Żywiec |
Że |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1878 ❋ KFNB - k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands Nordbahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009
|
Obiekt położony na wysokości 358 m n.p.m.
|
Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic
|
| Spojrzenie na tutejszą stację z peronu 1. Po lewej peron 2 (w sumie są tutaj 3), po prawej budynek dworcowy. |
| Ujęcie odwrotne z tego samego peronu - widok na południe - wyjazd w kierunku Zwardonia i granicy ze Słowacją. |
| Widok na żywiecką stację z kładki nad torami praktycznie zalatwia wszystko. Z roku na rok jest tutaj coraz bardziej pusto i o ile połączenia lokalne do Zwardonia, Bielska Białej Głównej i Katowic mają się jeszcze całkiem nieźle, tak w ruchu dalekobieżnym Żywiec od kilku lat jest zupełnie niedostępny. Widok na północ - wyjazdy do Bielska Białej (za stacją lekko w lewo) i Suchej Beskidzkiej (za stacją ostro w prawo, później nasypem prawie przez środek miasta). Linia kolejowa do Suchej (bardzo przez PKP nielubiana) od grudnia 2010 roku jest w ruchu pasażerskim nieczynna i zaczyna nad nią wisieć groźba całkowitej likwidacji. |
| Ponownie ujęcie z kładki nad torami - tym razem w roli głównej historyczny budynek dworca pamiętający początki funkcjonowania Kolei Transwersalnej. |
| Jak widać - od czasu do czasu może być tu jednak całkiem spory ruch. |
| Południowy fragment stacji i częściowa panorama Żywca :) |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 137: Sucha Beskidzka - Żywiec. |
Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Przede wszystkim były to połączenia do Katowic, Bielska Białej, Suchej Beskidzkiej i Zwardonia (tam linia kolejowa się kończyła). Dwiema dalekobieżnymi wisienkami były nocny pospieszny z Zakopanego do Wrocławia Głównego i Szczecina Głównego oraz "Soła" do Łodzi Fabrycznej. Mogło się wydawać że po reaktywacji przejścia granicznego w Zwardoniu w roku 1992 i udrożnieniu Kolei Transwersalnej w kierunku Čadcy sytuacja ulegnie radykalnej zmianie i pojawi się tutaj sporo pociągów międzynarodowych na południe Europy. Częściowo tak się stało - zaczął tędy jeździć EC "Batory" z Budapesztu Keleti do Warszawy Wschodniej z bezpośrednimi wagonami do Sankt Petersburga i Moskwy oraz dwa składy pospieszne z Bratysławy - "Skalnica" do Krakowa Głównego i "Góral" do Katowic. Pojawił się także spory ruch towarowy na Słowację z niespotykanymi tu wcześniej podwójnymi elektrowozami ET 41. Najwyraźniej był to jednak punkt kulminacyjny tranzytowej i węzłowej roli dworca w Żywcu, bo po roku 2005 nastąpiło załamanie trendu. Najpierw zniknął stąd "Batory", później relację "Górala" i "Skalnicy" skrócono tylko do Žyliny. Obecnie (rok 2011) nie jedzie tędy już żaden bezpośredni pociąg pasażerski na Słowację. Na dodatek z ruchu osobowego "wypadła" przepiękna widokowo linia do Suchej Beskidzkiej - prawdopodobnie już na zawsze. Nie ma co ukrywać - kolej w Żywcu (przy bohaterskim wsparciu wszelkiego rodzaju "władzy") dość mocno się posypała. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Żywiec ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Żywiec ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Żywiec ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Żywiec ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŻYWIEC |
2010 |
---> Jeleśnia - SUCHA BESKIDZKA |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŻYWIEC |
2011 |
---> Jeleśnia - SUCHA BESKIDZKA (nieregularne uruchamianie sezonowego ruchu pasażerskiego) |
|
| |
|