Głuchołazy |
Gu |
|
|
|
|
Ziegenhals Hauptbahnhof | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1875 ❋ OSE - Oberschlesische Eisenbahn / Kolej Górnośląska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2018
|
Obiekt położony na wysokości 304 m n.p.m. |
|
| Do największej stacji w Głuchołazach dojeżdża się - wzorem wielu innych dolnośląskich miast średniej wielkości quasi zabytkową, poniemiecką drogą zbudowaną głównie z kostki przypominającej "kocie łby". Tutaj droga ta jest wyjątkowo długa i potrafi dosłownie odkręcić i wytrząsnąć wszystkie śrubki z samochodu nie wspominając o drgawkach jego kierowcy i ewentualnych pasażerów. Ale skoro tu dojechaliśmy to zacznijmy zwiedzać stację - jedną z ciekawszych w okolicy. |
| Perony stacji - widok od strony południowej. Po lewej, w tym niepozornym domku znajduje się nastawnia wykonawcza "Gu2". Przechodząc obok i nie zwracając uwagi na naprężacze sądziłem że to stacyjny magazynek na narzędzia. A tu proszę, nastawnia... |
| Podobne ujęcie - ponownie widok od strony południowej. |
| Budynek stacji - widok od strony południowej. Na początku obu peronów znajdują się schodki do przejścia podziemnego. Nie stoi w nim woda i jest ono czynne - mała rzecz a cieszy. No ale ostatecznie jesteśmy w górach. |
| |
|
Mapa przedstawia przebieg wszystkich linii kolejowych w Głuchołazach - pod względem kolejowej topografii jest to miasto dość oryginalne. W miejscach wskazanych strzałkami wykonano wszystkie kolejowe fotki w Głuchołazach.
2 zdjęcia powyżej:
--> górne - widok na południe - ujęcie z peronu 2.
----> tor 6 (ten bezpośrednio po lewej) to wyjazd do Jindřichova ve Slezsku (dalej Krnov). Za stacją łagodnym łukiem w lewo.
----> tor 4 (ten bezpośrednio po prawej) to wyjazd do Mikulovic (dalej Jeseník). Za stacją łagodnym łukiem w lewo a później efektownym zawijasem dookoła dzielnicy uzdrowiskowej w prawo i wzdłuż Białej Głuchołaskiej na zachód w kierunku granicy z Czechami.
----> tor 1 (następny po prawej) to wyjazd do Głuchołaz Miasta (dalej mamy jeszcze końcową, nieczynną mijankę Głuchołazy Zdrój). Za stacją łagodnym łukiem w lewo. Później o jedno piętro poniżej linii do Mikulovic w prawo w kierunku dzielnicy uzdrowiskowej.
----> po prawej towarowa część stacji. Jest zajęta głównie cysterny i mam wrażenie że obecnie jest to parking dla chwilowo nieużywanego taboru. Dlaczego ? Tory postojowe nie są osiągalne (taki jest ich układ) z obu kierunków wiodących z Czech, a więc nie są to czeskie składy tranzytowe. Poza tym po sąsiedzku w Nowym Świętowie wagony podobnego typu i przeznaczenia też zajmują stacyjne tory.
--> dolne - budynek stacji od strony północnej - ujęcie z peronu 2.
|
| Widok na północ - wyjazd w kierunku Nowego Świętowa (dalej Nysa). |
| Jest 9:43. Na tor 1 przy peronie 1 wjeżdża autobus szynowy SA 134 - 011 (Polregio - województwo opolskie) relacji Głuchołazy Miasto - Wrocław Główny. |
| Po dwóch minutach postoju szynobus rusza w kierunku Nysy. |
| Mija kolejnych 20 minut - jest 10:05. Na tor 6 przy peronie 2 wjeżdża czeski pociąg (kolorowy i odrobinę "mieszany" zestaw 810 199 0 oraz 814 021 - 2) relacji Jeseník - Krnov. |
| Zestaw na zmianę kierunku jazdy ma około 7 minut :) |
| Za czasów PRL wstęp na peron 2 zostałby na ten czas zablokowany, pociąg otoczyliby żołnierze WOP a osoba chcąca dostać się do pociągu naraziłaby się na areszt lub odstrzał. W III RP warunki nie były już tak radykalne, ale czeskie pociągi tranzytowe nadal nie były dostępne dla pasażerów z Polski. Sytuacja ucywilizowała się dopiero w grudniu 2006 r. Otwarto wówczas w Głuchołazach kolejowe przejście graniczne, a rok później Polska weszła do strefy Schengen. |
| O 10:12 pociąg rusza w dalszą podróż do Krnova. |
Zwróćmy uwagę na następstwo czasów. Polski pociąg odjechał 20 minut przed przyjazdem czeskiego, więc turyści z Jeseníka chcący zobaczyć Nysę albo nawet Opole lub Wrocław mogą sobie o tym tylko pomarzyć, pojechać tam samochodem lub też poczekać 8 godzin na kolejny pociąg. I odwrotnie - dla turystów z Polski chcących spędzić dzień w Sudetach Wschodnich (polecam - okolica jest naprawdę piękna) czas przesiadki w Głuchołazach wynosi prawie 4 godziny. Ponieważ dwa sezonowe, bezpośrednie pociągi z Opola Głównego do Jeseníka kursujące ponad 10 lat temu były tylko epizodem, moja powyższa uwaga o ucywilizowaniu się kolejowej rzeczywistości na styku PKP i ČD w Głuchołazach jest mocno na wyrost. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 206: Nysa - Głuchołazy Zdrój. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Głuchołazy ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Głuchołazy ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Głuchołazy ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Hanušovice - Jeseník - Głuchołazy - Krnov znajdują się na stronach stacji Hanušovice oraz Mikulovice.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GŁUCHOŁAZY |
2004 |
---> NOWY ŚWIĘTÓW |
2004 |
---> GŁUCHOŁAZY ZDRÓJ |
2010 |
---> NOWY ŚWIĘTÓW (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GŁUCHOŁAZY |
2007 |
---> NOWY ŚWIĘTÓW |
2014 |
---> GŁUCHOŁAZY MIASTO (ponowne uruchomienie sezonowego ruchu pasażerskiego) |
|
|