Zakopane |
Zp |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1899 ❋ LChZ - Lokalbahn Chabowka - Zakopane / Kolej Lokalna Chabówka - Zakopane
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2007
|
Obiekt położony na wysokości 833 m n.p.m.
|
|
Strona zawiera także opis dolnej stacji kolei linowo - terenowej na Gubałówkę. |
| Peron 1 - widok od strony wjazdu z Nowego Targu.
|
| Analogiczne ujęcie - peron 2 i oczekujący na odjazd pospieszny "Żeromski" do Warszawy Wschodniej. Wyruszy stąd o 12:21, do Warszawy dojedzie o 21:27.
|
| Początek kolejowej "zakopianki" - widok na północ - wyjazd w kierunku Nowego Targu.
|
| "Żeromski" na tle najsłynniejszej góry w Polsce :)
|
| Po lewej TLK "Wielkopolanin" z Poznania Głównego - właśnie przyjechał, po prawej EX "Karłowicz" do Warszawy Wschodniej który odjedzie stąd o 16:43. Pomimo tego że część trasy tego pociągu prowadzi przez CMK, do Warszawy będzie jechał dokładnie 7 godzin. |
| Zakopiański dworzec - późne popołudnie. Po prawej - przy peronie 1 podstawił się TLK do Gdyni Głównej. Pojedzie przez Katowice (tak trochę dookoła) i Warszawę, a wyruszy stąd o 19:05. Co ciekawe - przy peronie następnym - 2 tory dalej stoi kolejny TLK do Gdyni Głównej - dla odmiany przez Łódź Kaliską. Ten drugi skład wyjedzie z Zakopanego równo godzinę później. |
| Jak widać - tor pierwszy z lewej jest niedostępny dla trakcji elektrycznej i chyba w ogóle nie jest obecnie wykorzystywany. Sieć trakcyjna "skręca" w prawo, tor prowadzi prosto. Pozostały jeszcze barierki po zdemontowanym napędzie zwrotnicowym, po samym rozjeździe nie ma już śladu.
|
| TLK do Gdyni Głównej na tle najsłynniejszej góry w Polsce :)) |
| Północny skraj stacji postojowej na Spyrkówce. Po lewej tor szlakowy dość ostro (około 30 ‰) zjeżdżający w dół w stronę Poronina, po prawej - na mostku - tor techniczny który musi "zaliczyć" każdy skład podstawiany na zakopiański dworzec. Właśnie trwają skomplikowane manewry związane z wyciągnięciem z torów postojowych pospiesznego do Szczecina Głównego. Odjedzie on z Zakopanego o 20:42, w Szczecinie będzie następnego dnia o 11:01. W tle oczywiście grzbiet Gubałówki...
|
| Spyrkówka - ciąg dalszy skomplikowanych manewrów - pospieszny do Szczecina nadal na torze technicznym :) Widok od strony drogowej "zakopianki".
|
| Elektrowóz EU 07 - 323 (PKP IC Zakład Południowy w Krakowie) w trakcie manewrów na torze 3. Dobrze że z rozpędu nie wyjechał na ulicę Tadeusza Kościuszki :) |
| Godzina 19:56 - w drogę wyrusza pospieszny do Łodzi Kaliskiej i Bydgoszczy Głównej przez Częstochowę. Pociąg ten w Łodzi zamelduje się o 3:54, a w Bydgoszczy o 8:07. |
Zakopane mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
W czasie ostatnich wakacji - latem 2006 roku pozwoliłem sobie na kolejową podróż (razem z Bartusiem) z Chabówki do Zakopanego. Czas był ku temu najwyższy bo poprzednio jechałem tędy równo 10 lat wcześniej. Zmieniło się raczej niewiele, a i moja refleksja z tej podróży nie odbiega od innych dotyczących właśnie tej linii. Trafiłem na "Wielkopolanina". Przyjechał do Chabówki planowo i także planowo odjechał. Ruszył o 14:59 z przyspieszeniem godnym TGV i już na następnej stacji (Raba Wyżna) stał prawie 25 minut - mijanie z osobowym do Krakowa Głównego. Później był planowy przystanek w Nowym Targu i kolejny długi postój - 15 minut - w Białym Dunajcu. Tu przepuszczaliśmy EX "Tatry". Ostatecznie do Zakopanego "Wielkopolanin" dotarł (także zgodnie z rozkładem) o 16:12, czyli po godzinie i 13-tu minutach od odjazdu z Chabówki przejeżdżając w tym czasie dystans 44 km. Nie ma co ukrywać - nie był to rewelacyjny wynik. Nie był to nawet wynik dobry. Dopuszczalne prędkości max. w wielu miejscach tego szlaku to 100 km/godz, ale w tym przypadku niewiele to znaczy ponieważ pociąg dłużej stał na mijankach niż jechał. Tyle że nie ma na to rady. Szlak do Zakopanego jak na razie nie ma szans aby stać się linią dwutorową - jego przepustowość jest (i będzie) więc taka a nie inna, dochodzą do tego 3 legendarne już zmiany czoła pociągu w Krakowie Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i Chabówce, dlatego też podróż koleją z Krakowa do Zakopanego siłą rzeczy musi przegrać z komunikacją autobusową. Obecnie przewoźnicy prywatni i PKS utrzymują kursy do stolicy Małopolski dosłownie z 15-to minutową częstotliwością. Kolej ten pojedynek oddaje bez walki bo nie ma praktycznej możliwości jej nawiązania. Podejrzewam że w dającej przewidzieć się przyszłości nie ulegnie to zmianie... |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zakopane ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zakopane ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Zakopane ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Kraków Płaszów - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane ❋ You Tube
|
| |
|
Zakopane Gubałówka
|
|
|
| Dolna stacja kolejki linowo - terenowej na Gubałówkę. Kolejni turyści rozpoczynają podróż pod górkę. Obecnie czas przejazdu tej trasy w jedną stronę to niecałe 4 minuty.
|
| Górna stacja kolejki. W dole przepiękna panorama Zakopanego...
|
| Mijanka w połowie trasy. Wagonik widoczny poniżej pojedzie lewym torem - tak jak prowadzi lina napędowa. Właśnie w ten sposób skonstruowane są dwa rozjazdy na trasie kolejki.
|
| Dolny koniec mijanki - widać chwilowo niewykorzystane rolki prowadzące linę napędową.
|
| Kolejny niebiesko - żółty wagonik zjeżdża z Gubałówki...
|
| ...i raz jeszcze dolna stacja kolejki - koniec wycieczki. Teraz przed gośćmi z całej Polski najtrudniejszy tatrzański szlak - czyli Krupówki :)
|
Linki zewnętrzne
-
Kolej linowo - terenowa Gubałówka ❋
Transport Szynowy
-
Polskie Koleje Linowe ❋ oficjany serwis WWW
|
|