Korsze |
Ko |
|
|
|
|
Korschen | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Korszyn | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1867 ❋ OSB - Ostpreußische Südbahn / Wschodniopruska Kolej Południowa oraz AIE - Allenstein - Insterburg Eisenbahn / Kolej Olsztyńsko - Wystrucka
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 62 m n.p.m. |
|
| W okolicy przejazdu kolejowego z ulicą Wojska Polskiego na międzytorzu pomiędzy grupami torów do Skandawy i Kętrzyna stoi sobie na gustownym postumencie parowóz Ol 49 - 38. Co prawda większość swojej służby przepracował w południowej Polsce, ale na emeryturę trafił właśnie tutaj - na Mazury i na tory największego węzła kolejowego tych okolic. |
| Tutejszy obiekt jest dworcem wyspowym położonym na skrzyżowaniu LK nr 38 Królewiec - Ełk (dawna Ostpreußische Südbahn) oraz LK nr 353 Toruń - Olsztyn - Insterburg (obecnie Černiachovsk). Zwiedzanie stacji zaczynamy od strony południowej czyli od Pruskiej Kolei Wschodniej. Magistrala ta była tutaj pierwsza - kolej dotarła do Korsz w 1867 roku. |
| "Królewiecka" część stacji. Budynek dworcowy - ujęcie z peronu 2 od strony wschodniej oraz tory 1 i 2. To tutaj odbywa się od roku 1990 (doprowadzenie sieci trakcyjnej do Korsz i jej tutaj zakończenie) wymiana lokomotyw elektrycznych na spalinowe (lub odwrotnie) w dalekobieżnych pociągach łączacych Olsztyn Główny z Mazurami i Białymstokiem. |
| Po lewej (to chyba tor 7 - ulubione miejsce postojowe lokomotyw) przyczaiły się dwie maszyny PKP Cargo. Pierwsza z nich to tandem ET 41 -177 (obecnie Południowy Zakład Spółki w Katowicach). Druga to bliżej nieokreślony egzemplarz ET 22. |
| Widok na zachód. Na wprost nastawnia wykonawcza Ko1. Po prawej stronie nastawni wyjazd w kierunku Bartoszyc i łącznik do linii do Olsztyna - w pewnym sensie główny tor tej stacji. Ale nie zawsze tak było - przynajmniej jeszcze w latach 50-tych XX wieku (a więc już po II wojnie) zasadniczy wyjazd do Bartoszyc przebiegał linią prostą po lewej stronie nastawni Ko1. Obecnie śladem dawnego torowiska przebiega mocno gruntowa ulica E. Orzeszkowej. |
|
Podejście na stację od strony Bartoszyc. Powinno przebiegać "na wprost", ale właśnie tego toru od dawna już nie ma. Szlak zakręca w lewo, tam mamy semafor wjazdowy B i dopiero później mocno zredukowaną głowicę rozjazdową w okolicy nastawni "Ko1".
źródło: serwis Kolej Polska. |
|
|
|
Dwa powyższe zdjęcia to ujęcia i wyjazd w kierunku Kętrzyna widziane z peronu 1 (zdjęcie górne) oraz peronu 2 (zdjęcie dolne). W głębi po lewej nastawnia wykonawcza "Ko2", dalej południowa grupa towarowa.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Korszach.
●●● linie istniejące i czynne w ruchu towarowym oraz pasażerskim czyli odcinki Korsze - Olsztyn Główny (dwutorowy zelektryfikowany) oraz Korsze - Giżycko - Ełk (jednotorowy niezelektryfikowany).
●●● czynna linia towarowa do przejścia granicznego w Skandawie.
●●● istniejąca ale nieczynna od roku 2002 linia do Bartoszyc. |
|
Przenosimy się na północną, "olsztyńską" połówkę dworca kolejowego w Korszach czyli obecną linię z Torunia Głównego do Skandawy. Kulista wieża wodna (nawet nieźle zachowana) to jeden z najbardziej charakterystycznych elementów tutejszej stacji. Jest jedną z trzech zachowanych konstrukcji tego typu w naszym kraju. Identyczna znajduje się w Runowie Pomorskim, a dość podobna na nieistniejącej już stacji Dąbrówno w okolicy Działdowa. |
|
Budynek dworcowy - ujęcie z peronu 4 od strony wschodniej. Lata temu z tej części dworca obdjeżdżały przede wszystkim pociągi do Bartoszyc i Skandawy. Ale to było dawno i nieprawda. Obecnie mamy tu parking samochodowy pracowników stacji. |
|
Na torze przy peronie 4 zaparkował niesamowicie długi skład z kontenerami. Coś takiego podobno jeździ co kilka dni pomiędzy Obwodem Kaliningradzkim a Słowacją. |
|
Ponownie budynek dworcowy i ujęcie z peronu 4 - ale od strony zachodniej. |
|
Wyjazd w kierunku Skandawy - widok z peronu 4. |
|
Podobne ujęcie z peronu 3. W głebi po prawej nastawnia dysponująca Ko, w głębi północna grupa towarowa. W przeciwieństwie do południowej, "ełckiej" części stacji tutaj jeszcze rządzi tradycja - sygnalizacja kształtowa. Jednak jej funkcjonowanie po zapowiedzianej modernizacji szlaku Korsze - Kętrzyn - Giżycko - Ełk zapewne dobiegnie końca. |
|
W ten sposób zatoczyliśmy pełne kółeczko. Na koniec raz jeszcze ulica Wojska Polskiego i stojąca w reprezentacyjnym miejscu stacji nastawnia dysponująca "Ko". |
Jeszcze kilkanaście lat temu tory obu części towarowych stacji były zapakowane po brzegi wagonami. Przejścia graniczne z Rosją w Skandawie i Głomnie są przecież tuż obok. Dzisiaj stacja świeci pustkami a ruch przez granicę do Obwodu Kaliningradzkiego jest raczej symboliczny (Skandawa) lub zerowy (Głomno). Razem z końcem ZSRS towarowe znaczenie obu transgranicznych, mazurskich linii także dobiegło końca. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 507: Korsze - Skandawa.
b) tabela nr 508: Kętrzyn - Węgorzewo.
c) tabela nr 509: Wiatrowiec Warmiński - Sępopol. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Korsze ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Korsze ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Korsze ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Korsze ❋ Polska-Org
-
Linia Ełk - Giżycko - Kętrzyn - Korsze - Olsztyn ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Korsze - Kętrzyn - Giżycko - Ełk ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Korsze - Skandawa znajdują się na stronie stacji Skandawa.
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Korsze - Bartoszyce - Głomno znajdują się na stronie stacji Bartoszyce.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KORSZE |
2000 |
---> SKANDAWA |
2002 |
---> BARTOSZYCE |
|
| |
|