Elbląskiego.
min 502 1.jpg Widok na wschód z peronu 1 - wyjazd Ostbahnem w kierunku Bogaczewa i Braniewa.
min 502 2.jpg Widok na wschód - ujęcie z sąsiedniego peronu. W oddali wieża ciśnień, tory postojowe i towarowa część stacji.
min 502 3.jpg Przy peronie 2 stoi pociąg osobowy (jednostka EN 57 - 009) do Gdyni Chylonii przez Gdynię Główną. Odjedzie z Elbląga o 14:40.
min 502 4.jpg Lato roku 2011 - to już koncówka remontu elbląskiego dworca. Miejmy nadzieję że przynajmniej budynek będzie prezentował się tak jak w latach świetności.
min 502 5.jpg map_1_el.jpg
min 502 6.jpg
2 zdjęcia powyżej:
---> górne - spojrzenie nabudynek dworca od drugiej strony.
---> dolne - wyjazd w kierunku Malborka a po lewej dawna parowozownia.
Zasadniczo wyjazd Ostbahnem w kierunku Malborka - ale nie tylko... Do 1982 r. za dawnymi zakładami "Zamech" odbijał w prawo miejski odcinek linii nadzalewowej do Elbląga Zdroju i dalej do Braniewa. Linia ta przeciskała się fantazyjnie środkiem miasta mniej więcej wzdłuż ulic 3-go Maja, Grota Roweckiego i Armii Krajowej - tak jak na powyższej mapce. Za ulicą Pocztową osiągała stację Elbląg Miasto a nastepnie dochodziła do elbląskiego portu. Jeździły tędy przede wszystkim krótkie składy towarowe. Pociągi pasażerskie z Braniewa jadące linią nadzalewową dojeżdżały tylko do Elbląga Zdroju - tak było już od roku 1958. Po wybudowaniu kolejowej łącznicy do Elbląga Zdroju okrążającej miasto od zachodu i przekraczającej rzekę Elbląg wysokim mostem pociągi towarowe z centrum Elbląga zniknęły. Do czasów dzisiejszych ślady po miejskich torach już praktycznie nie istnieją.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Elbląg ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Elbląg ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Elbląg ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Elbląg ❋  Polska-Org
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Braniewo - Kaliningrad (czyli wschodniego odcinka Ostbahnu) znajdują się na stronach stacji Braniewo i Kaliningrad.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ELBLĄG
1945 ---> Myślice - MIŁOMŁYN (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1958 ---> Elbląg Miasto - ELBLĄG ZDRÓJ ("miejski" fragment linii nadzalewowej do Braniewa)
2006 ---> post. odg. Tropy - Elbląg Zdrój - Tolkmicko - Frombork - BRANIEWO
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ELBLĄG
1982 ---> post. odg. Tropy - ELBLĄG ZDRÓJ (otwarcie ruchu na nowej, kolejowej obwodnicy Elbląga)
2010 ---> post. odg. Tropy - Elbląg Zdrój - Tolkmicko - Frombork - BRANIEWO (ruch sezonowy)
ROZKŁAD JAZDY

Elbląg

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Kanał Elbląski

Dolny kraniec pochylni Jelenie. Wielkie koło nawrotne doskonale widać z szosy nr 527 Dzierzgoń - Pasłęk.
Pochylnia Jelenie jest drugą patrząc od dołu od strony jeziora Druzno. Jej całkowita długość to 560 m, a pokonuje ona różnicę poziomów 22 m.
Właśnie następuje "pochylniowanie" dwóch żaglówek w dół, bliższy wózek na pusto jedzie pod górkę.
To zawsze jest emocjonująca chwila - wózek z łódkami wjeżdża do wody, łódka hamuje i zawsze w tym momencie może wydarzyć się coś nieprzewidywalnego. Zdradzę że tylna żaglówka za chwilę będzie mieć kłopoty - ma stały miecz pod kadłubem i dramatycznie mocno przechyli się na prawą burtę (kwestia zbyt szybkiego poluzowania cum z lewej). Na szczęście wszystko skończy się dobrze.
Górny kraniec pochylni Jelenie. Liny wychodzące na lewą stronę ciągną się do maszynowni napędzanej (tak jak na całym Kanale Elbląskim) siłą spadku wody. Do kolejnej pochylni - Oleśnicy - mamy 1800 m.
Zdjęcie rodzinne z górki na tle pochylni. Przyjeżdżając w te okolice zimą koniecznie zabieramy sanki. To przecież pół kilometra zjazdu a z powrotem możemy wciągnąć się po linie :)
Niektóre szczegóły techniczne Kanału Elbląskiego (za szczególnym uwzględnieniem fragmentu Miłomłyn - jezioro Druzno):
  1. Lata budowy ---> 1844 - 1876.
  2. Długości trzech zasadniczych odcinków:
    • Miłomłyn - jezioro Ruda Woda - Małdyty - pochylnie - jezioro Druzno ---> 52,0 km
    • Miłomłyn - jezioro Dauby - jezioro Jeziorak - Iława ---> 32,2 km
    • Miłomłyn - Ostróda - jezioro Szeląg Wielki - jezioro Szeląg Mały ---> 33,3 km
  3. Różnica poziomów wody ---> 99,4 m (od ok. 99,5 m n.p.m. na górnym poziomie wody śluzy Miłomłyn i jeziora Jeziorak do ok. 0,1 m n.p.m. w miejscu połączenia kanału z jeziorem Druzno)
  4. Ilość śluz ---> 4 (Mała Ruś, Ostróda, Zielona, Miłomłyn)
  5. Ilość pochylni ---> 5 (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny)

       Kilometraż liczonyod śluzy Miłomłyn [km]   Górny poziom wodywysokość n.p.m. [m]   Różnica poziomów [m]   Długość [m] 
     Buczyniec  36,7 99,5 20,6 600
     Kąty  39,1 78,9 18,9 500
     Oleśnica  41,6 60,0 24,2 400
     Jelenie  43,9 35,8 22,0 560
     Całuny  46,0 13,8 13,8 500

  6. Minimalna głębokość przepływowa ---> 1 m
  7. Minimalna szerokość ---> 7 m
W roku 1978 fragment Kanału Elbląskiego z pochylniami został uznany za zabytek techniki, natomiast rozporządzeniem Prezydenta RP z dnia 14 stycznia 2011 został uznany za pomnik historii.
Linki zewnętrzne dotyczące Kanału Mazurskiego
  1. Kanał Elbląski ❋ prywatny serwis WWW
  2. Oberländischer Kanal ❋ www.wikipedia.de
Strona główna | Warmia | Województwo Warmińsko - Mazurskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 502 |

Liczba gości na stronie Elbląg od 9 lutego 2012: 7645
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 listopada 2024 / 22:33
Średnia wejść dziennie: 1.64

Wpis do bazy MySQL: 9 lutego 2012
Ostatnia modyfikacja strony: 26 lutego 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.015 sek