Plaveč

 Obiekt oddany do użytku w roku 1966  ❋  ČSD - Československé Státní Dráhy / Czechosłowackie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024   Obiekt położony na wysokości 495 m n.p.m. 

min 1120 1.jpgRozbudowany ale architektonicznie nieskomplikowany (bo powstał pod koniec lat 60-tych ubiegłego wieku) budynek dworca widziany z nástupište 3 od strony zachodniej. Stacja duża, węzłowa i do tego graniczna - chociaż obecnie nie ma to większego znaczenia.
min 1120 2.jpgRuch pasażerski praktycznie tutaj nie funkcjonuje. Latem roku 2024 odjeżdżały stąd dwa pociągi do Koszyc i przejeżdżały tędy dwa wakacyjne pociągi międzynarodowe relacji Poprad Tatry - Muszyna - Poprad Tatry. Poza tym innych połączeń w stronę Starej Lubovni nie ma. Za to stacja załadowana jest składami towarowymi - to przecież jeden z dwóch działających (obok Zwardonia) szlaków kolejowych do Polski. Dwóch ponieważ szczątkowy ruch przez bieszczadzkie przejście w Łupkowie można pominąć.
min 1120 3.jpgUjęcie na "długiej lufie" w kierunku wschodnim. Lekko w lewo wyjazd do granicy z Polską i dalej do Muszyny a w prawo wyjazd do Prešova. Ale wcześniej mamy jeszcze mostek nad rzeką Poprad.
min 1120 4.jpgNadal jesteśmy na peronie 3. Budynek dworca widziany od strony wschodniej. Od początku lat 70-tych czyli jeszcze w czasach Czechosłowacji odprawiała się tutaj granicznie pospieszna "Cracovia" z Krakowa Głównego do Budapesztu Keleti. Pociąg ten prowadził nawet wagon sypialny MÁV z Zakopanego. Pod koniec XX stulecia pojawiały się tu także dwa pociągi międzynarodowe jadące z Warszawy Wschodniej: najpierw "Karpaty" do Bukaresztu Nord (przejazd z Polski do Rumunii wschodnimi opłotkami Słowacji i Węgier miał na celu uniknięcie tranzytu przez Ukrainę i podwójnej, coraz bardziej upierdliwej "przestawki" z toru 1435 mm na 1520 mm i odwrotnie) a później "Bem" do Budapesztu Keleti. Obecnie (jak już wspomniałem) ruch pasażerski - w tym ten do Polski jest sporadyczny.
min 1120 5.jpgW dniu dokumentowania stacji w Plaveč nad doliną Popradu przetaczała się potężna, wielogodzinna burza. Muszę przyznać że spacerowanie pod siatką przewodów pod napięciem 3 kV w czasie gdy dookoła co kilka sekund walą pioruny nie było zbytnio komfortowe, ale kolejnej szansy na wykonanie zdjęć z tej stacji już nie było. Dlatego cykanie fotek poszło dość szybko. Bartek cały pobyt w Plaveč przesiedział w samochodzie tłumacząc że jest mokro :)
min 1120 6.jpgOstatnie ujęcie - nástupište 1 - wyjazd do Starej Lubovni i Podolińca. Sieć trakcyjna w tę stronę kończy się za ostatnim rozjazdem stacji a dalej cała linia Plaveč - Poprad Tatry jest niezelektryfikowana. Z uwagi na jej wybitnie lokalny a do tego górski charakter chyba nie ma planów na jakąś daleko idącą modernizację.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Plaveč ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Plaveč ❋  Atlas Kolejowy Polski
ROZKŁAD JAZDY

Plaveč

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Małopolska | Prešovský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 1120 |

Liczba gości na stronie Plaveč od 10 listopada 2024: 117
Data i czas poprzedniego wejścia: 11 stycznia 2025 / 21:14
Średnia wejść dziennie: 1.78

Wpis do bazy MySQL: 10 listopada 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 10 listopada 2024
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.014 sek