Šeštokai |
|
|
Szostaków | historyczna polska nazwa miejscowości |
Obiekt oddany do użytku w roku 1899 ❋ GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2016
|
Obiekt położony na wysokości 119 m n.p.m. |
|
|
| W ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy - za sprawą realizacji projektu Rail Baltica zmieniło się tu prawie wszystko. Zamiast lekko zapyziałej stacji pamiętającej czasy sowieckie mamy teraz nowoczesny obiekt z gruntownie zmienionym układem torowym i nową sygnalizacją. Zmodernizowano także terminal przeładunkowy na południowym skraju stacji. Widok od północnego wschodu w kierunku wyjazdu do Mockavy (Maćkowa). Rail Baltica na swoim przedostatnim, litewskim odcinku Szostaków - Maćkowo jest splotem torów szerokiego (1520 mm) i normalnego (1435 mm). |
| Nie ma także peronu wyspowego pomiędzy dawnymi torami 2 i 3 przez który następowała przesiadka ze składów normalnotorowych (ostatnia była "Hańcza" z Warszawy Zachodniej) do pociągów szerokotorowych kolei litewskich. Za to zabytkowa wieża wodna pamiętająca czasy Kolei Zaniemeńskiej nadal góruje nad okolicą. |
| Wschodni skraj stacji wraz z nie mniej zabytkowym budynkiem. 3 najbliższe tory są torami szerokimi, 3 następne w kierunku peronu torami "europejskimi". To dość istotne, bo do czasu przebudowy stacji było dokładnie odwrotnie. |
| Budynek stacji architektonicznie podobny do położonych po drugiej stronie granicy obiektów w Suwałkach i Augustowie został pięknie odnowiony. |
| Widok w kierunku północno - wschodnim. Wyjazdy w kierunku Olity (dawna Kolej Zaniemeńska) - za stacją łagodny łuk w prawo oraz Kalwarii i Kazlu Rudy (obecna Rail Baltica) - ostry łuk w lewo o ponad 90°. Od tego miejsca Rail Baltica staje się magistralą dwutorową - praktycznie wybudowaną od nowa. |
| Widok od strony budynku stacyjnego. Po lewej stronie wiata / magazyn z krótkim peronem i doprowadzonym do niego równie krótkim torem szerokim. Na tym detalu stacji jeszcze się skupimy. |
| Ujęcie odwrotne - budynek stacji i jedyny tutejszy peron. Jak na razie - przysłowiowe zero podróżnych. |
Budynek stacji i jedyny tutejszy peron. I to jest właśnie trochę niedorzeczne. Peron znajduje się przy torze normalnym, a więc w przyszłości będą mogły się przy nim zatrzymać tylko składy jadące od strony Polski. Zestawy szerokotorowe jadące z Kowna do Maćkowa nie mają możliwości zatrzymania się tutaj i wysadzenia pasażerów, gdyż musieli by oni zeskakiwać na podtorze. Być może kursowanie takich pociągów nie jest w ogóle przewidywane, chociaż w Maćkowie perony są zarówno przy torach "europejskich" jak i szerokich. Jedyna możliwość zatrzymania składu litewskiego przy jakimkolwiek peronie to krótki tor opisany powyżej, ale wydaje się to tak absurdalne, że aż niemożliwe. Ładnie odbudowana stacja, niby wszystko jest na swoim miejscu, ale coś tu nie gra... |
Šeštokai mapa topograficzna rok 1932
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne dotyczące projektu Rail Baltica
-
Stacja Šeštokai ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Podróż pociągiem Hańcza z Šeštokai do Suwałk ❋ You Tube
-
Rail Baltica in Lithuania in 2014 and in 2015 ❋ You Tube
-
Rail Baltica per 15 minučiu ❋ You Tube
-
Rail Baltica iš paukščio skrydžio ❋ You Tube
|
|