Skalité |
|
|
Skalite | przedwojenna polska nazwa stacji (sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1884 ❋ GT - k.k. Galizische Transwersalbahn / C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 515 m n.p.m. |
|
| Widok ogólny stacji - ujęcie od zachodu czyli od strony wjazdu z Čadcy. Obok Zwardonia to druga, największa stacja na zachodnim i jednocześnie najstarszym odcinku Kolei Transwersalnej łączącym Čadcę i Żywiec. Widok stojących tu składów towarowych nie należy więc do rzadkości. Przed nami kładka nad torami i peronami - za chwilę na nią wejdziemy. |
| Budynek dworca - spojrzenie z kładki nad torami w kierunku wschodnim - wyjazd do Zwardonia. |
| Ujęcie z tej samej kładki w kierunku odwrotnym - wjazd do Czadcy. 3 perony, 5 torów, kilkaset metrów długości - prawie jak na stacji rozrządowej :) |
| |
|
Dwa powyższe zdjęcia to oczywiście budynek dworca widziany już z poziomu peronów. Natomiast mapka pokazuje że linia kolejowa Zwardoń - Czadca pomiędzy stacjami Skalité i Čierne pri Čadci przebiega niecały kilometr od trójstyku granic Polski, Słowacji i Czech. Najbliżej spacerkiem do tego miejsca jest z przystanku Čierne pri Čadci zastávka, ale po drodze trzeba sforsować nowo wybudowaną autostradę D3. Jednak wygodniej jest dojść do trójstyku od strony polskiej z Jaworzynki w pełni europejską, asfaltową ścieżką (uwaga - pod koniec są schody :)
|
| Wyjazd w kierunku Zwardonia, do granicy słowacko - polskiej mamy stąd jeszcze 6 i pół kilometra. Średnie nachylenie szlaku do przystanku Skalité Serafínov przekracza 23 ‰. |
| Peron 2 - ujęcie odwrotne w stronę Czadcy. |
25 października 1938 roku w odpowiedzi na słowacki atak na polską komisję rozjemczą na Orawie zajęliśmy przylegające od południa do Zaolzia części słowackich wsi Świerczynowiec, Czarne Beskidzkie i Skalite - w czasie zajmowania tego terenu zginęło dwóch polskich żołnierzy. W efekcie polskiej akcji wojskowej cały odcinek linii kolejowej ze Zwardonia przez Skalite i Czarną aż pod semafor wjazdowy słowackiej Čadcy wraz ze wszystkimi przystankami i stacjami znalazł się na terytorium Rzeczpospolitej. |
Skalité mapa topograficzna rok 1938
|
Przebieg granicy państwowej pomiędzy Polską i Słowacją wzdłuż linii kolejowej Zwardoń - Čadca po zajęciu tych okolic przez Polskę 25 października 1938 roku. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Skalité ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Čadca - Zwardoń znajdują się na stronie przystanku Skalité Serafínov.
|
|
Semaforek krajoznawczy.
Trójstyk polsko - słowacko - czeski jest przedzielony potoczkiem Valov, a więc składa się z dwóch połówek: północnej (dwójstyk polsko - czeski) i południowej (jednostyk słowacki). Pierwsza fotka to dwójstyk polsko - czeski. Przy słupie granicznym stylizowanym na przedwojenny znak graniczny Jola i Bartek. Ścieżka jest polska, schodki czeskie. |
|
Ujęcie odwrotne na stronę słowacką. Powinien być tu mostek, ale w maju 2017 roku był on w remoncie - tak przynajmniej informowała trójjęzyczna tablica na brzegu wąwozu. W praktyce mostku / mostka nie było w ogóle i miałem wrażenie że Słowacy spodziewają się polsko - czeskiej inwazji. Przejście na stromy, południowy brzeg wąwozu było błotniste i dla takiego emeryta jak ja mocno problematyczne :| |
|
Młodzież jednak się nie poddała i Bartek bez problemu do słowackiego jednostyku się przedostał :) |
| |
|