Tarnów |
Tr |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1856 ❋ CLB - k.k. privilegierte Galizische Carl Ludwig Bahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Galicyjska Karola Ludwika
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 205 m n.p.m.
|
|
| Budynek dworca w Tarnowie - secesyjny gmach wybudowany w latach 1906 - 1910. Widok od strony Placu Dworcowego. |
| To był kiedyś peron 1 i zapewne stąd odjeżdżały składy do Szczucina. Po modernizacji stacji w latach 2012 - 2018 tor 6a stał się bezperonowy i ma obecnie przeznaczenie towarowe a dawny peron tym miejscu zamienił się w stylową alejkę. |
| Przenosimy się na obecny peron 1. Po lewej dwa tory główne zasadnicze nr 2 i 1 przeznaczone dla ruchu tranzytowego bez ograniczenia prędkości. Ujęcie w kierunku zachodnim - na wprost wyjazd do Bochni i Krakowa Płaszowa (linia nr 91 czyli magistrala Medyka - Kraków Główny) oraz łukiem w prawo wyjazd do Dąbrowy Tarnowskiej i Szczucina. Linia ta jest obecnie nieczynna i raczej nieprędko do stanu czynnego powróci. |
| Ponownie peron 1 - po prawej miejsce parkingowe dla taboru zimowo - odśnieżającego. |
| Obecny budynek dworca powstał na początku XX wieku. Privilegierte Galizische Carl Ludwig Bahn łącząca Kraków i Lwów będąca przedłużeniem Uprzywilejowanej Kolei Północnej była wówczas najważniejszą magistralą kolejową tej części Monarchii Austro - Węgierskiej. Na torze 4 zaparkował skład Polregio w malowaniu podkarpackim. |
| W latach 2007 - 2010 budynek dworca wraz z terenem przylegającym został poddany generalnemu remontowi. Dobrze że coraz więcej polskich (i nie tylko) dworców zaczyna się prezentować równie elegancko. Wnętrza tych w Bohuminie, Krakowie i Przemyślu (czyżby echo wspólnej, imperialnej historii połączenia kolejowego Wiedeń - Lwów ?) wyglądają nawet podobnie :)) |
| Spojrzenie z peronu 1 w prawo na perony 2 i 3. Obydwa w takiej formie pojawiły się po przebudowie stacji zakończonej w roku 2018. |
| Zachodni skraj peronu 2, tor 3. Po prawej peron 3 zasadniczo wykorzystywany przez pociągi lokalne jadące "do" i "z" Nowego Sącza i Krynicy. |
| Wschodni skraj peronu 2, tor 1. Ujęcie w kierunku wschodnim. |
| Peron 2, tor 1. Ujęcie w kierunku wschodnim - na wprost wyjazd do Dębicy i Rzeszowa Głównego (magistrala nr 91) oraz łukiem w prawo wyjazd do Stróż i Nowego Sącza. Ta malownicza, podgórska linia kolejowa na odcinku Tarnów - Stróże - Grybów prowadzi doliną rzeki Biała. |
|
|
|
Budynek dworca - dwa ujęcia od strony wschodniej z peronu 2. |
|
Na koniec raz jeszcze podkarpacki skład Polregio. Jest to trójczłonowa Pesa Elf EN 62 - 105. |
Linki zewnętrzne
-
Dworzec Tarnów ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Dworzec Tarnów ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Dworzec Tarnów ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji TARNÓW |
2000 |
---> Dąbrowa Tarnowska - SZCZUCIN K. TARNOWA |
|
| |
|