Hanušovice |
|
|
Hannsdorf | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2015
|
Obiekt położony na wysokości 395 m n.p.m. |
|
|
To całkiem duża stacja i czterokierunkowy węzeł kolejowy. Obecnie jest to najważniejszy wjazd w Sudety Wschodnie (Góry Opawskie i Jesioniki) dla pociągów jadących z głębi Republiki Czeskiej (a dokładnie z Pragi, Ołomuńca i Brna). Budynek stacji i perony - widok od strony południowej. |
|
Widok na północ - kierunek Lipová Lázně (tuż za stacją ostro w prawo) oraz Dolní Lipka i Staré Město pod Sněžníkem (na wprost). |
|
|
|
2 kolejne zdjęcia to ponownie kierunek północny i wyjazdy do Lipovej Lázně oraz Dolnej Lipki. Linia do Lipovej (dalej Jeseník) opuszcza stację ciasnym łukiem w prawo i malowniczo przeciska się średkiem miasteczka na wschód. Dwutorowy (przynajmniej początkowo) wylot na północ prowadzi do Dolnej Lipki (dalej Lichkov - linia ta była tutaj pierwsza) oraz do Starego Miasta pod Śnieżnikiem. Obydwa szlaki rozgałęziają się półtora kilometra stąd w obrębie przystanku Hanušovice zastávka. |
|
Budynek stacji i perony - widok od strony północnej. |
|
Po prawej przyczaił się długi skład towarowy z lokomotywą spalinową 742 322 - 1 w jeszcze starym, czerwonym malowaniu. To "morawski" spalinowóz, stacjonuje na stacji Zábrěh na Moravě. |
|
Widok na południe - wyjazd w kierunku stacji Zábrěh i Šumperk. |
|
Budynek stacji - widok od strony miasta. Wielki obiekt z działającymi kasami i czynną poczekalnią, ale pasażerów niewielu... |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji HANUŠOVICE |
2011 (data niepewna) |
---> DOLNÍ LIPKA |
2013 (data niepewna) |
---> STARÉ MĚSTO POD SNĚŽNÍKEM |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji HANUŠOVICE |
2014 (data niepewna) |
---> DOLNÍ LIPKA (ruch sezonowy) |
2014 (data niepewna) |
---> STARÉ MĚSTO POD SNĚŽNÍKEM (ruch sezonowy) |
|
Od kilku lat udziałem linii Dolní Lipka - Hanušovice są problemy związane z utrzymaniem ruchu pasażerskiego i nie jest to incydentalny przykład. Dzieje się tak nie tylko tutaj - w Sudetach, ale na całej sieci kolejowej Republiki Czeskiej. W latach 2011 - 2013 w Czechach zamknięto kilka (do kilkunastu) lokalnych linii kolejowych. Skala zjawiska była oczywiście nieporównywalna z tą znaną z naszego rodzimego podwórka, ale trend był niepokojący. Powód ? Tam gdzie nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Linię z Hanušovic do Dolnej Lipki przecina granica krajów (odpowiedników naszych województw) ołomunieckiego i pardubickiego. Najwyraźniej České Dráhy zachorowały na przypadłość znaną z Polski - rozbicie dzielnicowe. W przypadku gdy linia lokalna bądź regionalna leży w zasięgu kilku samorządów wojewódzkich niemożliwe staje się podzielenie kosztów jej obsługi i komunikacja pasażerska zaczyna napotykać problemy - do jej likwidowania włącznie. Co ciekawe - patrząc na mapę połączeń kolejowych naszych południowych sąsiadów widać że najbardziej nie mogą dogadać się ze sobą właśnie samorządy z Ołomuńca i Pardubic. Problemy z zachowaniem ciągłości połączeń pasażerskich dotyczą nie tylko linii Dolní Lipka - Hanušovice, a także linii sąsiedniej Dolní Lipka - Štíty oraz zamkniętego przez kilka lat lokalnego węzła w Chornicach. Konkluzja na szczęście jest ostrożnie optymistyczna. Ostatni rok wskazuje na to że moda na likwidowanie lokalnych połączeń kolejowych w Czechach uległa wyhamowaniu.
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Hanušovice ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Popis trati 294 Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem ❋
Žel Page
-
Popis trati 292 Šumperk - Hanušovice - Jeseník - Głuchołazy - Křnov ❋
Žel Page
-
Popis trati 025 Hanušovice - Dolní Lipka ❋
Žel Page
-
Czechy: Powolny koniec kolei lokalnej ❋ Transport Publiczny
-
Zábřeh na Moravě - Hanušovice - Jeseník ❋ You Tube
-
Trať 025: Hanušovice - Dolní Lipka ❋ You Tube
-
Trať 294: Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Hanušovice - Jeseník - Głuchołazy - Křnov znajdują się także na stronie stacji Mikulovice.
|
| |
|