Bartoszyce
Br     MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE

Bartensteinprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1866  ❋  OSB - Ostpreußische Südbahn / Wschodniopruska Kolej Południowa

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020   Obiekt położony na wysokości 51 m n.p.m. 

min 739 1.jpgPeron 3 - widok stacji od strony wjazdu z Głomna.
min 739 2.jpgmap_12_ma.jpg
min 739 3.jpg
Stacja w Bartoszycach do czasów ostatniej wojny była dość ważną stacją węzłową, stąd obecne do dziś 3 perony, 9 torów i ciągnące się pod całym tym zestawem długie przejście podziemne. Od głównej magistrali Prus Wschodnich z Ełku przez Korsze do Królewca odgałęziały się tu dwie boczne, warmińskie linie:
---> na północny wschód do Welawy (obecnie Znamensk) przez Frydląd (obecnie Pravdinsk).
---> na południe do Lidzbarka Warmińskiego.
Linia w kierunku Frydlądu została w 1945 r. wyzwolona przez Armię Czerwoną i tak samo jak w przypadku większości tutejszych szlaków kolejowych niewiele z niej zostało. W czasach późniejszych nie została już odbudowana, ponieważ na północ od Bartoszyc jej ślad został przecięty granicą polsko - sowiecką.
Nieco więcej szczęścia miała linia do Lidzbarka Warmińskiego - przetrwała wojenną zawieruchę i powojenny szaber tych terenów przez Rosjan. Najwyraźniej była im potrzebna ze względów strategiczno - komunikacyjnych. Dotrwała do początku ery "gospodarki rynkowej" i reform niejakiego Balcerowicza. Komunikację pasażerską wygaszono na niej w roku 1991 i rozebrano 3 lata później - 14 lat po wykonaniu gruntownego remontu torowiska.

2 zdjęcia powyżej:
---> górne - budynek dworca widziany z peronu 3.
---> dolne - budynek dworca widziany z peronu 2.

Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Bartoszycach.
●●● linia istniejąca chociaż niekoniecznie czynna do Korsz.
●●● linia istniejąca nieczynna (raczej już na zawsze) do przejścia granicznego w Głomnie.
●●● linia zniszczona w wyniku II wojny światowej / zdemontowana i wywieziona w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowana.
●●● linia do Lidzbarka Warmińskiego zlikwidowana w roku 1994 oraz linia z Wiatrowca Warmińskiego do Sępopola zlikwidowana w roku 1999.
min 739 4.jpgPeron 3 - ujęcie na wschód - wyjazdy w kierunku Korsz (w teorii jeszcze czynny) i Lidzbarka Warmińskiego (zlikwidowany).
min 739 5.jpgDawna Ostpreußische Südbahn w kierunku Korsz opuszcza stację lekkim łukiem w lewo. Dawny wyjazd do Lidzbarka kierował się także w lewo ale ostrzej, po czym zakręcał na południe przechodząc pod magistralą. Ślad linii do Lidzbarka jest obecnie zabudowany domkami jednorodzinnymi.
Wszystkich 6 świetlnych semaforów wyjazdowych jest wygaszonych i unieważnionych - sygnalizacja na stacji w Bartoszycach jest od lat nieczynna.
min 739 6.jpgPeron 3 - widok stacji od strony wjazdu z Korsz.
min 739 7.jpgWidok na północny zachód - wyjazd w kierunku Głomna i Pruskiej Iławy (obecnie Bagrationovsk). W okresie Polski Ludowej i realnego socjalizmu funkcjonował na tym granicznym odcinku dość duży ruch towarowy. Głomno było jednym z trzech (oprócz Braniewa i Skandawy) kolejowych przejść granicznych z Obwodem Kaliningradzkim. Od elewatora zbożowego (jego czubek widzimy ponad drzewami na drugim planie) zaczynał się także rosyjski tor szeroki a odcinek w stronę granicy był splotem 1435 mm i 1520 mm. Tak to wyglądało. Obecnie ruch w kierunku Głomna nie istnieje a linia jest zarośnięta, nieprzejezdna i powoli rozkradana.
Informacja dopełniająca: za mostem nad Łyną odchodziła w prawo wspomniana już wcześniej, nieistniejąca od czasów wojny boczna linia do Frydlądu.
min 739 8.jpgBudynek dworca od strony miasta. Nie pełni on obecnie żadnej funkcji kolejowej - na piętrze znajdują się mieszkania a parter zajęły punkty usługowe różnego przeznaczenia i bar.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 512: Korsze - Bartoszyce - Głomno / Lidzbark Warmiński.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 512: Korsze - Bartoszyce - Głomno / Lidzbark Warmiński.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Bartoszyce ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Bartoszyce ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Bartoszyce ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Korsze - Bartoszyce ❋ You Tube
  5. Bartoszyce - Korsze ❋ You Tube
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BARTOSZYCE
1945 ---> FRYDLĄD (obecnie Pravdinsk - linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1991 ---> LIDZBARK WARMIŃSKI (linia fizycznie zlikwidowana w roku 1994)
1991 ---> GŁOMNO
2002 ---> KORSZE
Strona główna | Mazury | Województwo Warmińsko - Mazurskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 739 |

Liczba gości na stronie Bartoszyce od 13 września 2020: 2002
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 listopada 2024 / 22:51
Średnia wejść dziennie: 1.31

Wpis do bazy MySQL: 13 września 2020
Ostatnia modyfikacja strony: 11 lutego 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.01 sek