Legnica |
Lg |
|
|
|
|
Liegnitz | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Lignica | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1844 ❋ NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn / Kolej Dolnośląsko - Marchijska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 120 m n.p.m. |
|
| Widok na zachód - wyjazd w kierunku Miłkowic (tam magistrala z Wrocławia rozdziela się na dwie - do Zgorzelca i Żagania). W tę stronę wychodzą z Legnicy także dwie linie używane obecnie już tylko w ruchu towarowym: do Złotoryi (lekko w lewo w stronę Sudetów) i Lubina (90° w prawo na północ). |
| Ujecie odwrotne - hala legnickiego dworca od strony zachodniej. Z trzech dolnośląskich dworców halowych (Wrocław Główny, Legnica i Görlitz) ten tutaj prezentuje się niestety najgorzej. Obiekt we Wrocławiu został pięknie odnowiony i umyty na Euro 2012, graniczny obiekt w Görlitz był pucowany praktycznie od momentu zjednoczenia Niemiec. Tutaj od lat nie dzieje się nic nowego - po wymianie dachu ze szklanego na blaszany (lata 70-te) w hali jest ciemno i wnętrze wygląda mocno nieciekawie. |
| Hala legnickiego dworca od strony wschodniej. Za plecami mamy wjazdy z Wrocławia i Jaworzyny Śląskiej. Tutaj w umowny sposób kończy się Magistrala Podsudecka. |
| Jest godzina 12:40 Na tor 9 przy peronie 4 wjeżdża najwolniejszy EC na europejskich torach - czyli "Wawel". Pociąg ten jeździł w 2012 roku na trasie Kraków Główny - Hamburg Altona. Od roku 2010 wawelska trasa przebiega przez Węgliniec a nie przez Żagań... |
| ...dlatego też po czterech minutach postoju najbardziej eksportowy pociąg kursujący obecnie przez Dolny Śląsk prowadzony przez elektrowóz EP 09 - 005 rusza w dalszą drogę. Przepięcie lokomotyw z elektrowozu na spalinowóz (zapewne zmodyfikowany SU 46) nastąpi dopiero w Węglińcu. Ale przez wiele lat zmiana trakcji dokonywana była właśnie tutaj - w Legnicy. |
Linki zewnętrzne
-
Dworzec Legnica ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Dworzec Legnica ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Dworzec Legnica ❋ Polska-Org
-
Dworzec Legnica ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Dworzec Legnica ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Linia kolejowa Wrocław Muchobór - Legnica - Żagań - Gubinek ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Legnica - Złotoryja - Gryfów Śląski - Pobiedna ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
|
1* Pociąg EC "Wawel" na powyższych fotkach to już historia - czas przeszły dokonany. Od roku 2015 w Legnicy nie pojawia się żaden pociąg dalekobieżny (nie mówiąc o międzynarodowych). Jest tak pomimo faktu że miasto leży na jednej z najważniejszych i od niedawna całkowicie zmodernizowanych magistrali kolejowych naszego kraju. Czasy gdy bez przesiadek można było stąd dostać się pociagiem do Warszawy, Łodzi lub Krakowa jak na razie skończyły się. W połowie lat 90-tych "padła" linia do Marciszowa - zelektryfikowana na odcinku do Jerzmanic Zdroju, a od Złotoryi przepięknie meandrująca doliną Kaczawy przez Góry Kaczawskie. Wiele lat temu kilka razy całą tą trasą jechałem - warto było. 10 lat później wyłączono z ruchu pasażerskiego linię do Lubina i Rudnej. Oprócz pociągów lokalnych jeździło nią kilka dalekobieżnych pośpiechów o dość ciekawych relacjach - m. in. Bielsko Biała Główna - Kołobrzeg oraz Rybnik / Katowice - Świnoujście. Przez Głogów, Zieloną Górę, Rzepin, Kostrzyn i Szczecin Dąbie jechały nad Bałtyk. No i była jeszcze lokalna linia do Ścinawy zaczynająca się kilkaset metrów stąd na stacyjce Legnica Północna, ale to juz zupełnie inna historia...
2* Obecnie pociągami lokalnymi można stąd dojechać co najwyżej do Wrocławia, Węglińca oraz w okolice Żagania. Koleje Dolnośląskie zapewniają kilka połączeń "podsudecką" do Jaworzyny Śląskiej i Kamieńca Ząbkowickiego, zdarzają się na tej trasie nawet takie niecodzienne relacje jak Kudowa Zdrój. Ale jak na stutysięczne miast o to zdecydowanie za mało.
3* W roku 2019 linia do Lubina i Rudnej Gwizdanów została przywrócona do życia - nie bez pewnych humorystycznych wydarzeń po drodze. W związku z tym powróciły na nią pociągi pasażerskie - w tym dalekobieżne klasy TLK i IC. Obecnie można ponownie pojechać z Legnicy nad Bałtyk (Świnoujście i Kołobrzeg) oraz na południe kraju - do takich stacji docelowych jak Bielsko Biała Główna, Kraków Główny i Przemyśl Główny. Taki stan rzeczy wydaje się w chwili obecnej stabilny i niezagrożony :))
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LEGNICA |
1996 |
---> ZŁOTORYJA |
2004 |
---> Lubin - RUDNA GWIZDANÓW |
2009 |
---> ZŁOTORYJA (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
2010 |
---> Lubin - RUDNA GWIZDANÓW (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LEGNICA |
2008 |
---> ZŁOTORYJA |
2008 |
---> Lubin - RUDNA GWIZDANÓW |
2019 |
---> Lubin - RUDNA GWIZDANÓW (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego) |
|
| |
|