Mockava

Maćkowohistoryczna polska nazwa miejscowości

 Mockava - obiekt oddany do użytku w roku 1899  ❋  GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2016   Obiekt położony na wysokości 116 m n.p.m. 

min 593 1.jpgBudynek dworca od strony podjazdu. Zabudowań w Maćkowie jest niewiele - okolica to przysłowiowe zadupie i praktycznie od razu przy wyjściu z dworca mamy las.
min 593 2.jpgPeronas 1 - ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Šeštokai. Dwa pierwsze tory od lewej (numeracji nie znam - w polskiej nomenklaturze byłyby to tory 3 i 1) są "szerokie" czyli 1520 mm.
min 593 3.jpgPonownie ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Šeštokai. Odcinek Maćkowo - Szostaków jest czteroszynowym splotem 1435 / 1520 mm.
min 593 4.jpgPeronas 2 - ogólne spojrzenie na stację od strony zachodniej. Zgodnie z wcześniejszym opisem dwa skrajne tory po lewej są "szerokie", cztery następne (w polskiej nomenklaturze byłyby to tory 2, 4, 6 i 8) są "normalne" - 1435 mm. Przesiadki "door to door" mogą więc być wykonywane na peronie 2 i od roku 2022 tak będzie to wyglądać. Ale to dopiero nastąpi :) Dwa tory skrajne - 10 i 12 są "szerokie", przy czym co do toru 10 nie jest to tak na 100% prawda.
min 593 5.jpgBudynek dworca widziany z peronu 2 od strony zachodniej. Nie jest podobny do większości budynków dawnej Kolei Zaniemeńskiej widzianych w Augustowie, Suwałkach lub Šeštokai. Jest po prostu mniejszy. Być może w XIX wieku w carskich czasach nie opłacało się tutaj - w środku puszczy - budować nic większego z uwagi na brak pasażerów ?
min 593 6.jpgUjęcie odwrotne - peronas 2 - ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej.
min 593 7.jpgCałość zabudowy tutejszej stacji (łącznie z garażem i WC) prezentuje styl leśniczówkowo - chatkowy :)
min 593 8.jpgBudynek dworca widziany z peronu 2 od strony wschodniej.
min 593 9.jpgUjęcie w kierunku zachodnim - wyjazd w stronę Polski i stacji w Trakiszkach. Na pierwszym planie semafory wyjazdowe i plątanina torów "normalnych" i "szerokich". Tor 1520 mm kończy się kilkaset metrów za stacją, szlak do granicy LT / PL to już tylko pojedyńczy tor 1435 mm.
min 593 10.jpgWedług pracownika stacji (piszę o tej rozmowie dalej) jest to miejsce w połowie toru 10 do ponownej zabudowy systemu SUW 2000 lub to co z niego na tutejszej stacji zostało. Tak więc tor ten jest kombinowany - od strony zachodniej (Trakiszki) 1435 mm, od strony wschodniej (Szostaków) 1520 mm. Są tu też dwa przejścia pomiędzy torami 8, 10 i 12 oraz cztery rozjazdy - dwa "normalne" i dwa "szerokie".
min 593 11.jpgNa koniec postumencik umieszczony w zachodniej części peronu 1 obrazujący to, czym (być może) stanie się w przyszłości Rail Baltica.
min 593 12.jpgPrzejście Rail Baltiki przez Przesmyk Suwalski i dalej - do Kowna, Rygi i Tallina. Brakuje co prawda tunelu pod Zatoką Fińską z Tallina do Helsinek, ale ten pomysł (a właściwie bardzo śmiała, wręcz futurologiczna wizja) pojawi się w przestrzeni publicznej później :) Na razie po stronie polskiej fragmenty tej magistrali realizują się jako tako: odcinek Warszawa - Białystok buduje się (a właściwie jest całkowicie modernizowany) w tempie takim sobie a odcinek Białystok - Ełk - Trakiszki nie buduje się wcale. A opisuję tu rzeczywistość późniejszą - tą z roku 2024 :/ W takim tempie inwestycja ta nie doczeka się końca realizacji przed rokiem 2050. Z uwagi na mało komfortowe, ruskie sąsiedztwo jest to dla krajów nadbałtyckich inwestycja o znaczeniu najważniejszym z możliwych, chociaż ja ułożyłbym projekt Rail Baltiki co do głównych założeń całkiem inaczej.
Mockava
mapa topograficzna
rok 1929
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
W trakcie wykonywania zdjęć na dworcu w Maćkowie podszedł do mnie (sądząc po ubranku roboczym) pracownik stacji i odezwał się w jakimś nieludzkim języku - czyli zapewne po litewsku. Odpowiedziałem po polsku zgodnie z prawdą że nie rozumiem. Za to pan zrozumiał, przeszedł na dialekt polsko - białoruski i stwierdził że dziś na stacji pełni dyżur żona naczelnika i że jest bardzo zaniepokojona tym, co tutaj robimy. A poza tym u nich - na Litwie - robienie zdjęć na stacjach kolejowych jest zabronione. Moja kolejna odpowiedź była taka że jesteśmy z Polski, razem z Litwinami wyszliśmy lata temu z komunizmu, wspólnie należymy do UE, wyznajemy te same wartości i że u nas od dawna obiekty kolejowe fotografować można bez problemu. Dzisiaj pieprząc takie dyrdymały ugryzłbym się w język albo zapadł ze wstydu pod powierzchnię peronu. Pan rozchmurzył się dopiero wtedy gdy powiedziałem mu że dokumentujemy postępy w budowie Rail Baltiki zarówno w Polsce jak i na Litwie i że to wszystko co fotografujemy niebawem znajdzie się na prywatnej stronie internetowej. Przyznał nawet, że ma daleką rodzinę w Białymstoku i że stacje po naszej stronie granicy doskonale zna bo kilka razy jechał tamtędy pociągiem z Kowna. Podyskutowaliśmy kolejnych kilkanaście minut na temat przyszłej magistrali nad opisanym wyżej postumentem ze stylizowaną mapką i rozstaliśmy się - co chcę podkreślić - w pełnej zgodzie pomimo łypiącej na nas podejrzliwie pani naczelnik. Pozdrawiam !
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Mockava ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Mockava ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. P 10012 "Hańcza" - dwa tory razem - stacja Mockava na Litwie ❋ You Tube
Linki do informacji, zdjęć i filmów dotyczących linii kolejowej Rail Baltica (fragment Mockava - Šeštokai - Kalvarija) znajdują się na stronie stacji Šeštokai.
Strona główna | Podlasie | Marijampolés apskritis | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 593 |

Liczba gości na stronie Mockava od 15 lipca 2024: 27
Data i czas poprzedniego wejścia: 26 lipca 2024 / 08:33
Średnia wejść dziennie: 2.08

Wpis do bazy MySQL: 15 lipca 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 23 lipca 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.045 sek