Szymankowo
Sz

SimonsdorfFreie Stadt Danzig - terytorium wyłączone z Niemiec w listopadzie 1920 roku postanowieniem Traktatu Wersalskiego - przedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1857  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2011   Obiekt położony na wysokości 4 m n.p.m. 

Königlich Preußische Ostbahn czyli Królewska Pruska Kolej Wschodnia. Niegdyś słynna magistrala o długości ponad 700 km łącząca Berlin z Królewcem. Dziś boczna linia leżąca na terytorium trzech państw - odcinki w każdym z nich pełnią lokalne, podrzędne role. Pozostała legenda...
min 492 1.jpgCharakterystyczny, niski semafor wyjazdowy z toru nr 3 w kierunku Tczewa. Na stacji widać prace remontowe, część torów jest nieczynna a sieć trakcyjna w dużej części zdemontowana. Remont dotyczy nie tylko stacji w Szymankowie, ale całego odcinka Tczew - Malbork i ogólnie całej linii kolejowej z Warszawy do Trójmiasta. Niebawem prędkość szlakowa ma tu grubo przekroczyć 120 km/godz, a później (podobno) pojawią się na tej magistrali zestawy dużych prędkości Pendolino. Wtedy czas przejazdu pociągiem z Gdyni i Gdańska do Warszawy będzie porównywalny z przelotem tej trasy samolotem. Tak będzie kiedyś, bo na razie mamy tu coś takiego - obrazek jak gdyby rodem z Bangladeszu...
min 492 2.jpg...czyli pociąg IR "Lazur" z Łodzi Kaliskiej do Gdyni Głównej. Podwójny zestaw jednostek EN - 57 przemierza pół Polski i wiezie ludzi w luksusie i wygodzie na wczasy nad morze. Tak jest od lat - a jeszcze rok temu "Lazur" jechał w relacji dłuższej - z Sieradza. Brakuje tylko pasażerów siedzących na dachu - tak jak w Pakistanie albo w Indiach :)
min 492 3.jpgTen sam peron 2 - ujęcie na sąsiedni tor. Z niego odjeżdżały kiedyś rozkładowe pociągi do Nowego Dworu Gdańskiego.
Uwaga - w przejściu podziemnym (chociaż wybudowano w nim drewniane pomosty) można się utopić.
min 492 4.jpgUjęcie odwrotne - widok od strony wschodniej. Budynek stacji będzie już niedługo pięknie odnowiony. No właśnie - to miejsce ma w naszej historii wartość szczególną - ale o tym poniżej.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Szymankowo ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Szymankowo ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Szymankowo ❋  Atlas Kolejowy Polski
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SZYMANKOWO
1991 ---> NOWY DWÓR GDAŃSKI
2013 ---> NOWY DWÓR GDAŃSKI (likwidacja ruchu sezonowego)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SZYMANKOWO
2009 ---> NOWY DWÓR GDAŃSKI (ruch sezonowy)
Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski - wzór II RP Tuż przed świtem 1 września 1939 roku od strony Malborka został zapowiedziany tranzytowy pociąg towarowy w kierunku Chojnic. Chociaż skład prowadzony był tczewskim parowozem Ty 23 - 521, jego polska drużyna została uwięziona w Malborku. W pociągu znajdowali się ukryci żołnierze niemieccy, których zadaniem było opanowanie niezmiernie ważnych z wojskowego punktu widzenia mostów tczewskich na Wiśle oraz stacji i węzła w Tczewie. Za pociągiem w stumetrowych odstępach jechały dwa motorowe wozy pancerne.
Plan Niemców w dużej części się nie powiódł - kolejarze i inspektorzy celni na stacji w Szymankowie wykryli podstęp i zdołali powiadomić o incydencie polskich żołnierzy w Tczewie. Oprócz tego udało się skierować przez pełniących wówczas służbę na stacji Romana Grubbę i Alfonsa Runowskiego jeden z jadących za pociągiem wozów pancernych na tor odgałęziający nr 5 zakończony kozłem oporowym. Wóz ten uległ zniszczeniu.
Ostatecznie tczewskie mosty wyleciały w powietrze przerywając w ten sposób strategiczne dla Niemców połączenie kolejowe pomiędzy Tczewem a Malborkiem. Natomiast w odwecie za niepowodzenie tej operacji grupa członków NSDAP wymordowała w Szymankowie polskich kolejarzy i celników oraz członków ich rodzin.
Z rąk hitlerowskich oprawców wczesnym rankiem 1 września 1939 roku zginęli:

- Paweł Szczeciński (zawiadowca stacji)
- Helena Szczecińska
- Albert Wigorski (dyżurny ruchu)
- Alfons Runowski (asystent dyżurnego ruchu)
- Mieczysław Olszewski (zawiadowca odcinka drogowego)
- Marian Chmielecki (kasjer biletowy)
- Alfons Łukowski (nadzorca przewozów)
- Jan Izydor Żelewski (toromistrz)
- Maksymilian Gołębiewski (nastawniczy)
- Roman Grubba (nastawniczy)
- Paweł Kraiński (zwrotniczy)
- Paweł Ploc (zwrotniczy)
- Artur Okroy (kasjer biletowy z Kałdowa)
- Anatol Aureli Strzępkowski (restaurator dworcowy)
- Elżbieta Lesnau
- Eugeniusz Jaroszyński
- Ignacy Waliszewski
- Mieczysław Strąpkowski
- Władysław Łukowski
- Władysław Kamieński
- Stanisław Szarek
- Jan Michalak
- Brunon Ślusarczyk
- NN (nieznany z nazwiska oficer Wojska Polskiego)

Cześć i Chwała Bohaterom !

opracowano na podstawie informacji z Wikipedii i książki Bogdana Pokropińskiego "Nasze koleje" (WKŁ 1984).

ROZKŁAD JAZDY

Szymankowo

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 492 |

Liczba gości na stronie Szymankowo od 28 września 2011: 5872
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 listopada 2024 / 16:21
Średnia wejść dziennie: 1.23

Wpis do bazy MySQL: 28 września 2011
Ostatnia modyfikacja strony: 9 września 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.009 sek