Chojnice
Ch

Chònicekaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski)

 Obiekt oddany do użytku w roku 1871  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 174 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Piotra Ratyńskiego ze Starogardu Gdańskiego
Königlich Preußische Ostbahn czyli Królewska Pruska Kolej Wschodnia. Niegdyś słynna magistrala o długości ponad 700 km łącząca Berlin z Królewcem. Dziś boczna linia leżąca na terytorium trzech państw - odcinki w każdym z nich pełnią lokalne, podrzędne role. Pozostała legenda...
min 189 1.jpgBudynek dworca od strony podjazdu. Widok - niestety - taki sobie. Zaczynamy zwiedzanie.
min 189 2.jpgChojnice to dworzec o charakterze wyspowym. Część południowa na której się znajdujemy jest większa - są tutaj 3 perony i 5 krawędzi peronowych.
Ujęcie na południowy zachód z peronu 3 (tor 12) znajdującego się najbliżej budynku dworca. Zasadniczo (chociaż to spore uproszczenie) jest to wyjazd do Człuchowa i Szczecinka (w prawo wiaduktem nad Ostbahnem) oraz Więcborka i Nakła nad Notecią (na wprost). Wyjazd do Człuchowa (jego charakter z dzisiejszego punktu widzenia jest raczej lokalny) to obecnie jedyny szlak dwutorowy wychodzący z węzła w Chojnicach.
min 189 3.jpgmap_1_ce.jpg
min 189 4.jpg
Budynek dworca - dwa ujęcia z peronu 5 (tor 17). Może się narażę, ale całość z daleka wygląda o wiele lepiej niż z bliska.

Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Chojnicach.
●●● linie istniejące i czynne zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym: środkowy odcinek Ostbahnu czyli magistrala Piła - Chojnice - Tczew oraz linia do Człuchowa.
●●● istniejący i czynny w miarę regularnym ruchu pasażerskim odcinek do Lipusza i dalej do Kościerzyny.
●●● istniejący i wykorzystywany w sporadycznym ruchu towarowym odcinek do Nakła nad Notecią.
min 189 5.jpgPeron 4 (tor 11) - po sąsiedzku widoczne zadaszone wejście do przejścia podziemnego łączącego wszystkich pięć peronów dworca.
min 189 6.jpgPołudniowa, większa część stacji obsługuje ruch pasażerski na trzech z sześciu kierunków wychodzących z węzła - do Człuchowa, Kościerzyny i Wierzchucina. Kiedyś dodalibyśmy do kompletu jeszcze Nakło nad Notecią i Gniezno, ale od roku 2000 pociągi pasażerskie w tę stronę nie jeżdżą. Nie wszystkie perony są zadaszone - wiaty są tylko nad peronami 4 i 5.
min 189 7.jpgUjęcie na północny wschód z peronu 3 (tor 12). Zasadniczo jest to wyjazd do Tucholi i Wierzchucina (w prawo) oraz (po sforsowaniu skomplikowanej plątaniny torów pomiędzy dawną lokomotywownią a dawnymi zasiekami węglowymi) na północ do Lipusza i Kościerzyny.
min 189 8.jpgUjęcie na północny wschód z peronu 5 (tor 17). Bardziej po stronie prawej grupa torów towarowych wraz z nieużywaną już górką rozrządową.
min 189 9.jpgJedna z hal zaplecza technicznego używanego przez spółkę Polregio - parkuje to dość dużo taboru tego przewoźnika. Nieco dalej mamy pamiątkę po dawnej parowozowni - dwa zasieki węglowe i położoną na przeciw nich nastawnię wykonawczą "Ch1".
min 189 10.jpgPrzenosimy się na peron 2 (tor 2) na północną część stacji. Jesteśmy na Ostbahnie.
min 189 11.jpgUjęcie z peronu 1 (tor 1) od strony północno - wschodniej. Po prawej dawna noclegownia i pomieszczenia służbowe dla drużyn konduktorskich.
min 189 12.jpgTutaj zaczynał się kiedyś polski odcinek Ostbahnu i tędy na teren Rzeczpospolitej wjeżdżały pociągi tranzytowe z Niemiec (na ogół z Berlina) do dawnych (i słusznie minionych) Prus Wschodnich - m. in. do takich "egzotycznych" obecnie stacji jak Królewiec, Tylża, Kłajpeda i Ejdkuny.
min 189 13.jpgBudynek dworca - jego przedwojenna część "tranzytowa" - ujęcie od strony północno - wschodniej.
min 189 14.jpgZachodni skraj peronu 1 - zasadniczo wyjazd dawny Ostbahnem w kierunku Złotowa i Piły. Na wprost semafor wyjazdowy P1 z toru 1.
min 189 15.jpgFront budynku dworca widziany z peronu 1. W dwudziestoleciu międzywojennym (o czym świadczą przedwojenne pocztówki) budynek prezentował się o wiele bardziej reprezentacyjnie :/ Przypomnę że tędy - przez polskie Pomorze - przejeżdżał jeden z najbardziej prestiżowych pociągów pasażerskich ówczesnej Europy - Nord Express z Paryża i Berlina do Królewca i Rygi - stolicy niepodległej Łotwy.
min 189 16.jpgFragment budynku dworca oraz widok w kierunku północno - wschodnim z peronu 2.
min 189 17.jpgPonownie peron 2 - wyjazd dawnym Ostbahnem do Starogardu Gdańskiego i Tczewa.
min 189 18.jpgPodobne ujęcie z peronu 1. Po lewej plac ładunkowy.
min 189 19.jpgNa koniec obiekt o którym celowo nic wcześniej nie wspominałem, chociaż jest on widoczny (proszę sprawdzić powyższe zdjęcia) z prawie każdego miejsca stacji :) Nastawnia dysponująca "Ch". Potężny, trzypiętrowy budynek jest usadowiony po przeciwnej stronie ul. Dworcowej niż sam dworzec (pozornie w miejscu - można by powiedzieć - lekko nieracjonalnym) i znajduje się pomiędzy południową i północną grupą torów od strony zachodniej.
min 189 20.jpgTeraz bardzo krótki, historyczny (rok 2009) przegląd taboru i relacji pociągów jakie kiedyś można było tutaj spotkać.

