Szczucin koło Tarnowa |
Sn |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1906 ❋ LTSz - Lokalbahn Tarnow - Szczucin / Kolej Lokalna Tarnów - Szczucin
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2008
|
Obiekt położony na wysokości 166 m n.p.m.
|
|
| Budynek stacji - widok od strony wjazdu z Tarnowa. Po jego drugiej stronie znajduje się mały podjazd i bardzo ruchliwa, zatłoczona droga nr 73 z Tarnowa do Kielc. W Szczucinie znajduje się most przez Wisłę - w tej okolicy na tej rzece są one prawdziwą rzadkością. |
| Parter (czyli dawna poczekalnia i kasa) jest oczywiście zakratowany i zamknięty, na piętrze znajdują się prywatne mieszkania. Budynek robi wrażenie bardzo solidnego, ale jednak trochę się sypie... |
| Widok na południowy zachód - wyjazd w kierunku Dąbrowy Tarnowskiej i Tarnowa. Po lewej stronie dawny magazyn stacyjny. |
| Koniec toru i całej linii lokalnej Tarnów - Szczucin. Stacja znajduje się na północnym skraju miasteczka - kilkaset metrów stąd płynie Wisła. |
Szczucin koło Tarnowa mapa topograficzna rok 1938
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 122: Kraków Główny - Kraków Nowa Huta - Podłęże.
b) tabela nr 124: Tarnów - Szczucin. |
Zielona łączka po lewej stronie powyższego zdjęcia to teren dawnej wąskotorowej części stacji. Szczucin Wąskotorowy był najdalej na południowy wschód wysuniętym punktem Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. W latach świetności można nią było stąd dojechać chociażby do Jędrzejowa Wąskotorowego, Kocmyrzowa, Pińczowa, Miechowa Wąskotorowego i Charsznicy Wąskotorowej. Trwało to niejednokrotnie cały dzień, ale się dawało - całość sieci JKD miała ponad 340 km długości. Do roku 1978 pociągi wąskotorowe forsowały Wisłę po moście drogowym. Po remoncie przeprawy mostowej i likwidacji toru na małopolskim brzegu rzeki wąskotorówka została skrócona o 3 km i kończyła bieg na stacji Rataje Wąskotorowe. Tak było do roku 1986 i zakończenia ruchu na odcinku Bogoria - Rataje. Był to początek fizycznej likwidacji całej wschodniej części Jędrzejowskiej Kolei Dojadowej. |
|
Semaforek historyczny.
Pociąg towarowo - osobowy na moście przez Wisłę w drodze do Szczucina Wąskotorowego. Na czas przejazdu pociagów most był zamykany rogatkami. Zdjęcie pochodzi prawdopodobnie z 1971 roku.źródło: serwis Jędrzejowska Kolej Dojazdowa. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Szczucin koło Tarnowa ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Szczucin koło Tarnowa ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Szczucin koło Tarnowa ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Tarnów - Szczucin, 10-VI-2006 ❋
Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
|
Kolej z Tarnowa do Szczucina wybudowano w rekordowo krótkim czasie - tylko jednego roku. Oddano ją do użytku 15 października 1906 r. Była to peryferyjna, lokalna linia kolejowa na samym krańcu Monarchii Austro - Węgierskiej. Wisła nad którą leży Szczucin była wówczas granicą państw zaborczych - na drugim brzegu rzeki znajdowało się już Królestwo Kongresowe. Jednak lata po odzyskaniu niepodległości przez Polskę ani też czasy PRL-u nic w randze "szczucinki" nie zmieniły i pozostała ona zapomnianym, bocznym szlakiem kolejowym o niewielkim znaczeniu. Pojawiające się od lat 70-tych pomysły przedłużenia linii mostem przez Wisłę do Buska Zdroju (ze Szczucina lub położonego na 16-tym kilometrze Żabna) jak na razie są tylko pobożnymi życzeniami bez większych szans na realizację. A byłby to bardzo wygodny, omijający Kraków kolejowy szlak tranzytowy z Kielc, Łodzi, Warszawy i całej północno - wschodniej Polski w kierunku Nowego Sącza i przejścia granicznego w Muszynie. Linia w ruchu pasażerskim nie jest wykorzystywana od roku 2000, w towarowym od roku 2006. Czeka być może na lepsze czasy - jej przejęciem i reaktywacją komunikacji pasażerskiej przy pomocy szynobusu jest zainteresowany powiat dąbrowski. Latem 2008 r. efektu tych działań w terenie jednak nie było widać, a co będzie dalej - zobaczymy... |
Ostatni (jak na razie) rozkładowy pociąg pasażerski odjechał ze Szczucina do Tarnowa 3 kwietnia 2000 r. |
|