Niegosławice |
Ng |
|
|
|
|
Waltersdorf (Kreis Sprottau) | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Walcerzów | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1846 ❋ NZB - Niederschlesische Zweigbahn - Gesellschaft / Dolnośląskie Towarzystwo Kolei Bocznej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 144 m n.p.m. |
|
| Budynek dworca od strony podjazdu - do samej miejscowość Niegosławice mamy stąd dość daleko. Znajduje się ona po drugiej stronie linii kolejowej prawie półtora kilometra dalej. |
| Po wejściu na stację pierwsze spojrzenie kierujemy w kierunku wschodnim. Na pierwszym planie zrujnowane, stacyjne magazyny. Spójrzmy na tory główne 2 i 1 - ich wygląd wskazuje na to że linia z Głogowa do Żagania jest używana co najwyżej w sposób incydentalny. O ile jest używana w ogóle. |
| Peron 2 tor 2, ujęcie w kierunku wschodnim. Po prawej semafor wyjazdowy E z toru 6. |
| Ponownie ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazdy do Głogowa (istniejący w stanie opisanym powyżej, chociaż wskaźnik W27a za głowicą rozjazdową dopuszcza prędokść szlakową 60 km/h) oraz nieistniejący od roku 2012 wyjazd do Kożuchowa. Linia ta skręcała po opuszczeniu stacji w lewo na północ. Na wprost semafory wyjazdowe B, C i D oraz nastawnia "Ng1". Prawdopodobnie też czynna w bardzo ograniczonym zakresie. Wysoki budynek w tle to dawna stacyjna wieża ciśnień - podobno zabytkowa. Przymurowany do niej garaż zapewne powstał w czasach późniejszych niż sama wieża.
|
| Zwrot w kierunku przeciwnym - magazyny stacyjne widziane z peronu 2 od strony wschodniej. |
| Peron 2 i budynek dworca widziany od strony wschodniej. |
| Budynek dworca en face z krzaków porastających dawny peron 3. Parter częściowo zamknięty i zabezpieczony ogólnopolską, znaną metodą czyli płytami OSB i kratami, reszta posesji to mieszkania. Dzięki temu budynek jakoś się trzyma i jest w miarę zadbany :/ |
| Drzewo wyrosło pomiędzy torami 4 i 6 a więc pomiędzy peronami 2 i 3. Kiedyś z peronu 3 korzystały pociągi przejeżdżające przez Niegosławice z północy na południe i na odwrót, a więc te jadące linią z Kożuchowa do Rokitek i Chojnowa. Nie było ich wiele a najsłynniejszym z nich był prawie "dalekobieżny" pociąg relacji Zielona Góra - Marciszów czyli włóczęga Gór Kaczawskich. Ale to już odległa historia. Po prawej służbowa kamienica kolejowa. |
| Peron 2 - ujęcie w kierunku zachodnim. Po lewej semafor wyjazdowy E z toru 6. Nieco dalej nastawnia "Ng". Nieistniejąca od roku 2011 linia do Rokitek skręcała jeszcze przed zachodnią głowicą rozjazdową i nastawnią "Ng" w lewo na południe. Uwaga - odcinek tej linii z Chocianowa do Rokitek (ale to już województwo dolnośląskie a nie lubuskie) został odbudowany i przywrócony do ruchu pasażerskiego pod koniec roku 2022 :) |
| Nastawnia "Ng" i semafor wyjazdowy H (stoi o wiele bliżej ale to pamiątka po opisanym wyżej, specyficznym układzie torowym stacji) oraz (stojące dalej) J i K z bliska. Jest tu także jedyna na stacji mechaniczna TM. Na wprost teoretycznie czynny wyjazd w kierunku Szprotawy i Żagania. W oddali wiatraczek - wyrosło ich tu w okolicy dość dużo :) |
| Dwa kolejne zdjęcia to ponownie widok w kierunku wschodnim - widok stacji tkwiącej w swoistym letargu. |
|
|
|
Budynek dworca - ujęcie od strony zachodniej. Reasumując - Niegosławice posiadają ten niepowtarzalny, kolejowy klimat z dawnych lat. Jednak obecny brak jakiegokolwiek ruchu na - wydawało by się - ważnej linii kolejowej w relacji zachód - wschód budzi poważny niepokój. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 351: Głogów - Niegosławice - Żagań. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 254: Złotoryja - Chojnów - Rokitki - Niegosławice. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 352: Nowa Sól - Kożuchów - Niegosławice / Żagań. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Niegosławice ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Niegosławice ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Niegosławice ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia kolejowa Rokitki - Niegosławice - Kożuchów ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji NIEGOSŁAWICE |
1991 |
---> CHOCIANÓW (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 2005) |
1992 |
---> KOŻUCHÓW (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 2012) |
2002 |
---> ŻAGAŃ |
2002 |
---> GŁOGÓW |
2010 |
---> ŻAGAŃ (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji NIEGOSŁAWICE |
2006 |
---> ŻAGAŃ |
|
Pociągi pasażerskie na linii Żagań - Głogów kursowały do 30 września 2002 roku. Co prawda 4 lata później, w okresie od 10 grudnia 2006 roku do 12 grudnia 2010 roku nastąpiła reaktywacja komunikacji pasażerskiej na trasie z Żagania w kierunku Głogowa, ale w relacji skróconej Żagań - Niegosławice. Od roku 2010 panuje tutaj cisza i spokój - szlak z Żagania do Głogowa czyli dawna Dolnośląska Kolej Boczna jest używana w sporadycznym ruchu towarowym i popada w coraz bardziej opłakany stan techniczny. |
|