Złotoryja |
Zł MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE |
|
|
|
|
Goldberg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Złotoria | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1884 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 189 m n.p.m. |
|
| Wizyta 1 - lipiec 2003.
Potężne bramki trakcyjne przytrzymujące sieć nad jedynym, czynnym torem, unieważnione semafory i niszczejący budynek stacyjny - taka jest teraźniejszość byłej stacji węzłowej w Złotoryi. Komunikację pasażerską "zwijano" tu etapami: po roku 1990 zlikwidowano ruch w kierunku Chojnowa i linię Jerzmanice Zdrój - Lwówek Śląski. 4 lata później to samo nastąpiło w przypadku linii Jerzmanice - Marciszów. Pomimo elektryfikacji w roku 1988 odcinka z Jerzmanic do Legnicy także i tu - w roku 1996 pociągi pasażerskie przestały jeździć. Widok na północ - w kierunku wyjazdów do Chojnowa i Legnicy. |
| Obecnie jest to tylko i wyłącznie zelektryfikowana bocznica do obsługi kamieniołomów położonych wokół Jerzmanic Zdroju, dalej w kierunku Marciszowa szlak powoli zamienia się w ruinę. Widok na południe w kierunku Jerzmanic Zdroju.
|
| Wizyta 2 - sierpień 2015.
Minęło 13 lat i zmieniło się raczej niewiele. Jeżeli już to perony jeszcze bardziej niszczeją pod zarastającymi je krzakami. A nowe tablice z nazwą stacji to pamiątka po nieudanej próbie reaktywacji komunikacji pasażerskiej na trasie Legnica - Jerzmanice Zdrój, do jakiej doszło w rozkładzie na sezon 2008/09. |
| Złotoryja to nadal zamknięta na głucho, baznadziejnie nieczynna stacja z niszczejącymi budynkami i magazynami oraz częściowo zrujnowaną sygnalizacją. Funkcjonuje tylko jedny czynny, zelektryfikowany tor szlakowy. Tutaj widzimy jego wylot w kierunku Jerzmanic Zdroju... |
| ...a tutaj w kierunku Legnicy (szlak do Chojnowa właśnie został zlikwidowany). |
| Utrzymanie komunikacji pasażerskiej na odcinku ze Złotoryi do Legnicy okazało się w roku 1996 nieopłacalne, chociaż prawie na całej długości tor kolejowy biegnie wzdłuż ustawicznie zatłoczonej DW nr 364 i wydawać by się mogło, że tutaj kolej mogła stanowić logiczną konkurencję dla autobusów. Ale nic podobnego - takie rozwiązania komunikacyjne w naszym kraju od szeregu lat nie mają racji bytu, przykład odcinka Złotoryja - Legnica nie jest tu wyjątkiem a krótki (i nieudany) powrót pociagów pasażerskich w roku 2009 tylko tę regułę potwierdził. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 249: Marciszów - Jerzmanice Zdrój - Złotoryja - Legnica. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 254: Złotoryja - Chojnów - Rokitki - Niegosławice. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Złotoryja ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Złotoryja ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Złotoryja ❋ Polska-Org
-
Stacja Złotoryja ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Złotoryja ❋
Kolej na Dolnym Śląsku
-
Linia kolejowa Złotoryja - Rokitki ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Marciszów - Jerzmanice Zdrój ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Legnica - Złotoryja - Gryfów Śląski - Pobiedna ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Kolejka Bolesławiecka ❋
Strona Kolejowa Wojtka Michalskiego
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZŁOTORYJA |
1990 |
---> CHOJNÓW |
1995 |
---> Jerzmanice Zdrój - MARCISZÓW |
1996 |
---> LEGNICA |
2009 |
---> JERZMANICE ZDRÓJ (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
2009 |
---> LEGNICA (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZŁOTORYJA |
2008 |
---> JERZMANICE ZDRÓJ |
2008 |
---> LEGNICA |
|
Pasażerska komunikacja kolejowa na linii Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój została reaktywowana po dwunastu latach przerwy 14 grudnia 2008 r. Jednak tylko na kilka miesięcy - jej ponowne zawieszenie nastąpiło 1 września 2009 r. |
|