Gostyń |
Gs |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1888 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 92 m n.p.m.
|
|
| Peron 1 - ujęcie w kierunku zachodnim. |
| Peron 3 i także ujęcie w kierunku zachodnim. Na wprost wyjazd do Kąkolewa i dalej do Leszna oraz w prawo (linia skręca na wysokości niewidocznej stąd i nieczynnej już nastawni wykonawczej "Gs1") do Kościana. Linia do Kąkolewa jest obecnie jedyną czynną (ale tylko w ruchu towarowym) linią kolejową łączącą Gostyń ze światem. W roku 2016 zachodnia głowica stacji została nawet wyposażona sygnalizację świetlną, co spowodowało likwidację nastawni wykonawczej. |
| Ogólne spojrzenie na stację z peronu 3 od strony zachodniej. |
| Budynek dworca. Parter (czyli dawna część dla pasażerów) jest oczywiście na modłę ogólnopolską zamknięta i zakratowana, na piętrze są mieszkania. Ponieważ linia Kąkolewo - Gostyń jest przewidziana do reaktywacji na bazie programu Kolej Plus, ciekaw jestem czy w przyszłości funkcje dworcowe temu obiektowi zostaną przywrócone. |
| Semafor wyjazdowy C w kierunku wschodnim. |
|
|
|
Dwa następne zdjęcia to semafory wyjazdowe D i E widziane z całkiem zarośniętego peronu 2 (on przetrwał do czasów dzisiejszych w stanie zdecydowanie najgorszym - zdjęcie górne) oraz ze wschodniej końcówki peronu 3 (zdjęcie dolne).
Mapa przedstawia etapy nie tak odległej likwidacji węzła kolejowego w Gostyniu.
●●● istniejąca linia do Kąkolewa czynna w cukrowniczym ruchu towarowym i przewidziana do reaktywacji w ruchu pasażerskim.
●●● istniejąca ale nieczynna (od roku 2011) i nieprzewidziana do reaktywacji ruchu kolejowego (przynajmniej w tej chwili) linia do Jarocina.
●●● teoretycznie istniejące ale nieczynne, nieprzejezdne i w wielu miejscach zdekompletowane linie do Kościana i Krobi. Nie funkcjonują one (odpowiednio) od roku 1991 i 1987.
|
|
Ujęcie w kierunku wschodnim - dawne wyjazdy do Jarocina oraz do Krobi. Linie te rozdzielają się kilometr stąd w okolicy przejazdu kolejowego na ulicy Jana Pawła II. Po lewej na planie pierwszym nastawnia dysponująca "Gs" sterująca obecnie niewielkim ruchem na całej stacji. Natomiast ta wielka, futurystyczna budowla nieco dalej wyglądające jak elektrownia atomowa to silos do magazynowania cukru, zlokalizowany na terenie tutejszej cukrowni. Cukrownia Gostyń jest głównym powodem tego że jeszcze dojeżdżają tutaj pociągi. Obiekt zbudowany przez firmę Pfeifer & Langen w roku 2013 jest największym silosem cukrowniczym w Polsce. Wysokość z kopułą liczy sobie 72,5 metra a średnica 50 metrów. Może pomieścić 80 tysięcy ton cukru. Smacznego :) |
|
Budynek dworca widziany od strony wschodniej. |
|
Plecy semaforów wyjazdowych D i E i ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej. Stacja od tej strony częściowo zarosła krzakami. Jaką zmianę przyniesie temu obiektowi obiecywany i podobno pewny (chociaż oferty na projekt i prace budowlane przekraczają obecnie budżet projektu) powrót tutaj pociągów pasażerskich ? |
|
Budynek dworca widziany od strony miasta. Po drugiej stronie ulicy Przy Dworcu wyrosło za to centrum handlowe i dworzec autobusowy. |
Gostyń mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 323: Jarocin - Gostyń - Kąkolewo - Leszno. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 324: Koźmin Wielkopolski - Piaski Wielkopolskie - Gostyń.
b) tabela nr 325: Pakosław - Miejska Górka - Krobia - Gostyń. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 326: Gostyń - Kościan.
b) tabela nr 327: Kobylin - Miejska Górka - Rawicz. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Gostyń ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Gostyń ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Pogorzelka czyli kolej buraczana z Koźmina do Gostynia ❋ Ostatnia Fabryka Parowozów
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GOSTYŃ |
1987 |
---> KROBIA |
1991 |
---> KOŚCIAN |
2011 |
---> Piaski Wielkopolskie - JAROCIN |
2011 |
---> Kąkolewo - LESZNO (powyższe nie dotyczy ruchu pasażerskiego na odcinku Kąkolewo - Leszno który odbywa się normalnie) |
|
|