Chojnów
Ch logo_kd.gif f-pl.png

Haynauprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Gajewickopierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Chojnów - stacja oddana do użytku w roku 1845  ❋  NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn / Kolej Dolnośląsko - Marchijska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 150 m n.p.m. 

min 1058 1.jpgPeron 1, tor 2. Ujęcie w kierunku zachodnim, po lewej budynek dworca.
min 1058 2.jpgPeron 1, tor 4. Budynek dworca z bliska położony lekko "pod kątem" do głównej magistrali czyli linii Legnica - Węgliniec. Także po lewej ślepe zakończenia torów które kiedyś były zachodnią końcówką towarowej części stacji i z których możliwy był wyjazd w kierunku Bolesławca. Po modernizacji układu torowego stacji w Chojnowie (rok 2006), likwidacji torów 6 i 8 po lewej stronie toru 4 pozostał mocno dysfunkcyjny szkielet stacji towarowej. Dostać się tam taborem szynowym (możliwe jest to tylko od strony wschodniej) jest teraz sporym wyzwaniem.
min 1058 3.jpgUjęcie w kierunku zachodnim. Tuż obok wiaduktu stoi taka pstrokata architektonicznie (ale bardzo ładna) kamienica. Dalej po lewej dawna nastawnia wykonawcza "Ch1". Tuż za nią zaczyna się obrzydliwy, wielometrowy (chodzi o wysokość) ekran akustyczny. Jest tutaj potrzebny jak świni krawat - ciąg wcześniejszy tego pieprzonego ogrodzenia kończy się tuż przy wschodnim szczycie budynku dworca. Ktoś na tym nieźle zarobił. Dobrze że nie schowano tutejszej stacji w wykopie :(
min 1058 4.jpgKońcówki peronów 1 i 2 - wyjazd do Bolesławca (na wprost) i ponownie czynny, odbudowany po dwudziestu latach w roku 2022 wyjazd do Rokitek (w prawo). Na bramce semafory wyjazdowe K2 z toru 2 i K1 z toru 1.
min 1058 5.jpgSpojrzenie w kierunku przeciwnym z peronu 1. Na pierwszym planie tyły wejść do całkowicie zmodernizowanego przejścia podziemnego. Zabytkowe zadaszenia klatek schodowych pozostały bez zmian.
min 1058 6.jpgPeron 1. Po prawej tor 4 - tylko z niego można było kiedyś (do roku 1990) wyjechać składem pasażerskim w kierunku Złotoryi. Na koniec kursowania pociągów na tym odcinku były to dwie pary na dobę.
min 1058 7.jpgCiąg dalszy ujęcia na wschód z peronu 1. Po prawej ruiny dawnej słodowni miejscowego browaru. Pochodzący z przełomu XIX i XX wieku zakład był jak na swoje czasy bardzo nowoczesny i wyróżniał się wspaniałą architekturą. Był kilkukrotnie przebudowywany i modernizowany. Przetrwał II wojnę światową w dobrym stanie. Funkcjonował do lat 90-tych XX wieku, po czym na pewien czas stał się - tylko jako nieruchomość - własnością prywatną.
min 1058 8.jpgPo tym jak obiekt stracił właścicieli poszło już szybko. W roku 2012 pojawili się złomiarze i szabrownicy. 6 sierpnia 2013 roku doszło do katastrofy budowlanej i tragedii. Zawalił się budynek byłej słodowni - runęła praktycznie jedna czwarta obiektu i zginęła jedna osoba. Ze względów bezpieczeństwa zdecydowano się więc na przeprowadzenie częściowego wyburzenia obiektu. Do dziś z charakterystycznego dla miasta budynku pozostały kominy i kawałek ściany.
min 1058 9.jpgUjęcie w kierunku wschodnim. Końcówki peronów 1 i 2 - wyjazd do Miłkowic i Legnicy (na wprost) oraz nieczynny od roku 1990 i zlikwidowano ostatecznie w roku 2012 wyjazd do Złotoryi (w prawo). Na bramce sygnalizatory powtarzające ISpJ1 i ISpJ2. Na drugim z nich biało - zielony sygnał Sp2, ale w ciągu następnych minut żadnego pociągu w stronę Legnicy się nie doczekałem.
min 1058 10.jpgPerony 1 i 2 od strony wschodniej. Po stronie lewej zarośniete krzakami i trawą pozostałości po stacji towarowej. No i oczywiście dążący do nieskończoności ekran akustyczny. Może jeszcze więcej i jeszcze wyżej :(
min 1058 11.jpgmap_1_co.jpg
min 1058 12.jpg
Dwa ostatnie zdjęcia to perony 1 i 2 z odnowionymi wiatami peronowymi widziane od strony wschodniej. Obecnie chojnowski dworzec prezentuje się zupełnie nieźle. Są tylko dwa opisane powyżej ponure kontrapunkty: przemysłowe ruiny po stronie północnej i obrzydliwy, absurdalny parkan ciągnący się wzdłuż południowej krawędzi stacji.

Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Chojnowie.
●●● linia istniejąca, zelektryfikowana (dawna Kolej Dolnośląsko - Marchijska) Legnica - Węgliniec - Żary czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● linia do Złotoryi nieczynna od roku 1990 i zniszczona / zdemontowana w roku 2012.
●●● linia do Rokitek nieczynna od roku 2002, odbudowana i ponownie czynna od roku 2022.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 254: Złotoryja - Chojnów - Rokitki - Niegosławice.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Chojnów ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Chojnów ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Chojnów ❋  Polska-Org
  4. Stacja Chojnów ❋  Baza Danych Kolejowych
  5. Stacja Chojnów ❋  Atlas Kolejowy Polski
  6. Linia kolejowa Miłkowice - Węgliniec - Żary - Jasień ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
  7. Linia kolejowa Złotoryja - Chojnów - Rokitki ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHOJNÓW
1990 ---> ZŁOTORYJA
2002 ---> ROKITKI
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHOJNÓW
2022 ---> ROKITKI
ROZKŁAD JAZDY

Chojnów

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Legnicy | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 1058 |

Liczba gości na stronie Chojnów od 16 lipca 2023: 329
Data i czas poprzedniego wejścia: 27 marca 2024 / 13:25
Średnia wejść dziennie: 1.29

Wpis do bazy MySQL: 16 lipca 2023
Ostatnia modyfikacja strony: 16 lipca 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.033 sek