Elbląg |
Eb |
|
|
|
|
Elbing | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1852 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2011
|
Obiekt położony na wysokości 5 m n.p.m. |
|
|
Strona zawiera także krótki opis i podstawowe dane techniczne Kanału Elbląskiego. |
|
Widok na wschód z peronu 1 - wyjazd Ostbahnem w kierunku Bogaczewa i Braniewa. |
|
Widok na wschód - ujęcie z sąsiedniego peronu. W oddali wieża ciśnień, tory postojowe i towarowa część stacji. |
|
Przy peronie 2 stoi pociąg osobowy (jednostka EN 57 - 009) do Gdyni Chylonii przez Gdynię Główną. Odjedzie z Elbląga o 14:40. |
|
Lato roku 2011 - to już koncówka remontu elbląskiego dworca. Miejmy nadzieję że przynajmniej budynek będzie prezentował się tak jak w latach świetności. |
|
|
|
2 zdjęcia powyżej: ---> górne - spojrzenie nabudynek dworca od drugiej strony. ---> dolne - wyjazd w kierunku Malborka a po lewej dawna parowozownia. Zasadniczo wyjazd Ostbahnem w kierunku Malborka - ale nie tylko... Do 1982 r. za dawnymi zakładami "Zamech" odbijał w prawo miejski odcinek linii nadzalewowej do Elbląga Zdroju i dalej do Braniewa. Linia ta przeciskała się fantazyjnie środkiem miasta mniej więcej wzdłuż ulic 3-go Maja, Grota Roweckiego i Armii Krajowej - tak jak na powyższej mapce. Za ulicą Pocztową osiągała stację Elbląg Miasto a nastepnie dochodziła do elbląskiego portu. Jeździły tędy przede wszystkim krótkie składy towarowe. Pociągi pasażerskie z Braniewa jadące linią nadzalewową dojeżdżały tylko do Elbląga Zdroju - tak było już od roku 1958. Po wybudowaniu kolejowej łącznicy do Elbląga Zdroju okrążającej miasto od zachodu i przekraczającej rzekę Elbląg wysokim mostem pociągi towarowe z centrum Elbląga zniknęły. Do czasów dzisiejszych ślady po miejskich torach już praktycznie nie istnieją. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Elbląg ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Elbląg ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Elbląg ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Elbląg ❋ Polska-Org
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Braniewo - Kaliningrad (czyli wschodniego odcinka Ostbahnu) znajdują się na stronach stacji Braniewo i Kaliningrad.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ELBLĄG |
1945 |
---> Myślice - MIŁOMŁYN (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1958 |
---> Elbląg Miasto - ELBLĄG ZDRÓJ ("miejski" fragment linii nadzalewowej do Braniewa) |
2006 |
---> post. odg. Tropy - Elbląg Zdrój - Tolkmicko - Frombork - BRANIEWO |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ELBLĄG |
1982 |
---> post. odg. Tropy - ELBLĄG ZDRÓJ (otwarcie ruchu na nowej, kolejowej obwodnicy Elbląga) |
2010 |
---> post. odg. Tropy - Elbląg Zdrój - Tolkmicko - Frombork - BRANIEWO (ruch sezonowy) |
|
| |
|
Kanał Elbląski
|
|
|
| Dolny kraniec pochylni Jelenie. Wielkie koło nawrotne doskonale widać z szosy nr 527 Dzierzgoń - Pasłęk. |
| Pochylnia Jelenie jest drugą patrząc od dołu od strony jeziora Druzno. Jej całkowita długość to 560 m, a pokonuje ona różnicę poziomów 22 m. Właśnie następuje "pochylniowanie" dwóch żaglówek w dół, bliższy wózek na pusto jedzie pod górkę. |
| To zawsze jest emocjonująca chwila - wózek z łódkami wjeżdża do wody, łódka hamuje i zawsze w tym momencie może wydarzyć się coś nieprzewidywalnego. Zdradzę że tylna żaglówka za chwilę będzie mieć kłopoty - ma stały miecz pod kadłubem i dramatycznie mocno przechyli się na prawą burtę (kwestia zbyt szybkiego poluzowania cum z lewej). Na szczęście wszystko skończy się dobrze. |
| Górny kraniec pochylni Jelenie. Liny wychodzące na lewą stronę ciągną się do maszynowni napędzanej (tak jak na całym Kanale Elbląskim) siłą spadku wody. Do kolejnej pochylni - Oleśnicy - mamy 1800 m. |
| Zdjęcie rodzinne z górki na tle pochylni. Przyjeżdżając w te okolice zimą koniecznie zabieramy sanki. To przecież pół kilometra zjazdu a z powrotem możemy wciągnąć się po linie :) |
Niektóre szczegóły techniczne Kanału Elbląskiego (za szczególnym uwzględnieniem fragmentu Miłomłyn - jezioro Druzno):
- Lata budowy ---> 1844 - 1876.
- Długości trzech zasadniczych odcinków:
- Miłomłyn - jezioro Ruda Woda - Małdyty - pochylnie - jezioro Druzno ---> 52,0 km
- Miłomłyn - jezioro Dauby - jezioro Jeziorak - Iława ---> 32,2 km
- Miłomłyn - Ostróda - jezioro Szeląg Wielki - jezioro Szeląg Mały ---> 33,3 km
- Różnica poziomów wody ---> 99,4 m (od ok. 99,5 m n.p.m. na górnym poziomie wody śluzy Miłomłyn i jeziora Jeziorak do ok. 0,1 m n.p.m. w miejscu połączenia kanału z jeziorem Druzno)
- Ilość śluz ---> 4 (Mała Ruś, Ostróda, Zielona, Miłomłyn)
- Ilość pochylni ---> 5 (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny)
|
Kilometraż liczonyod śluzy Miłomłyn [km] |
Górny poziom wodywysokość n.p.m. [m] |
Różnica poziomów [m] |
Długość [m] |
Buczyniec |
36,7 |
99,5 |
20,6 |
600 |
Kąty |
39,1 |
78,9 |
18,9 |
500 |
Oleśnica |
41,6 |
60,0 |
24,2 |
400 |
Jelenie |
43,9 |
35,8 |
22,0 |
560 |
Całuny |
46,0 |
13,8 |
13,8 |
500 |
- Minimalna głębokość przepływowa ---> 1 m
- Minimalna szerokość ---> 7 m
W roku 1978 fragment Kanału Elbląskiego z pochylniami został uznany za zabytek techniki, natomiast rozporządzeniem Prezydenta RP z dnia 14 stycznia 2011 został uznany za pomnik historii.
|
Linki zewnętrzne dotyczące Kanału Mazurskiego
-
Kanał Elbląski ❋ prywatny serwis WWW
-
Oberländischer Kanal ❋ www.wikipedia.de
|
|