SU 42 - 520 z pociągiem osobowym do Piły Głównej. Odjazd z Chojnic o 13:05.
min 189 21.jpgAutobus szynowy SA 101/121 - 002 jako pociąg osobowy do Kościerzyny. Odjazd z Chojnic o 13:45.
min 189 22.jpgTo nadal dość ruchliwa stacja, ale już tylko w komunikacji lokalnej. Na pierwszym planie SU 45 ze składem do Tczewa - odjazd 15:24. Peron dalej pociąg do Piły Głównej - odjazd 15:23.
Chojnice
mapa topograficzna
rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Bytów / Chojnice - Nakło nad Notecią.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Chojnice - Nakło nad Notecią.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 426: Tczew - Chojnice - Piła.
O dziwo - większość linii wychodzących z Chojnic (a więc dawny Ostbahn w obu kierunkach - do Piły i Tczewa oraz szlaki do Człuchowa i Wierzchucina) nadal jest czynna, nie działa tylko połączenie w kierunku Więcborka. W roku 2004 stoczono tu prawdziwą batalię o utrzymanie linii do Lipusza i tym samym o zachowanie połączenia z Kościerzyną. Przerwa w ruchu na tej linii trwała 3 miesiące, ale udało się. Teraz połączenie to utrzymywane jest przez autobusy szynowe serii SA 101/121.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHOJNICE
2000 ---> Więcbork - NAKŁO NAD NOTECIĄ
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Chojnice ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Chojnice ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Chojnice ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Chojnice ❋  Polska-Org
  5. Linia Chojnice - Złotów - Piła ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  6. Ostbahn: odcinek Piła - Chojnice - Tczew ❋  www.ostbahn.eu
  7. Gdynia Główna - Tczew - Chojnice - Piła Główna ❋ You Tube
ROZKŁAD JAZDY

Chojnice

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 189 |

Liczba gości na stronie Chojnice od 30 września 2006: 13003
Data i czas poprzedniego wejścia: 3 grudnia 2024 / 18:35
Średnia wejść dziennie: 1.96

Wpis do bazy MySQL: 16 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 15 stycznia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.05 sek