Bartoszyce |
Br MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE |
|
|
|
|
Bartenstein | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Bartoszyce - obiekt oddany do użytku w roku 1866 ❋ OSB - Ostpreußische Südbahn / Wschodniopruska Kolej Południowa
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020
|
Obiekt położony na wysokości 51 m n.p.m. |
|
| Peron 3 - widok stacji od strony wjazdu z Głomna. |
| |
|
Stacja w Bartoszycach do czasów ostatniej wojny była dość ważną stacją węzłową, stąd obecne do dziś 3 perony, 9 torów i ciągnące się pod całym tym zestawem długie przejście podziemne. Od głównej magistrali Prus Wschodnich z Ełku przez Korsze do Królewca odgałęziały się tu dwie boczne, warmińskie linie: ---> na północny wschód do Welawy (obecnie Znamensk) przez Frydląd (obecnie Pravdinsk). ---> na południe do Lidzbarka Warmińskiego. Linia w kierunku Frydlądu została w 1945 r. wyzwolona przez Armię Czerwoną i tak samo jak w przypadku większości tutejszych szlaków kolejowych niewiele z niej zostało. W czasach późniejszych nie została już odbudowana, ponieważ na północ od Bartoszyc jej ślad został przecięty granicą polsko - sowiecką. Nieco więcej szczęścia miała linia do Lidzbarka Warmińskiego - przetrwała wojenną zawieruchę i powojenny szaber tych terenów przez Rosjan. Najwyraźniej była im potrzebna ze względów strategiczno - komunikacyjnych. Dotrwała do początku ery "gospodarki rynkowej" i reform niejakiego Balcerowicza. Komunikację pasażerską wygaszono na niej w roku 1991 i rozebrano 3 lata później - 14 lat po wykonaniu gruntownego remontu torowiska.
2 zdjęcia powyżej:
---> górne - budynek dworca widziany z peronu 3.
---> dolne - budynek dworca widziany z peronu 2.
Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Bartoszycach.
●●● linia istniejąca chociaż niekoniecznie czynna do Korsz.
●●● linia istniejąca nieczynna (raczej już na zawsze) do przejścia granicznego w Głomnie.
●●● linia zniszczona w wyniku II wojny światowej / zdemontowana i wywieziona w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowana.
●●● linia do Lidzbarka Warmińskiego zlikwidowana w roku 1994 oraz linia z Wiatrowca Warmińskiego do Sępopola zlikwidowana w roku 1999.
|
| Peron 3 - ujęcie na wschód - wyjazdy w kierunku Korsz (w teorii jeszcze czynny) i Lidzbarka Warmińskiego (zlikwidowany). |
| Dawna Ostpreußische Südbahn w kierunku Korsz opuszcza stację lekkim łukiem w lewo. Dawny wyjazd do Lidzbarka kierował się także w lewo ale ostrzej, po czym zakręcał na południe przechodząc pod magistralą. Ślad linii do Lidzbarka jest obecnie zabudowany domkami jednorodzinnymi. Wszystkich 6 świetlnych semaforów wyjazdowych jest wygaszonych i unieważnionych - sygnalizacja na stacji w Bartoszycach jest od lat nieczynna. |
| Peron 3 - widok stacji od strony wjazdu z Korsz. |
| Widok na północny zachód - wyjazd w kierunku Głomna i Pruskiej Iławy (obecnie Bagrationovsk). W okresie Polski Ludowej i realnego socjalizmu funkcjonował na tym granicznym odcinku dość duży ruch towarowy. Głomno było jednym z trzech (oprócz Braniewa i Skandawy) kolejowych przejść granicznych z Obwodem Kaliningradzkim. Od elewatora zbożowego (jego czubek widzimy ponad drzewami na drugim planie) zaczynał się także rosyjski tor szeroki a odcinek w stronę granicy był splotem 1435 mm i 1520 mm. Tak to wyglądało. Obecnie ruch w kierunku Głomna nie istnieje a linia jest zarośnięta, nieprzejezdna i powoli rozkradana. Informacja dopełniająca: za mostem nad Łyną odchodziła w prawo wspomniana już wcześniej, nieistniejąca od czasów wojny boczna linia do Frydlądu. |
| Budynek dworca od strony miasta. Nie pełni on obecnie żadnej funkcji kolejowej - na piętrze znajdują się mieszkania a parter zajęły punkty usługowe różnego przeznaczenia i bar. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 512: Korsze - Bartoszyce - Głomno / Lidzbark Warmiński. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 512: Korsze - Bartoszyce - Głomno / Lidzbark Warmiński. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Bartoszyce ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Bartoszyce ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Bartoszyce ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Korsze - Bartoszyce ❋ You Tube
-
Bartoszyce - Korsze ❋ You Tube
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BARTOSZYCE |
1945 |
---> FRYDLĄD (obecnie Pravdinsk - linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1991 |
---> LIDZBARK WARMIŃSKI (linia fizycznie zlikwidowana w roku 1994) |
1991 |
---> GŁOMNO |
2002 |
---> KORSZE |
|
|