Rokitki |
Rk |
|
|
|
|
Reisicht | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Zakrzew nad Czarną Wodą | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1875 ❋ NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn / Kolej Dolnośląsko - Marchijska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 142 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Marcina Hewaka z Bolesławca
|
| Wizyta 1 - rok 2008.
Peron 3. Nie służy już do obsługi ruchu pasażerskiego, tory po obu jego stonach są raczej bardzo rzadko używane. Kiedyś zatrzymywały się tutaj pociągi jadące od strony Chojnowa. W głębi semafory wyjazdowe w kierunku Żagania. |
| Peron 2. Używany z jednej strony - tor po prawej. Budka na peronie (jeden z charakterystycznych detali tej stacji) używana jest bardziej jako publiczna toaleta, a nie jako wiata peronowa. |
| Ponownie peron 3. W głębi nastawnia dysponująca "Rk". |
| Wyjazd w kierunku Żagania (po lewej) i nieczynny od roku 2004 do Chocianowa i Niegosławic (po prawej). Jak na razie wjazdu do Rokitek od strony północno - zachodniej strzegą dwa semafory wjazdowe :) Do roku 1945 odcinek Miłkowice - Rokitki - Żagań był dwutorowy. Wraz z nastaniem powojennego porządku i szabrowaniem Ziem Odzyskanych (przyznajmy że nie tylko przez Armię Czerwoną) sporo szlaków kolejowych w tej okolicy pozbyło się jednego toru. Na tym zdjęciu widać ślad po drugim torze szlakowym - jest to przedłużenie toru głównego dodatkowego 2 - pierwszego po prawej. Niedawno mechaniczne tarcze manewrowe zastąpiono świetlnymi karzełkowymi. |
| Jedna z dwóch wież ciśnień w obrębie stacji Rokitki. Jest to drugi, charakterystyczny detal tej stacji. |
| Peron 2. Widok od północnego zachodu - od strony wjazdu z Żagania. Po lewej wspomniana wyżej wieża ciśnień, nieco dalej budynek stacji. |
| Na pierwszym planie wejścia do tunelu przejścia podziemnego, w głębi towarowa część stacji. |
| Towarowa część stacji z bliska. Na pierwszym planie dwa semafory drogowskazowe a dalej druga wieża ciśnień, magazyn stacyjny (tor przy rampie jest całkowicie zarośnięty drzewkami) i nastawnia wykonawcza "Rk1". Widok na południowy wschód - wyjazdy w kierunku Miłkowic (na wprost) i Chojnowa (w prawo). Ten drugi od roku 2005 jest całkowicie nieczynny. |
| Wizyta 2 - osobista - czerwiec 2022.
14 lat później obchód po stacji w Rokitkach zaczynamy w zasadzie z tego samego miejsca - wąskiej przestrzeni pomiędzy zejściami do przejścia podziemnego "od strony miasta" oraz z peronu 1 którą przeciska się tor 3. |
| Jak widać - charakterystyczny, ceglany magazyn stacyjny położony pomiędzy skrajnym, północnym torem 9 i placem ładunkowym już nie istnieje. Ujęcie z peronu 2 w kierunku wschodnim. |
| Na szczęście wschodnia, grzybkowa wieża wodna jest tu nadal :) Wyjazd z części towarowej z torów 1 i 3 zamykają semafory drogowskazowe H i J. Dalej widzimy jeszcze nastawnię wykonawczą "Rk1". Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Miłkowic i Legnicy (na wprost) oraz przygotowywany do reaktywacji (mowa jest o końcu roku 2022) wyjazd do Chojnowa (w prawo). |
| Pozostajemy na peronie 2 ale robimy zwrot w tył. Z tego miejsca widać (od tyłu) wszystkie zejścia do nieczynnego przejścia podziemnego pod torami. Po lewej także nieczynny peron 3. |
| Peron 2 i ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej. |
| Zrujnowane wejścia do tunelu pod torami. Powybijane szyby, niekonserwowany od dziesięcioleci stalowy korpus. Całość rodem jak z upadłego kraju Trzeciego Świata. Inspiracja i wzór godny kopiowania ? |
