Chojnice |
Ch |
|
|
|
|
Chònice | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1871 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 174 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Piotra Ratyńskiego ze Starogardu Gdańskiego
|
|
| Budynek dworca od strony podjazdu. Widok - niestety - taki sobie. Zaczynamy zwiedzanie. |
| Chojnice to dworzec o charakterze wyspowym. Część południowa na której się znajdujemy jest większa - są tutaj 3 perony i 5 krawędzi peronowych. Ujęcie na południowy zachód z peronu 3 (tor 12) znajdującego się najbliżej budynku dworca. Zasadniczo (chociaż to spore uproszczenie) jest to wyjazd do Człuchowa i Szczecinka (w prawo wiaduktem nad Ostbahnem) oraz Więcborka i Nakła nad Notecią (na wprost). Wyjazd do Człuchowa (jego charakter z dzisiejszego punktu widzenia jest raczej lokalny) to obecnie jedyny szlak dwutorowy wychodzący z węzła w Chojnicach. |
| |
|
Budynek dworca - dwa ujęcia z peronu 5 (tor 17). Może się narażę, ale całość z daleka wygląda o wiele lepiej niż z bliska.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Chojnicach.
●●● linie istniejące i czynne zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym: środkowy odcinek Ostbahnu czyli magistrala Piła - Chojnice - Tczew oraz linia do Człuchowa.
●●● istniejący i czynny w miarę regularnym ruchu pasażerskim odcinek do Lipusza i dalej do Kościerzyny.
●●● istniejący i wykorzystywany w sporadycznym ruchu towarowym odcinek do Nakła nad Notecią.
|
| Peron 4 (tor 11) - po sąsiedzku widoczne zadaszone wejście do przejścia podziemnego łączącego wszystkich pięć peronów dworca. |
| Południowa, większa część stacji obsługuje ruch pasażerski na trzech z sześciu kierunków wychodzących z węzła - do Człuchowa, Kościerzyny i Wierzchucina. Kiedyś dodalibyśmy do kompletu jeszcze Nakło nad Notecią i Gniezno, ale od roku 2000 pociągi pasażerskie w tę stronę nie jeżdżą. Nie wszystkie perony są zadaszone - wiaty są tylko nad peronami 4 i 5. |
| Ujęcie na północny wschód z peronu 3 (tor 12). Zasadniczo jest to wyjazd do Tucholi i Wierzchucina (w prawo) oraz (po sforsowaniu skomplikowanej plątaniny torów pomiędzy dawną lokomotywownią a dawnymi zasiekami węglowymi) na północ do Lipusza i Kościerzyny. |
| Ujęcie na północny wschód z peronu 5 (tor 17). Bardziej po stronie prawej grupa torów towarowych wraz z nieużywaną już górką rozrządową. |
| Jedna z hal zaplecza technicznego używanego przez spółkę Polregio - parkuje to dość dużo taboru tego przewoźnika. Nieco dalej mamy pamiątkę po dawnej parowozowni - dwa zasieki węglowe i położoną na przeciw nich nastawnię wykonawczą "Ch1". |
| Przenosimy się na peron 2 (tor 2) na północną część stacji. Jesteśmy na Ostbahnie. |
| Ujęcie z peronu 1 (tor 1) od strony północno - wschodniej. Po prawej dawna noclegownia i pomieszczenia służbowe dla drużyn konduktorskich. |
| Tutaj zaczynał się kiedyś polski odcinek Ostbahnu i tędy na teren Rzeczpospolitej wjeżdżały pociągi tranzytowe z Niemiec (na ogół z Berlina) do dawnych (i słusznie minionych) Prus Wschodnich - m. in. do takich "egzotycznych" obecnie stacji jak Królewiec, Tylża, Kłajpeda i Ejdkuny. |
| Budynek dworca - jego przedwojenna część "tranzytowa" - ujęcie od strony północno - wschodniej. |
| Zachodni skraj peronu 1 - zasadniczo wyjazd dawny Ostbahnem w kierunku Złotowa i Piły. Na wprost semafor wyjazdowy P1 z toru 1. |
| Front budynku dworca widziany z peronu 1. W dwudziestoleciu międzywojennym (o czym świadczą przedwojenne pocztówki) budynek prezentował się o wiele bardziej reprezentacyjnie :/ Przypomnę że tędy - przez polskie Pomorze - przejeżdżał jeden z najbardziej prestiżowych pociągów pasażerskich ówczesnej Europy - Nord Express z Paryża i Berlina do Królewca i Rygi - stolicy niepodległej Łotwy. |
| Fragment budynku dworca oraz widok w kierunku północno - wschodnim z peronu 2. |
| Ponownie peron 2 - wyjazd dawnym Ostbahnem do Starogardu Gdańskiego i Tczewa. |
| Podobne ujęcie z peronu 1. Po lewej plac ładunkowy.
|
| Na koniec obiekt o którym celowo nic wcześniej nie wspominałem, chociaż jest on widoczny (proszę sprawdzić powyższe zdjęcia) z prawie każdego miejsca stacji :) Nastawnia dysponująca "Ch". Potężny, trzypiętrowy budynek jest usadowiony po przeciwnej stronie ul. Dworcowej niż sam dworzec (pozornie w miejscu - można by powiedzieć - lekko nieracjonalnym) i znajduje się pomiędzy południową i północną grupą torów od strony zachodniej. |
| Teraz bardzo krótki, historyczny (rok 2009) przegląd taboru i relacji pociągów jakie kiedyś można było tutaj spotkać.
SU 42 - 520 z pociągiem osobowym do Piły Głównej. Odjazd z Chojnic o 13:05. |
| Autobus szynowy SA 101/121 - 002 jako pociąg osobowy do Kościerzyny. Odjazd z Chojnic o 13:45. |
| To nadal dość ruchliwa stacja, ale już tylko w komunikacji lokalnej. Na pierwszym planie SU 45 ze składem do Tczewa - odjazd 15:24. Peron dalej pociąg do Piły Głównej - odjazd 15:23. |
Chojnice mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Bytów / Chojnice - Nakło nad Notecią. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Chojnice - Nakło nad Notecią. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 426: Tczew - Chojnice - Piła. |
O dziwo - większość linii wychodzących z Chojnic (a więc dawny Ostbahn w obu kierunkach - do Piły i Tczewa oraz szlaki do Człuchowa i Wierzchucina) nadal jest czynna, nie działa tylko połączenie w kierunku Więcborka. W roku 2004 stoczono tu prawdziwą batalię o utrzymanie linii do Lipusza i tym samym o zachowanie połączenia z Kościerzyną. Przerwa w ruchu na tej linii trwała 3 miesiące, ale udało się. Teraz połączenie to utrzymywane jest przez autobusy szynowe serii SA 101/121. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHOJNICE |
2000 |
---> Więcbork - NAKŁO NAD NOTECIĄ |
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Chojnice ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Chojnice ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Chojnice ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Chojnice ❋ Polska-Org
-
Linia Chojnice - Złotów - Piła ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Ostbahn: odcinek Piła - Chojnice - Tczew ❋
www.ostbahn.eu
-
Gdynia Główna - Tczew - Chojnice - Piła Główna ❋ You Tube
|
| |
|