Jeseník |
|
|
Gräfenberg | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2018
|
Obiekt położony na wysokości 432 m n.p.m. |
|
| Wizyta 1 - lipiec 2002.
Stare, niskie perony i lekko prowincjonalna atmosfera tego miejsca to tylko pozorny spokój. Jak przystało na jedno z najsłynniejszych czeskich uzdrowisk można stąd dojechać praktycznie do każdego zakątka tego kraju - m. in. do Pragi, Ostravy i Brna. A kiedyś kolejowa nowoczesność trafi przecież i tutaj... Widok w kierunku północno wschodnim - wyjazd do Mikulovic (dalej Głuchołazy).
|
| Wizyta 2 - maj 2018.
Po roku 2017 zmieniło się tu prawie wszystko. Mamy nowe perony - teraz są dwa wysokokrawędziowe i dość mocno zmieniony układ torowy. A budynek dworca został całkowicie odrestaurowany. |
| Na krótkim, bocznym torze przystanął pojedyńczy wagon pasażerski (wygląda na wagon pomiarowy) podczepiony do spalinowozu serii 754. |
| Oprócz całkowitej przebudowy pasażerskiej części stacji w Jeseníku (układ torowy i perony) mamy tu także nową sygnalizację świetlną i maszty oświetleniowe nad towarową częścią stacji. Jednym zdaniem - trasa z Hanušovic do Mikulovic zaczyna przypominać poważną magistralę kolejową. |
| Ujęcie w kierunku południowo zachodnim - wyjazd do Lipova Lázně. Na pierwszym planie załadunek wagonów towarowych drewnem. Na każdej większej stacji naszych południowych sąsiadów w Sudetach Wschodnich jest to widok normalny. Najwyraźniej przemysł drzewny w tych okolicach prosperuje znakomicie. |
| Budynek dworca od strony wschodniej. Z tego miejsca oczywiście tego nie widać, ale odnowione wnętrze budynku od roku 2012 przypomina lata świetności kurortu Gräfenberg w czasach minionych :) Motorak 810 199 - 0 odjedzie o 20:43 do Lipova Lázně. |
| Ogólnie - komunikacja lokalna ma się tutaj zupełnie nieźle. Natomiast stan dzisiejszy komunikacji dalekobieżnej ze stacji w Jeseníku to połączenia do Ostravy, Brna i Ołomuńca. Tylko. A więc tak jakby regres. Dopiero ewentualna przesiadka w Šumperku (tam kilka lat temu dotarła elektryfikacja) umożliwia podróż do Pragi lub innych, odległych miejsc Republiki Czeskiej. |
| Widok budynku stacji (charakterystyczna wieżyczka) od tylnej strony podjazdu. Tylko tak da się tę okazałą budowlę zmieścić w kadrze. Centrum miasta w lewo w dół, słynna część uzdrowiskowa w prawo pod górkę. A tu, na miejscu nie zapominamy o sortowaniu śmieci ! |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Jeseník ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Hanušovice - Jeseník - Głuchołazy - Krnov znajdują się na stronach stacji Hanušovice oraz Mikulovice.
|
| |
|