| Po lewej semafor wyjazdowy K z toru 10. Tory sąsiednie 6 i 8 semaforów wyjazdowych w kierunku zachodnim nie posiadają. To taka miejscowa zmyłka a tor 10 od lat jest zamknięty. Z południowej część układu torowego (peron 3 oraz tory 8 i 10) korzystały kiedyś pociągi przejeżdżające przez Rokitki z północy na południe i na odwrót, a więc te jadące linią z Niegosławic do Chojnowa. |
| Druga tutejsza wieża wodna - prostopadłościenna - nie zmieniła nawet koloru. Pompownia również. Mam za to wrażenie że na wieży uzupełniono i wyremontowano dach. |
| Ujęcie w kierunku zachodnim z peronu 2. |
| Ujęcie w kierunku zachodnim z peronu 1. |
| Nastawnia dysponująca "Rk". Pomimo zewnętrznego liftingu detal architektoniczny pozostał bez zmian, galeryjka też się zachowała :) W poprzek droga krajowa nr 328. |
| Ujęcie w kierunku zachodnim - semafory wyjazdowe L i M. Na wprost wyjazd do Żagania (czynny), w prawo wyjazd do Niegosławic (przygotowywany do reaktywacji na dolnośląskim odcinku Rokitki - Chocianów). Odcinek transgraniczny w sensie wojewódzkim do reaktywacji oczywiście przewidziany nie jest - granica Dolnego Śląska i Lubuskiego to rzecz święta :/ Jeden z najbardziej wkurwiających, żałosnych i pożałowania godnych efektów reformy podziału administracyjnego Polski z roku 1999. |
| Pozostajemy na peronie 2 i robimy ponowny zwrot w tył. Coraz wyższe drzewo przy wieży całkowicie zasłoniło wodowskaz. |
| Peron 2 i ogólne spojrzenie na stację od strony zachodniej. Po lewej tor 2, po prawej tor 8. W głębi budynek dworca który jest zamknięty na głucho i robi wrażenie opuszczonego. |
|
|
|
Ponieważ przejście podziemne jest od kilku lat nieczynne to z peronu 2 na 1 i dalej przechodzimy w poziomie torów. Postawiono nawet dla świętego spokoju takie biało - czerwone półbarierki. |
|
Linia z Legnicy do Żagania jest czynna i kursują nią spalinowe składy Kolei Dolnośląskich. Jest 12:14 i na stację wjeżdża pociąg KD relacji Żary - Legnica. |
|
W roli głównej dwuczłonowy zestaw SA 134 - 003 produkcji Bydgoskiej PESY. Ogółem Koleje Dolnośląskie eksploatują 9 SZT tego typu. Sądząc po opisach znalezionych w sieci pojazd nieco pechowy - ma na koncie niezawinione przez siebie rozjechanie samochodu osobowego. |
|
Minutowy postój i KD do Legnicy rusza w dalszą drogę. |
|
Opuszczony budynek dworca - widok od strony podjazdu. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 254: Złotoryja - Chojnów - Rokitki - Niegosławice. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 352: Nowa Sól - Kożuchów - Niegosławice / Żagań. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Rokitki ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Rokitki ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Rokitki ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Rokitki ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia kolejowa Złotoryja - Rokitki ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Rokitki - Niegosławice - Kożuchów ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
Linki do informacji dotyczących linii Legnica - Żagań znajdują się na stronie stacji Żagań.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ROKITKI |
2000 |
---> Chocianów - NIEGOSŁAWICE |
2002 |
---> CHOJNÓW |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ROKITKI |
2022 |
---> CHOCIANÓW |
2022 |
---> CHOJNÓW |
|
| |
|