Chojnów |
Ch |
|
|
|
|
Haynau | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Gajewicko | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1845 ❋ NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn / Kolej Dolnośląsko - Marchijska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 150 m n.p.m. |
|
| Peron 1, tor 2. Ujęcie w kierunku zachodnim, po lewej budynek dworca. |
| Peron 1, tor 4. Budynek dworca z bliska położony lekko "pod kątem" do głównej magistrali czyli linii Legnica - Węgliniec. Także po lewej ślepe zakończenia torów które kiedyś były zachodnią końcówką towarowej części stacji i z których możliwy był wyjazd w kierunku Bolesławca. Po modernizacji układu torowego stacji w Chojnowie (rok 2006), likwidacji torów 6 i 8 po lewej stronie toru 4 pozostał mocno dysfunkcyjny szkielet stacji towarowej. Dostać się tam taborem szynowym (możliwe jest to tylko od strony wschodniej) jest teraz sporym wyzwaniem. |
| Ujęcie w kierunku zachodnim. Tuż obok wiaduktu stoi taka pstrokata architektonicznie (ale bardzo ładna) kamienica. Dalej po lewej dawna nastawnia wykonawcza "Ch1". Tuż za nią zaczyna się obrzydliwy, wielometrowy (chodzi o wysokość) ekran akustyczny. Jest tutaj potrzebny jak świni krawat - ciąg wcześniejszy tego pieprzonego ogrodzenia kończy się tuż przy wschodnim szczycie budynku dworca. Ktoś na tym nieźle zarobił. Dobrze że nie schowano tutejszej stacji w wykopie :( |
| Końcówki peronów 1 i 2 - wyjazd do Bolesławca (na wprost) i ponownie czynny, odbudowany po dwudziestu latach w roku 2022 wyjazd do Rokitek (w prawo). Na bramce semafory wyjazdowe K2 z toru 2 i K1 z toru 1. |
| Spojrzenie w kierunku przeciwnym z peronu 1. Na pierwszym planie tyły wejść do całkowicie zmodernizowanego przejścia podziemnego. Zabytkowe zadaszenia klatek schodowych pozostały bez zmian. |
| Peron 1. Po prawej tor 4 - tylko z niego można było kiedyś (do roku 1990) wyjechać składem pasażerskim w kierunku Złotoryi. Na koniec kursowania pociągów na tym odcinku były to dwie pary na dobę. |
| Ciąg dalszy ujęcia na wschód z peronu 1. Po prawej ruiny dawnej słodowni miejscowego browaru. Pochodzący z przełomu XIX i XX wieku zakład był jak na swoje czasy bardzo nowoczesny i wyróżniał się wspaniałą architekturą. Był kilkukrotnie przebudowywany i modernizowany. Przetrwał II wojnę światową w dobrym stanie. Funkcjonował do lat 90-tych XX wieku, po czym na pewien czas stał się - tylko jako nieruchomość - własnością prywatną. |
| Po tym jak obiekt stracił właścicieli poszło już szybko. W roku 2012 pojawili się złomiarze i szabrownicy. 6 sierpnia 2013 roku doszło do katastrofy budowlanej i tragedii. Zawalił się budynek byłej słodowni - runęła praktycznie jedna czwarta obiektu i zginęła jedna osoba. Ze względów bezpieczeństwa zdecydowano się więc na przeprowadzenie częściowego wyburzenia obiektu. Do dziś z charakterystycznego dla miasta budynku pozostały kominy i kawałek ściany. |
| Ujęcie w kierunku wschodnim. Końcówki peronów 1 i 2 - wyjazd do Miłkowic i Legnicy (na wprost) oraz nieczynny od roku 1990 i zlikwidowano ostatecznie w roku 2012 wyjazd do Złotoryi (w prawo). Na bramce sygnalizatory powtarzające ISpJ1 i ISpJ2. Na drugim z nich biało - zielony sygnał Sp2, ale w ciągu następnych minut żadnego pociągu w stronę Legnicy się nie doczekałem. |
| Perony 1 i 2 od strony wschodniej. Po stronie lewej zarośniete krzakami i trawą pozostałości po stacji towarowej. No i oczywiście dążący do nieskończoności ekran akustyczny. Może jeszcze więcej i jeszcze wyżej :( |
| |
|
Dwa ostatnie zdjęcia to perony 1 i 2 z odnowionymi wiatami peronowymi widziane od strony wschodniej. Obecnie chojnowski dworzec prezentuje się zupełnie nieźle. Są tylko dwa opisane powyżej ponure kontrapunkty: przemysłowe ruiny po stronie północnej i obrzydliwy, absurdalny parkan ciągnący się wzdłuż południowej krawędzi stacji.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Chojnowie.
●●● linia istniejąca, zelektryfikowana (dawna Kolej Dolnośląsko - Marchijska) Legnica - Węgliniec - Żary czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● linia do Złotoryi nieczynna od roku 1990 i zniszczona / zdemontowana w roku 2012.
●●● linia do Rokitek nieczynna od roku 2002, odbudowana i ponownie czynna od roku 2022.
|
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 254: Złotoryja - Chojnów - Rokitki - Niegosławice. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Chojnów ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Chojnów ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Chojnów ❋ Polska-Org
-
Stacja Chojnów ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Chojnów ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia kolejowa Miłkowice - Węgliniec - Żary - Jasień ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Złotoryja - Chojnów - Rokitki ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHOJNÓW |
1990 |
---> ZŁOTORYJA |
2002 |
---> ROKITKI |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHOJNÓW |
2022 |
---> ROKITKI |
|
| |
|